Handelshuur opzeggen na 1 jaar?

Jaak
Topic Starter

Handelshuur opzeggen na 1 jaar?

#1 , 01 mei 2006 15:00

Beste,

Binnen enkele maanden wil ik een e-commercebedrijfje beginnen. Ik zou daar een pand voor willen huren met een handelshuurcontract. Het probleem is dat ik niet weet welke richting mijn bedrijfje in de toekomst zal uitgaan. Vandaar dat het best mogelijk is dat ik na bv. 6 maanden of een jaar besluit een ander pand te zoeken. Nu is mijn vraag:

Kan ik na 6 maanden mijn handelshuurcontract opzeggen?
Indien ja, welke schadevergoeding zal ik moeten betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Contacteer: Website

#2 , 01 mei 2006 15:23

De minimumduur van een handelshuurcontract is negen jaar.

Wanneer geen huurtijd werd bepaald en ook wanneer een kortere tijd werd overeengekomen, wordt de huurtijd automatisch op negen jaar gebracht. Alleen voor de onderhuur geldt een uitzondering. De onderhuur kan immers nooit langer duren dan de huurtijd van de hoofdhuur.

De huurder heeft steeds de mogelijkheid om zonder enige motivatieplicht tussentijds op te zeggen tegen het verstrijken van het derde en het zesde jaar. De opzegging moet minstens zes maanden vooraf worden gegeven bij aangetekend schrijven of deurwaardersexploot. Daarbuiten kan de huurder de huur niet be?indigen, ook niet omdat bijvoorbeeld de zaak niet blijkt te renderen.

Jaak
Topic Starter

#3 , 01 mei 2006 15:49

Dank voor uw antwoord !

Goed wat je hier nu eigenlijk zegt is dat ik de huurtermijn aanga voor een minimum van drie jaar en dat ik deze minstens zes maanden op voorhand moet opzeggen.

Conclusie: indien ik na een jaar stop met het pand te betrekken zou ik nog twee jaar moeten bijbetalen.

Edoch :wink: , in de praktijk moet het toch vaak gebeuren dat mensen hun pand voor de 3-jarige periode wensen te verlaten. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je dan verplicht bent nog jaren handelshuur te betalen.

Ergens las ik (ik zal de link nog wel posten), dat je bij een voortijdige opzegging van het handelshuurcontract een schadevergoeding gelijk aan 6 maanden huur moet betalen.

1. Klopt dat?
2. Kan ik een handelshuurcontract aangaan waarbij zowel de verhuurder als de huurder aangeven dat het contract vroeger dan 3 jaar mag worden opgezegd?
3. Kunnen we in het contract een bepaalde schadevergoeding vaststellen?

Groeten Jaak

Reclame

Anke

#4 , 01 mei 2006 16:02

Het enige wat wij kunnen doen is de terzake fungerende wetgeving aanhalen.

Wat partijen onderling overeenkomen, en in welke mate deze overeenkomst rechtsgeldig is indien deze later het voorwerp uitmaakt van een discussie, is hun zaak.
Laatst gewijzigd door Anke op 02 mei 2006 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mei 2006 17:13

De bepalingen van de handelshuurwet zijn van dwingend recht. Dit betekent dat partijen er niet van kunnen afwijken en bepalingen van de overeenkomst die in strijd zijn met de handelshuurwet nietig zijn.

Maar ... het betreft een relatieve nietigheid, die enkel kan worden opgeworpen door de partij die door de bepaling beschermd wordt. Dit betekent dat van dergelijke bepaling kan worden afgeweken in het voordeel van degene die door de bepaling beschermd wordt.

Er is mij geen rechtspraak bekend die zegt dat art. 3, derde lid, handelshuurwet, dwingend recht is in het voordeel van de verhuurder. Wel dat er niet van kan afgeweken worden door deze mogelijkheid van opzeg door de huurder af te schaffen.

Een bepaling die aan de verhuurder de mogelijkheid geeft om de overeenkomst vroeger te be?indigen dan in de huurwet voorzien is nietig en deze nietigheid kan door de huurder worden ingeroepen.

Of een bepaling die aan de huurder de mogelijkheid geeft de huur vroeger te be?indigen geldig zou zijn, daarover durf ik mij niet uitspreken.

U kan dus, op eigen risico, een dergelijke bepaling laten opnemen. U loopt het risico dat de verhuurder de nietigheid van die bepaling inroept.

Maar ... hebt u zich al de vraag gesteld of u wel onder de bepalingen van de handelshuurwet valt. Ik lees iets van e-commerce. Als u niet in het gehuurde goed rechtstreeks in contact staat met het publiek is de handelshuurwet niet van toepassing.

scorpioen

Jaak
Topic Starter

#6 , 08 mei 2006 15:49

De bepalingen van de handelshuurwet zijn van dwingend recht. Dit betekent dat partijen er niet van kunnen afwijken en bepalingen van de overeenkomst die in strijd zijn met de handelshuurwet nietig zijn.

Maar ... het betreft een relatieve nietigheid, die enkel kan worden opgeworpen door de partij die door de bepaling beschermd wordt. Dit betekent dat van dergelijke bepaling kan worden afgeweken in het voordeel van degene die door de bepaling beschermd wordt.

Er is mij geen rechtspraak bekend die zegt dat art. 3, derde lid, handelshuurwet, dwingend recht is in het voordeel van de verhuurder. Wel dat er niet van kan afgeweken worden door deze mogelijkheid van opzeg door de huurder af te schaffen.

Een bepaling die aan de verhuurder de mogelijkheid geeft om de overeenkomst vroeger te be?indigen dan in de huurwet voorzien is nietig en deze nietigheid kan door de huurder worden ingeroepen.

Of een bepaling die aan de huurder de mogelijkheid geeft de huur vroeger te be?indigen geldig zou zijn, daarover durf ik mij niet uitspreken.

U kan dus, op eigen risico, een dergelijke bepaling laten opnemen. U loopt het risico dat de verhuurder de nietigheid van die bepaling inroept.

Maar ... hebt u zich al de vraag gesteld of u wel onder de bepalingen van de handelshuurwet valt. Ik lees iets van e-commerce. Als u niet in het gehuurde goed rechtstreeks in contact staat met het publiek is de handelshuurwet niet van toepassing.

scorpioen
Dat klopt. Ik ben inderdaad niet verplicht om een handelshuurcontract aan te gaan. Het probleem is dat ik de huur van mijn kantoor enkel als kost kan inbrengen indien ik een handelshuurcontract heb. In het andere geval kan ik een gewone huur aangaan maar dan wordt die re?le kost belast alsof het winst is. Dus mogelijk huurkost + 45 %. Dat vind ik eerlijk gezegd onnozel.

Groeten Jaak

scorpioen

#7 , 08 mei 2006 18:27

Dat klopt. Ik ben inderdaad niet verplicht om een handelshuurcontract aan te gaan. Het probleem is dat ik de huur van mijn kantoor enkel als kost kan inbrengen indien ik een handelshuurcontract heb. In het andere geval kan ik een gewone huur aangaan maar dan wordt die re?le kost belast alsof het winst is. Dus mogelijk huurkost + 45 %. Dat vind ik eerlijk gezegd onnozel.
Groeten Jaak
Jaak,

Dit is volledig fout. Om als beroepskost te worden aangemerkt moet de huurovereenkomst geen handelshuurovereenkomst zijn in de zin van het burgerlijk wetboek.

scorpioen

Jaak
Topic Starter

#8 , 09 mei 2006 13:43

Hopelijk heb je gelijk, dat moet ik even nakijken.

Groeten Jaak

Anke

#9 , 09 mei 2006 14:05

Hopelijk heb je gelijk, dat moet ik even nakijken.

Groeten Jaak

... zou ik ook doen.

Jaak
Topic Starter

#10 , 12 mei 2006 10:54

Mijn boekhouder had dit te zeggen:

De huur van een pand kan je inbrengen ook al beschik je niet over een
handelshuurcontract. Een ander huurcontract kan ook . De eigenaar moet
wel akkoord gaan.

Groeten Jaak

scorpioen

#11 , 12 mei 2006 11:15

De eigenaar moet wel akkoord gaan.
Correcter is: het mag niet verboden zijn in de huurovereenkomst.

Dat is toch een verschil. Dan heb je het akkoord van de eigenaar niet nodig.

scorpioen

Terug naar “Huren”