Onderhoud tuin (snoeien van hoge bomen).

vegazapa
Topic Starter

Onderhoud tuin (snoeien van hoge bomen).

#1 , 15 mei 2006 15:39

Hallo,
Wij huren reeds een 6tal jaar een woning die omzoomd is met hoge dennebomen ( 8 a 10m). Deze waren al erg hoog bij het intrekken van de woning.
We hebben nu bericht gekregen van het immo kantoor dan deze bomen, door gemeentelijke bepalingen, gesnoeid of zelfs omgelegd moeten worden. Daar het om een 20-30 tal bomen gaat is dit een zeer precair en duur verhaal. Mijn vraag is nu; kunnen deze kosten op ons verhaald worden?
Ik heb hierover een gesprek gepland met het immo kantoor en de eigenaar en had graag geweten wat mijn rechten en plichten zijn in dit geval.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Contacteer: Website

#2 , 15 mei 2006 20:52

Vooreerst dien ik duidelijk te stellen dat de huurder het gehuurde goed dient te gebruiken als een goede huisvader.

In de artikelen 1754, 1755 en 1756 van het Burgerlijk Wetboek wordt een lijst gegeven van voorbeelden van herstellingen die ten laste van de huurder of van de verhuurder zijn.

Wat hagen betreft, is het zo dat de huurder de hagen op tijd en stond dient te snoeien, en onder meer bij het verlaten van het pand.

Wanneer de haag dient gerooid te worden omdat een gemeentelijke verordening dat zo bepaalt, stelt er zich GEEN probleem.

Wanneer de haag echter dient gerooid te worden omdat u nagelaten heeft ze te onderhouden, stelt er zich mijns inziens WEL een probleem.

Alvorens een gerechtelijke procedure te starten, heeft u er alle belang bij om een "verzoek tot verzoening" in te dienen bij de vrederechter van het gebied waar het pand gelegen is.

Mogelijk kunt u op die manier alsnog een en ander uit de brand slepen.

vegazapa
Topic Starter

#3 , 16 mei 2006 21:53

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik had graag nog de volgende bemerking gemaakt; onze tuin is goed onderhouden en er is zeker geen sprake van nalatigheid, het gaat hem om de bomen die rondom het huis staan. Als u stelt dat "Wanneer de haag dient gerooid te worden omdat een gemeentelijke verordening dat zo bepaalt, stelt er zich GEEN probleem. ", gaat dat dan ook op voor bomen?
Nogmaals dank.

Reclame

Anke
Contacteer: Website

#4 , 16 mei 2006 22:39

"Wanneer de haag dient gerooid te worden omdat een gemeentelijke verordening dat zo bepaalt, stelt er zich GEEN probleem. ", gaat dat dan ook op voor bomen ?

In uw eerste berichte stelde u dat het gaat om dennenbomen.

Ik veronderstel dat de dennenbomen coniferen zijn die een haag vormen.

Wat het precies betreft, is NIET terzake. Van zodra de bomen weg moeten omwille een gemeentelijke verordening, heeft u met deze aangelegenheid niets te maken, de verhuurder des te meer.

vegazapa
Topic Starter

#5 , 16 mei 2006 23:35

Ok. duidelijk.
hartelijk dank voor de snelle reply's.

Terug naar “Huren”