Indexaanpassing huurwoning

ALLO
Topic Starter

Indexaanpassing huurwoning

#1 , 03 nov 2008 21:00

Hello,
Kan iemand me melden hoeveel de huurprijs mag stijgen op 01.01.2009.
Vorige indexaanpassing was op 01.01.2006 en huurprijs is nu 700 euro.
Graag ook met de formule .

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Casalangdre

#3 , 04 nov 2008 09:20

Je kan rekenen op een verhoging van ongeveer 4% voor het afgelopen jaar en iets meer dan 2% voor de vorige jaren.

Reclame

JohnD

#4 , 04 nov 2008 15:39

Kan kloppen. Klopt het ook dat door de verschillende indexsstijgingen dit jaar oa. op pensioenen en werkloosheidsvergoedingen, die als ik mij niet vergis aan de zelfde gezondheidsindex gekoppeld zijn als de huur er veel mensen dit alles als een nuloperatie kunnen beschouwen vermits ze praktisch wat zij bijkrijgen aan pensioen en WL vergoeding, terug kwijt zijn aan hun verhuurder wegens de huurindexaanpassing ?

Normaal is zoiets reeds in het verleden gebeurd en werd er een KB uitgevaardigd dat de huurindexaanpassingen tijdelijk blokkeerde. Dit jaar blijkt dit niet gebeurd te zijn. De indexaanpassing op de pens. en de WL kon doorgaan, maar die op de huur niet.

Casalangdre

#5 , 04 nov 2008 15:57

Het is inderdaad zo dat de indexering van pensioenen en werkloosheid - maar ook de lonen trouwens - gekoppeld is aan de gezondheidsindex. Een nuloperatie is het niet, want de uitgaven voor huur, nemen slechts een gedeelte van het uitgavenpatroon in beslag. Die mensen houden natuurlijk netto meer over, maar niet noodzakelijk in reeële waarde. Dit heeft niet te maken met de indexering van de huren, maar eerder met de samenstelling van de produktenkorf die de index bepalen.

Van een blokkering van de indexering van de huren heb ik nog nooit gehoord. In de jaren '80 is het wel, twee keer denk ik, gebeurd dat er voor de lonen een indexsprong werd overgeslagen om de concurrentie positie van de bedrijven te verbeteren, maar toen was er volgens mij geen indexstop voor de huren.

krientje

#6 , 04 nov 2008 19:49

Hello,
Kan iemand me melden hoeveel de huurprijs mag stijgen op 01.01.2009.
Vorige indexaanpassing was op 01.01.2006 en huurprijs is nu 700 euro.
Graag ook met de formule .

Dank bij voorbaat
hoi ,

volgens mij is dat nog te vroeg om te kunnen berekenen als je naar de site gaat
http://www.statbel.fgov.be/indicators/cpi/rent_nl.asp
en je geeft 2009 in dan krijg je het volgende
Onmogelijke berekening
De huurprijs mag enkel geïndexeerd worden vanaf de verjaardagsdatum van het contract (januari 2009),
maar het gezondheidsindexcijfer van de voorgaande maand (december 2008) is nog niet beschikbaar. Om
de datum van publicatie te kennen, gelieve de Planning voor de verspreiding van de indicatoren te raadplegen

maar mijne huisbaas heeft me al laten weten dat ik vanaf januari 50 euro meer moet betalen wel nog maar mondeling vraag me af hoe hij aan die berekening komt. :roll:
en dan heb ik nog een vraag moet ik dat in januari zomaar beginnen te betalen of moet hij me eerst nog schriftelijk op de hoogte brengen
groetjes

JohnD

#7 , 04 nov 2008 21:53

..... want de uitgaven voor huur, nemen slechts een gedeelte van het uitgavenpatroon in beslag.
Dat is echter volgens statisitieken steeds minder en minder het geval. Mensen waarvan de huur slechts 1/3 van de inkomsten uitmaakt (zoals de norm bepaalt) worden met de dag kleiner in aantal, en zeker voor mensen die geen sociale woning hebben en/of toevallig alleenstaande zijn. Ik vind het een grove onrechtvaardigheid dat alleenstaanden trouwens zo zwaar belast worden op hun inkomsten. De kosten van huur, verwarming, elektriciteit, verzekering enz.. zijn voor een alleenstaande gewoon dubbel zo hoog. De compensatie van de lichtjes lagere belasting is peanuts.
Van een blokkering van de indexering van de huren heb ik nog nooit gehoord.
Dat had me iemand verteld, dat dit ooit voorgekomen was toen er in een jaar ook een aantal indexsprongen waren. Er zou volgens hem een koninklijk besluit uitgevaardigd zijn dat de huurprijzen tijdelijk niet aan de index koppelde.

Casalangdre

#8 , 04 nov 2008 23:22

Dat is echter volgens statisitieken steeds minder en minder het geval. Mensen waarvan de huur slechts 1/3 van de inkomsten uitmaakt (zoals de norm bepaalt) worden met de dag kleiner in aantal ...
Het is juist omgekeerd. De huur neemt steeds minder en minder van het uitgave patroon in beslag. De huurprijzen zijn ook opgenomen in de indexkorf. Ik dacht dat deze voor het ogenblik ongeveer 5 à 6 % van de totale index uitmaken. Bij elke indexherziening - de laatste keer in 1998 - neemt het aandeel van de huurprijzen af, omdat telkens blijkt dat de mensen minder en minder aan huur uitgeven. En als ik mij goed kan herinneren (maar dit is als meer dan 10 jaar geleden) heeft toen de PS of de SP nog geijverd om de huurprijzen helemaal uit de index te halen.

Van dat koninklijk besluit over de ontkoppeling van huurprijzen en index heb ik niets kunnen vinden. Als dit inderdaad gebeurt zou zijn, dan zal dit voor de huurders in ieder geval het nadeel gehad hebben dat het jaar nadien de kloof tussen de oorspronkelijke huurprijs en de geïndexeerde huurprijs groter werd. Bovendien is het effect van zo een maatregel niet zo groot, vermits huurprijzen elk jaar geïndexeerd worden en lonen, pensioen enz.. enkel als de spilindex overschreven is.

JohnD

#9 , 05 nov 2008 00:06

Dat is echter volgens statisitieken steeds minder en minder het geval. Mensen waarvan de huur slechts 1/3 van de inkomsten uitmaakt (zoals de norm bepaalt) worden met de dag kleiner in aantal ...
Het is juist omgekeerd. De huur neemt steeds minder en minder van het uitgave patroon in beslag. De huurprijzen zijn ook opgenomen in de indexkorf. Ik dacht dat deze voor het ogenblik ongeveer 5 à 6 % van de totale index uitmaken. Bij elke indexherziening - de laatste keer in 1998 - neemt het aandeel van de huurprijzen af, omdat telkens blijkt dat de mensen minder en minder aan huur uitgeven. En als ik mij goed kan herinneren (maar dit is als meer dan 10 jaar geleden) heeft toen de PS of de SP nog geijverd om de huurprijzen helemaal uit de index te halen.
Kan wel maar dan stijgen de huren de laatste jaren waarschijnlijk toch te veel. Dat de huur meer en meer een grote hap uit het budget percentsgewijze neemt is reeds enkele maal aan bod geweest de voorbije jaren op TV. Misschien kan iemand op het forum mijn bewering beamen. Dit jaar heeft het nog in het nieuws geweest. Neem van mij aan dat als men op TV zegt dat de mensen meer en meer aan huur uitgeven (= lees moeten geven omdat ze niets goedkoops vinden), zal dat wel een grond van waarheid bevatten.

Casalangdre

#10 , 05 nov 2008 07:23

De huren stijgen juist niet, integendeel : de uitgaven voor huur nemen jaar na jaar af. Men moet nu geen groot economisch inzicht hebben om dit te begrijpen. In België - en in Vlaanderen nog iets meer dan in Wallonië of Brussel - is er een grote meerderheid van mensen die eigenaar zijn van het huis waar ze wonen. Doordat het overheidsbeleid gericht is op eigendomsverwerving gecombineerd met lage rentes op woonkredieten, maakt dat het percentage eigenaars nog elk jaar stijgt. Als het precentage eigenaars stijgt, neemt het percentage huurders af. In principe zou dit moeten leiden tot een daling van de huurprijzen (vermits de vraag afneemt), maar dit wordt gecompenseerd door het feit dat de huizen die verdwijnen van de huurmarkt - door eigendomsverwerving - ook het aanbod doen verkleinen. Dit maakt dus dat men op micro-economisch gebied een stabiblizering van het prijzenpeil heeft, maar op macro-economisch gebied een daling van de huurprijzen kent.

JohnD

#11 , 05 nov 2008 13:10

Ik denk dat ik het zal moeten opzoeken.

Casalangdre

#12 , 05 nov 2008 14:55

Natuurlijk speelt hier ook een belangrijk psychologisch effect mee. Doordat in België iedereen die over de financiële mogelijkheden beschikt, zelf een woning koopt, blijven hoe langer hoe meer mensen met een klein inkomen over op de huurmarkt. Deze mensen besteden in verhouding niet meer aan huur dan pakweg 50 jaar geleden, maar binnen de groep van huurders nemen zij wel een steeds groter gedeelte in. Met andere woorden de mensen die een kleiner aandeel aan huur besteden, verdwijnen uit het segment van de huurders, terwijl diegenen die een groter gedeelte besteden overblijven en dus procentueel zwaarder gaan wegen. Hierdoor wordt deze groep uiteraard meer zichtbaar. Dus de groep van huurders neemt globaal gezien af, waardoor het bedrag dat aan huurgelden betaald wordt ook afneemt, zodat een "armere" groep aan huurders overblijft. Hierdoor lijkt het alsof de huurprijzen stijgen, maar dit is eigenlijk alleen maar ten opzichte van het beschikbare budget van de huurders die overblijven op de huurmarkt. Dit blijkt niet altijd - of zelfs meestal niet - uit statistieken hieromtrent, omdat men de groep van huurders (als er bijvoorbeeld vergelijkingen gemaakt worden in de tijd), te zeer als één groep beschouwt en geen onderscheid maakt in inkomenscategorieën.

Zo is er een tijdje geleden in het nieuws geweest dat de huurprijzen vlugger stegen dan de afbetalingen op woonkredieten, omdat kopers in verhouding - en dan ging het over een periode van 10 jaar - meer van hun inkomen overhielden dan de huurders. Maar men vertelde er wel niet bij dat de er eigenlijk een financiële transfer was in de loop van die periode tussen beide groepen, waardoor de huurdersgroep sterker veramde, omdat de financiël sterkere naar de kopersgroep waren overgegaan.

Dit is bijvoorbeeld een compleet omgekeerde situatie met Nederland. Daar is het overheidsbeleid eerder gericht op ondersteuning van de huurmarkt en niet op eigendomsverwerving. Dit maakt dat in Nederland 75% van de mensen huurder is, maar daar vindt men dan ook huurders in alle inkomenscategorieën (behalve misschien de heel rijken). Een gelijkaardige situatie vindt men in het UK.

HANS33

#13 , 05 nov 2008 22:18

Klopt het dat er voor een huurcontract dat verjaart in november (contract vangt aan 1 november) er 3 maand tijd is om de huur te indexeren vanaf 1 november? Dus als er in november of december schriftelijk een indexaanpassing gevraagd wordt mag dit gevraagd worden vanaf 1 november? Met als basis de gezondheidsindex van oktober. Als er ondertussen voor november al huur betaald is (zonder indexaanpassing) mag er gevraagd worden om het verschil bij te betalen?
Alvast bedankt.

Rebel-with-a-cause

#14 , 05 nov 2008 23:20

Hans33, als je een schriftelijk huurcontract hebt, dan is de "aanpassing aan de kosten van levensonderhoud" (indexatie) éénmaal per huurjaar, verschuldigd op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.
Deze aanpassing vindt slechts plaats op schriftelijk verzoek van de belanghebbende partij en werkt slechts terug tot drie maanden voorafgaand aan die van het verzoek.

j.demoor

#15 , 06 nov 2008 15:14

“Art.6.Indien zulks niet uitdrukkelijk is uitgesloten en op voorwaarde dat de huurovereenkomst bij geschrift is gesloten, is de aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud eenmaal per huurjaar, verschuldigd op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst, volgens de regels bepaald bij artikel 1728bis van het Burgerlijk Wetboek. Deze aanpassing vindt slechts plaats op schriftelijk verzoek van de belanghebbende partij en werkt slechts terug tot drie maanden voorafgaand aan die van het verzoek.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

“Art.1728bis.§ 1...De aangepaste huurprijs mag niet hoger zijn dan het bedrag verkregen door toepassing van de hiernavolgende formule : basishuurprijs vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer. De basishuurprijs is de huurprijs die volgt uit de overeenkomst of uit een vonnis met uitsluiting van alle kosten en lasten uitdrukkelijk door de huurovereenkomst ten laste van de huurder gelegd.Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer daartoe berekend en benoemd(=‘gezondheidsindex‘), van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst...Voor de overeenkomsten afgesloten vanaf 1 februari 1994, is het aanvangsindexcijfer echter het indexcijfer daartoe berekend en benoemd van de maand die voorafgaat aan de maand tijdens welke de overeenkomst is afgesloten...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Voorbeeld:
Ik ga ervan uit dat de basishuurprijs 500,00 euro was(zie uw contract).
Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer daartoe berekend en benoemd(=gezondheidsindex),van de maand maart 2007.
Het aanvangsindexcijfer is het gezondheidsindexcijfer van de maand maart 2004.

De geïndexeerde huurprijs vanaf 1 april 2007 is dus =
€ 500,00 x gezondheidsindex maart 2007 / gezondheidsindex maart 2004 =
€ 500,00 x 105,23 / 113,05(basis 1998) * 0,8790(=omzettingscoëfficiënt) = 529,48
€ 500,00 x 105,23 / 99,37(basis 2004) = 529,49
Zie voor indexcijfers http://economie.fgov.be/informations/in ... ome_nl.htm > Historiek Gezondheidsindexcijfer
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”