Voor alle duidelijkheid, ik sta aan de verhuurder kant van deze wereld (maar niet aan de kant van
deze verhuurder voor alle duidelijkheid), dus volgende opmerkingen:
1/ je kan perfect een contract registreren zonder plaatsbeschrijving
2/ sinds 18 mei 2007 is het opmaken van een plaatsbeschrijving verplicht, dat is hier niet zo, maar zoals hiervoor gezegd is het meer in het nadeel van de verhuurder dan de huurder (wel, uitsluitend eigenlijk)
3/ je bent idd niet verplicht van de eigenaar binnen te laten, en zeker niet om na 8 maanden nog een plaatsbeschrijving op te maken
--> *ALS* je daar enigzins wil blijven wonen (vraag me af waarom als ik lees in welke staat het appt is) kan je om toch nog IETS van een correcte relatie te hebben met de eigenaar een plaatsbeschrijving laten maken (op zijn kosten uiteraard, kost iets van een 200-250 euro dacht ik) door een expert waarin expliciet wordt afgesproken dat UW verantwoordelijkheid ALLEEN telt vanaf de plaatsbeschrijving. Op die manier kan je garanderen voor de verhuurder dat je huisdieren geen schade berokkenen, maar vermijd je gans die geschiedenis op je nek te krijgen.
Maar in het algemeen, als je maar zo je eigendom onderhoudt, als je maar zo omgaat met je huurders, dan verdien je eigenlijk deze goodwil niet en mag je met mijn groeten aan je verhuurder vertellen dat hij een schande is tov de mensen die op een deftige manier willen verhuren
't Zijn zo'n pippo's die er voor zorgen dat onze regelneven van de regering(en) zoveel regeltjes en wetten maken (ik heb me gepermiteerd van dit als inspiratie te gebruiken voor een kleine post op mijn
blog).
4/ als je je huren betaalt kan de verhuurder je niet zomaar buiten zetten, er is geen vrederechter volgens mij die dit gaat doen, en uiteindelijk is hij degene die beslist (en het excuus van ik ga er zelf in wonen valt steeds moeilijker te verdedigen). Dus als hij jullie er uit wil gaat het centjes kosten.
In naam van de verhuurders, sorry.