Wanneer gaat de opzeg van mijn huurovereenkomst in ?

a486rules
Topic Starter

Wanneer gaat de opzeg van mijn huurovereenkomst in ?

#1 , 26 apr 2006 18:00

Ik zeg na 5.5 jaar mijn huurovereenkomst (9 jaar contract, hoofdverblijfplaats) op. Ik moet dus bijgevolg 3 maand vanopvoorhand opzeggen. Na wat zoeken lees ik dat deze 3 maanden beginnen te lopen op de eerste dag van de volgende maand. Is dit de eerste dag van de volgende kalendermaand of van de volgende huurmaand.

Concreet : De huurovereenkomst ging in voege op de 16e van de maand. Als ik nu op 26 april opzeg, gaat mijn opzeg dan in op 1 mei (1e dag van volgende kalendermaand) of op 16 mei (eerste dag van de volgende huurmaand) ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bjorn Ketels

#2 , 26 apr 2006 19:58

Ik zeg na 5.5 jaar mijn huurovereenkomst (9 jaar contract, hoofdverblijfplaats) op. Ik moet dus bijgevolg 3 maand vanopvoorhand opzeggen. Na wat zoeken lees ik dat deze 3 maanden beginnen te lopen op de eerste dag van de volgende maand. Is dit de eerste dag van de volgende kalendermaand of van de volgende huurmaand.

Concreet : De huurovereenkomst ging in voege op de 16e van de maand. Als ik nu op 26 april opzeg, gaat mijn opzeg dan in op 1 mei (1e dag van volgende kalendermaand) of op 16 mei (eerste dag van de volgende huurmaand) ?
Geachte,

De termijn van drie maanden bij opzegging door de huurder van een huurcontract voor 9 jaar, begint te lopen de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd betekend.

In Uw voorbeeld: als U de opzeg op 26 april heeft betekend, begint de termijn al te lopen op 1 mei (de eerste dag van de volgende kalendermaand).

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Lex

#3 , 27 apr 2006 20:10

Bij kennisgeving per aangetekende brief wordt de dag van de aanbieding van de brief door De Post aan de woning van de bestemmeling beschouwd als de dag van de kennisgeving,ook indien de bestemmeling de zending niet in ontvangst neemt,bijvoorbeeld omdat hij afwezig is.Een loutere afwezigheid,zelfs in het buitenland,is geen geval van overmacht.((R.v.St. nr.118.123,8 april 2003(M. t. Gem.Drogenbos),R.W.2003-04,p 1268).

INDIEN U wilt dat de huuropzeg een aanvang neemt op 1 mei, dan is/was het vandaag uw laatste dag om deze te versturen.

Reclame

a486rules
Topic Starter

#4 , 11 mei 2006 12:51

Mijn opzeggingsbrief is vorige maand aangetekend verstuurd naar de huisbaas, maar hij blijft bij zijn standpunt dat mijn opzegging maar op 16 mei ingaat (in plaats van 1 mei) omdat de oorspronkelijke huur ingegaan is de 16e van de maand. Hij beweert dat de "eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd betekend" slaat op de eerste dag van de huurmaand en niet op de eerste dag van de kalendermaand.
Is er ergens een publicatie die ik hem kan tonen waarmee ik kan aantonen dat hij het bij het verkeerde eind heeft ? Ik heb al in allerlei boeken over huurrecht gekeken, maar er wordt nergens een duidelijke beschrijving of een duidelijk voorbeeld gegeven die ik in mijn situatie kan gebruiken.
Bedankt voor jullie hulp !

Sophie Delaere

#5 , 11 mei 2006 17:51

Beste,

Een duidelijk voorbeeld zal moeilijk zijn. Elk handboek geeft de algemene regel weer, zoals Bjorn hierboven al zei. Wat je wel kan doen is eens surfen naar http://www.huurdersbond.be. De huurdersbond biedt advies bij concrete problemen, bijvoorbeeld over een opzegging. Dan zie je linksboven organisaties staan en je kan kiezen uit gans Vlaanderen. Dan zie je de zitdagen en kan je zeggen aan je verhuurder dat hij es moet gaan of zelf is binnengaan. Ik ben er wel 100% zeker van dat de bovengestelde regel correct is.

Terug naar “Huren”