Pagina 1 van 1
electriciteit bij verlaten huurwoning
Geplaatst: 27 feb 2009 12:07
door anyanka
Beste leden,
Eerst een kleine situatieschets: Wij woonden in een appartement A en zijn in augustus 2007 verhuisd naar een ander appartement B in een andere stad. Tijdens onze verhuis heeft de huisbaas ons gezegd dat wij de electriciteit niet moesten laten afsluiten en dat hij dit wel voor ons zou regelen. (met de volgende huurder)
Deze week (na bijna 2 jaar dus) ontvingen wij een brief van een advocaat dat onze electriciteitsfacturen op het adres van appartement A reeds +/- 2 jaar niet zijn betaald, ondanks verschillende herinneringen en dat wij nu een enorme som geld moeten betalen. Dit is het eerste wat wij hier over hoorden. Wij zijn altijd correcte betalers geweest en al onze administratie is in orde. Tot nu toe hebben wij de vorige huisbaas nog niet kunnen contacteren.
Graag had ik geweten of iemand op de hoogte is of wij wettelijk iets kunnen ondernemen? (of een voet hebben om op te staan?) of is dit een verloren zaak?
Wij hebben wel nog de stand van onze meters op papier staan, van bij het verlaten van appartement A, maar dit werd door niemand ondertekend of zo.
alvast bedankt voor alle hulp.
Anya
Geplaatst: 27 feb 2009 12:17
door Vandebos
- hebben jullie de meterstand genoteerd bij het verlaten van het pand?
Onmiddelijk te doen:
- Verhuurder een aangetekende ingebrekestelling sturen. (beleefd blijven) In dit schrijven zowiezo de conversatie aanhalen dat hij deze stap zou regelen.
- naar de gemeente dienst bevolking gaan en uit het bevolkingsregister een afdruk vragen met de datum waarop jullie uit het pand in kwestie zijn uitgeschreven en eentje met daarop de datum dat jullie in het nieuwe pand zijn ingeschreven.
- onmiddelijk contact opnemen met de stroomleverancier, de situatie uitleggen en eventueel vragen doorverbonden te worden met de ombudsdienst.
- Tevens naar advokatenkantoor een schrijven sturen waarin de gehele situatie wordt uitgelegd met copie van het aangetekende schrijven naar de verhuurder en copieen van de uitreksels uit het bevolkingsregister.
noteren meterstand
Geplaatst: 27 feb 2009 12:52
door anyanka
We hebben inderdaad de meterstand genoteerd tijdens het verlaten van het pand.
Hartelijk bedankt voor uw reactie. Wij kijken onmiddellijk om dit stap voor stap uit te voeren.
Hebt u enig ervaring met zo'n situaties? Is er een kans dat wij deze "boete" kunnen verhalen op de eigenaar of huidige huurder. Wettelijk gezien is de huidige huurder verplicht op te geven dat hij geen elektriciteit betaalt, niet?
Ik heb nog de originele contracten van de energieleverancier (maar natuurlijk geen opzegging), ons huurcontract uit beide appartementen, ons opzeggingsbrief van de huur uit dat eerste appartement met het bewijs van een aangetekend schrijven.
Normaal ben ik fanatiek van alles op papier te zetten en te houden, maar wij hebben onze vorige huisbaas te snel vertrouwd.
Geplaatst: 27 feb 2009 13:06
door Vandebos
Normaal gezien moet U dit zelf doen. (opzegging of overschakeling stroom)
Schrijf zo spoedig mogelijk die aangetekende ingebrekestelling naar uw vorige verhuurder.
Neem contact op met het advokatenkantoor dat de vordering verstuurd heeft. (zij doen ook maar het werk waarvoor ze betaald worden) Leg uw dossier uit en vraag een faxnummer. Stuur hen alle informatie door ivm oud huurhuis, (contract, opzegging, plaatsbeschrijving, nota met meterstand (deze laatste is belangrijk aangezien men kan berekenen of die stand in de lijn ligt met uw normaal verbruik in dat pand)) zelfde voor nieuw huurhuis (contract en aanvraag aansluiting electriciteit) en kopie van de ingebrekestelling die U verstuurd heeft naar de nieuwe huurder.
Nadien neemt U contact op met de energieleverancier en doet hetzelfde verhaal.
Eventueel de documenten per mail of aangetekend versturen naar advokatenkantoor en/of energieleverancier indien fax problematisch is.
Kijk normaal gezien bent U zelf verantwoordelijk voor de energiecontracten die u aangaat. Uw geval is echter niet uniek en mits u op een vriendelijke manier uw dossier voorlegt aan de leverancier en diens vertegenwoordigers zal deze eveneens trachten de zaak op een schappelijke wijze te regelen. Schakel desnoods de ombudsdienst in.
actie ondernemen
Geplaatst: 27 feb 2009 13:15
door anyanka
Wij gaan zeker uw raad opvolgen en zo snel mogelijk alle documenten naar de desbetreffende personen sturen. Jammer dat we onze vorige huisbaas hebben vertrouwd uit onwetendheid, want nu hangt er echt een serieus bedrag boven ons hoofd. De huidige huurder heeft waarschijnlijk sterk geprofiteerd van 't feit dat hij geen facturen kreeg en allesbehalve zuinig geleefd.
Wij overwegen ook zelf een advocaat aan te stellen. In de hoop dat dit betaalbaar blijft.
Hebt u enig idee hoeveel tijd wij krijgen om dit alles in orde te brengen? IS er een tijdslimiet (vb. binnen de 7 werkdagen reageren of je bent zowiezo in fout?)
nogmaals bedankt,
Geplaatst: 27 feb 2009 13:34
door artemis
Elektriciteit wordt zelden afgesloten bij een verhuis.
Beide partijen, de vertrekkende huurder én de nieuwe huurder of de eigenaar (die eventueel de meter tijdelijk overneemt) moeten ieder apart de meterstand doorgeven aan hun energieleverancier. De vertrekkende huurder moet daarop heel snel een slotfactuur krijgen. Zolang je die slotfactuur niet hebt gekregen, ben je in principe nog klant....
Vroeger (toen Electrabel nog een monopolie had) volstond het om slechts 1 verhuisformulier in te vullen dat dan door beide partijen ondertekend werd, maar sinds de vrijmaking van de energiemarkt is dat afgeschaft. Het is immers mogelijk dat de vertrekkende huurder klant was bij bv. Electrabel en de nieuwe huurder kiest voor Nuon of een andere.
Ik hoop dat je het nog kan oplossen door de raad van Vandebos op te volgen al lijkt het me wel vervelend dat jullie al die tijd niet naar die slotfactuur hebben gevraagd. Het is immers altijd zo dat je na een verhuis ofwel geld terugkrijgt ofwel moet bijbetalen aan de elektriciteitsmaatschappij.
afrekening
Geplaatst: 27 feb 2009 13:53
door anyanka
Beste Artemis,
Bedankt voor je reactie.
Wij hebben inderdaad uit onwetendheid gehandeld. Wij waren toen beiden nog maar net afgestudeerd en hadden geen weet van hoe alles precies in elkaar zat op dat vlak. Zo hebben wij de huisbaas vertrouwd en weten wij nu achteraf dat we dit op papier hadden moeten zetten.
Ik heb de documenten nu niet bij mij, maar we zijn in september verhuisd en in diezelfde maand hebben we een afrekening gehad. Doordat we daarna van adres zijn veranderd hebben wij niets meer gehoord van die leverancier en zijn we er dan ook vanuit gegaan dat alles in orde was. (Ook uiteraard door belofte verhuurder).
Nu besef ik dat een afrekening waarschijnlijk geen slotfactuur zal geweest zijn.
Ik bekijk dit zodra ik thuis ben en mijn documenten nog eens voor ogen heb.
Wij zullen toch vermoedelijk contact opnemen met een advocaat om ons hierbij te helpen.
Hopende dat er nog iets aan te doen valt.
Nogmaals bedankt aan allebei.
afrekening
Geplaatst: 10 apr 2009 11:56
door RenM
Anyanka,
Ik was in dezelfde situatie, maar de deurwaarder insisteerde op een verhuisdocument. Hij aanvaardde mijn bewijs van verhuis (een document van de gemeente) niet. Ik moest dan wel betalen.
Ik ben benieuwd of je dat in orde kon brengen?
Geplaatst: 12 apr 2009 23:34
door moederke27
heb dit ook mee gemaakt gehad en het enige wat ik bekomen heb was betalen.
?
Geplaatst: 28 apr 2009 05:57
door Dieselbiene
Vraagje,zijt ge nog bij dezelfde leverancier ?als dit 2 verschillende zijn is de redding al iets nabijer.