opzeg door verhuurder

ilah
Topic Starter

opzeg door verhuurder

#1 , 29 apr 2006 16:19

Situatie:
huurcontract bepaalde duur (1 jaar)
huurder gaat ervan uit dat het contract stilzwijgend verlengd zal worden
verhuurder doet opzeg op 1 mei

Gevolg:
huurder moet nieuw onderkomen zoeken voor eind juli

Vraag:
stel dat de huurder een nieuw huurcontract kan afsluiten en kan verhuizen binnen de opzegtermijn van drie maanden, is de huurder dan verplicht om voor de resterende opzegtermijn huur te betalen? Gezien hij in de nieuwe woonst ook reeds huur gaat moeten opbrengen en daarbovenop een borg zal moeten storten lijkt het mij niet echt evident om dat financieel voor elkaar te krijgen...

Is er iemand op de hoogte van deze materie of kennen jullie websites waar hierover dingen te vinden zijn (heb al gegoogled, vind alleen dingen terug over de manier van opzeggen en zo, maar niets over de consequenties ivm het betalen van de huur)?

Mijn persoonlijke mening, en waarschijnlijk die van vele mensen, is dat de verhuurder zichzelf in deze situatie brengt door de huur op te zeggen en dus weet dat het mogelijk is dat hij/zij een aantal maanden zonder huuropbrengst zou kunnen zitten...

Graag jullie reacties...
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 apr 2006 12:11

Ik veronderstel dat de huurovereenkomst in werking is getreden op 1 augustus 2005.

De woninghuurwet voorziet niet de mogelijkheid tot het geven van een tegenopzegging door de huurder bij overeenkomsten voor bepaalde duur.

Tenzij de huurovereenkomst het anders zou bepalen of u een akkoord kan afsluiten met de verhuurder eindigt de huur op 31 juli en betaalt u huur tot dan.

U kan steeds met de verhuurder gaan praten als u weet wanneer u daadwerkelijk verhuist en proberen iets overeen te komen.

Informatie over de woninghuurwet vind u in de volgende brochure:

http://www.just.fgov.be/cgi_justice/pub ... f.pl?id=21

scorpioen

Reclame

Terug naar “Huren”