Onderhuur

Chris002
Topic Starter

Onderhuur

#1 , 05 jun 2006 14:13

Hallo,
ik ben onderhuurder en vraag mij af of ik dezelfde rechten heb als een gewone huurder?

Als de hoofdverhuurder het contract vroegtijdig opzegt die hij met de hoofdhuurder heeft, wordt mijn contract dan sowieso ook opgezegd of wordt mijn contract(als die nog niet is verlopen) dan voortgezet met de eigenaar/hoofdverhuurder, ook al wil hij dat niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jun 2006 17:36

Ik neem aan dat het niet gaat om een handelshuur.

In dat geval kan de onderhuur niet langer duren dan de huurovereenkomst zelf en eindigt uw onderhuur in ieder geval als de huurovereenkomst eindigt. Tenzij u een akkoord met de eigenaar kan afsluiten uiteraard.

scorpioen

Chris002
Topic Starter

#3 , 05 jun 2006 17:58

het gaat idd niet om handelshuur.

Volgens mijn (??njarig)contract moest ik voor een bep. datum de verhuurder schriftelijk verwittigen, indien ik de huur met een zelfde duur wilde verlengen, wat ik ook gedaan heb.

Wanneer dit contract al zou ondertekend zijn, kan de eigenaar dit dan toch nog teniet doen, als de hoofdhuurder zijn contract voortijdig wordt opgezegd?

(blijkbaar is de Nederlandse wet vershillend van de Belgische, aangezien de onderhuurder daar dan tov de eigenaar komt te staan en die dan niet zomaar kan weigeren)

thx

Reclame

scorpioen

#4 , 05 jun 2006 18:20

De eigenaar heeft geen overeenkomst afgesloten met de onderhuurder. Als er een einde komt aan de huurovereenkomst tussen de eigenaar en de huurder moet de huurder ervoor zorgen dat de woning ontruimd wordt en terug ter beschikking van de eigenaar gesteld wordt. De onderhuurder is dan voor de eigenaar een vreemde, waarmee hij geen overeenkomst heeft en waarvan hij kan eisen dat hij de woning verlaat.

scorpioen

Chris002
Topic Starter

#5 , 05 jun 2006 19:47

ok, das duidelijk.

thx

nog een vraagje: is het wettelijk om een contract te wijzigen van datum. (als hoofdhuurder en onderhuurder beiden akkoord gaan en het contract tss hen werd gesloten)

Dit in geval het voor de vrederechter komt en mijn contract dan toch langer zou lopen nog voor de hoofdhuurder zijn opzegging krijgt..

scorpioen

#6 , 05 jun 2006 20:02

nog een vraagje: is het wettelijk om een contract te wijzigen van datum. (als hoofdhuurder en onderhuurder beiden akkoord gaan en het contract tss hen werd gesloten)
Als je daarmee bedoelt dat je de tekst wijzigt en het doet voorkomen dat de duur van de overeenkomst van in het begin was zoals je die nu verandert is dit niet wettelijk. Dat is valsheid in geschriften.

Je kan wel nu een nieuwe overeenkomst afsluiten waarbij je een nieuwe duur voor de overeenkomst afspreekt.

scorpioen

Chris002
Topic Starter

#7 , 06 jun 2006 19:35

Als je daarmee bedoelt dat je de tekst wijzigt en het doet voorkomen dat de duur van de overeenkomst van in het begin was zoals je die nu verandert is dit niet wettelijk.
ja dat bedoelde ik, mits verhuurder en huurder beiden akkoord gaan om begin-en einddatum te wijzigen.

Dat is dus niet wettelijk als ik het goed heb begrepen.

Thx

Terug naar “Huren”