Spuitende kraan...

Vanillemeisje
Topic Starter

Spuitende kraan...

#1 , 24 mei 2006 10:20

Ik huur een appartement sinds een aantal jaren, en de kraan in de keuken is al redelijk oud. Eerst begon het met kleine straaltjes water, en nu spuit het water er uit als ik de kraan openzet, tussen het onderste deel van de kraan en het blad waar de kraan opstaat. Dit is slijtage, want de kraan is mss al 15 jaar oud ofzo. Er staat zelfs groen op dat ik niet wegkrijg, ook van ouderdom. Ik heb gebeld naar de huisbaas, en die zij dat dit voor de huurder is, maar ik heb niets kapot gemaakt!!! Dan vraag ik mij af: waarom huur ik nog??? Kan ik mij direct een appartement kopen, heb er evenveel kosten aan, heb hier een nieuwe vloer zelf gelegd, want er lag hier vinyl met een grote scheur in en de huisbaas wou het niet vervangen. Dus zou mijn verwarming kapot zijn zou ik het ook zelf moeten vervangen zeker. Ik weet het niet meer, kunnen jullie mij helpen? Alvast bedankt !!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 24 mei 2006 10:41

Verwijderbare vloerbekleding vervangen is inderdaad voor de huurder.
Een waterkraan van 50 jaar oud is vast geen beweegbare kraan en kan dus enkel lekken aan het kraantje zelf. Dit gebeurd door de kraan te vast dicht te draaien en deze herstelling is dan ook tenlaste van de huurder, daar hij/zij het is die de kraan te vast dicht draaid. Herstellingen aan de verwarming zijn voor de verhuurder, onder voorwaarden dat de huurder kan bewijzen dat hij/zij deze hebben onderhouden als een goede huisvader. Bij het na laten van dit onderhoud is de huurder verplicht ze te herstellen, daar ze dan door zijn schuld is stuk gegaan.

Kosten van een nieuwe mengkraan is 15? en geeft je de garantie dat het lekken gedaan is.
kosten van een proces zijn ietsjes hoger en geven je dan nog niet de garantie dat je ze niet zelf moet betalen.

Anke
Contacteer: Website

#3 , 24 mei 2006 10:46

De huurder dient in te staan voor KLEINE ONDERHOUDSherstellingen (art. 1754 B.W.). Dit kan een defect slot betreffen, maar ook verstopte leidingen, een lekkende kraan, ?
Tevens dient hij JAARLIJKS ALLE verwarmingstoestellen en ?ketels te laten nakijken, ?

De verhuurder staat daarentegen in voor GROTERE ONDERHOUDSHERSherstellingen, vooral aan de buitenkant van de woning, zoals bijvoorbeeld herstellingen aan het dak, ramen, muren, ?

In principe staat de verhuurder ook in voor slijtage. Doch wordt dikwijls vastgesteld dat de huurder middels de huurovereenkomst MEER herstellingen krijgt toegewezen, ?n in dat geval dient u ook daarvoor in te staan.

Reclame

Terug naar “Huren”