Plaatsbeschrijving gebreken woning

Ritac
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Plaatsbeschrijving gebreken woning

#1 , 21 mar 2021 13:35

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator

Vanaf 1 maart appartement gehuurd, huisbaas is niet zo voor alles op papier zetten. Huissleutels gekregen in 3 x de eerste week, niets hiervan op papier van aantal en welke. meterstanden na 20 dagen pas gekregen per WhatsApp bericht na lang aandringen hierover wat te krijgen (betaling kosten via hem)
Ik vraag nu voor de plaatsbeschrijving inorde te maken wegens toch wel vele gebreken van het appartement, en een wrang gevoel naar huisbaas toe. Nog steeds geen opgemaakt. Idem nog geen papier gekregen waarop staat dat ik de meubels terug gaf die nog in het app stonden. Huisbaas liet me ook een zogenaamde aangetekende zending tekenen waarbij hij me zou kunnen op straat zetten (bij tekenen contract) en heeft dit dus in zijn bezig.
Wat kan ik zelf ondernemen om in mijn recht te zijn en dat ik kan aantonen dat de gebreken al aan het appartement waren en ik de meubels terug gaf?
Plaatsbeschrijving is normaal binnen de maand van intrek wat als deze niet is uitgevoerd. Het klopt toch dat de huisbaas dit inorde moest maken samen met mij?
Wie kan helpen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 21 mar 2021 13:55

Vlaams Huurdecreet :
Artikel 9. (01/01/2019- ...)

Plaatsbeschrijving

§ 1. De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Die plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand waarin de huurder over het goed kan beschikken. De plaatsbeschrijving wordt bij de huurovereenkomst gevoegd en ze wordt geregistreerd.

Als de partijen geen overeenstemming bereiken, wijst de rechter bij wie de zaak aanhangig wordt gemaakt met een verzoekschrift dat ingediend is vóór het verstrijken van de termijn van één maand, vermeld in het eerste lid, een deskundige aan die de plaatsbeschrijving opmaakt. Het vonnis is uitvoerbaar niettegenstaande verzet en is niet vatbaar voor hoger beroep.

§ 2. Als in de gehuurde plaatsen belangrijke wijzigingen zijn aangebracht nadat de plaatsbeschrijving is opgemaakt, kan elke partij eisen dat op tegenspraak en voor gemeenschappelijke rekening een bijvoegsel bij de plaatsbeschrijving wordt opgemaakt. Het bijvoegsel bij de plaatsbeschrijving wordt eveneens geregistreerd.

Als de partijen geen overeenstemming bereiken, wijst de rechter bij wie de zaak aanhangig wordt gemaakt met een verzoekschrift, een deskundige aan die het bijvoegsel bij de plaatsbeschrijving opmaakt. Het vonnis is uitvoerbaar niettegenstaande verzet en is niet vatbaar voor hoger beroep.

De gebreken aan het appartement kunnen maar vastgesteld worden na een plaatsbeschrijving .
En zolang geen plaatsbeschrijving , en er zijn gebreken , zijn die niet door u veroorzaakt , want niet beschreven .
Als de huisbaas niet zo voor op papier zetten is , is er dan wel een huurcontract ondertekend ?
En wat is dat met dat aangetekend schrijven ? Wat is daar de bedoeling van ? ( of is dit " het contract " ? )
En van wie waren de meubels ? Waarom stonden die er nog ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Ritac
Topic Starter

#3 , 21 mar 2021 15:16

De meubels stonden er nog van zijn dochter, die er had gewoond. De aangetekende zending zou zijn om de gebreken aan te tonen vanuit mijn schrijven,vermits geen bewijs dat deze er al waren voor intrek.
Ondertussen heb ik ook bekeken of het huurcontract geregistreerd staat en dat is het nog niet. Getekend op 9 januari, contract loopt van 1 maart.
Ik weet dus hoe langer hoe minder hoe ik dit zelf nog opgelost kan krijgen allemaal.

Reclame

Ritac
Topic Starter

#4 , 21 mar 2021 15:22

Huren contract - samengevoegd - JurecaBE - moderator

Mijn contract is opgemaakt en getekend 9jan. Huurovereenkomst vanaf 1 maart. Klopt dat registratie binnen de 2 maand diende te gebeuren?
Zo ja, dan is dit dus al te laat, wat zijn de gevolgen voor mij door dit niet registreren vanuit de huisbaas?

mava105

#5 , 21 mar 2021 15:54

Er is geen termijn bepaald waarbinnen de registratie moet gebeuren, maar zolang NIET geregistreerd kan jij vertrekken zonder opzeg . Dus enkel maar voordelen voor de huurder.
https://www.hypotheeklenen.be/tips-advi ... -gevolgen/

freelance

#6 , 21 mar 2021 18:41

Mijn contract is opgemaakt en getekend 9jan. Huurovereenkomst vanaf 1 maart. Klopt dat registratie binnen de 2 maand diende te gebeuren?
Als er in de huurovereenkomst opgenomen is dat het contract pas loopt vanaf 1 maart , dan is dit de begin datum van het contract .
Registratie KAN gebeuren in de eerste twee maanden ( dus tot 30 april ) door de verhuurder , kosteloos .
Na deze twee maanden zijn er extra kosten aan verbonden . ( voor verhuurder ) .
Ook de huurder kan het contract laten registreren .
Bij een niet registratie kan een huurder vertrekken zonder opzeg .
Doch er zijn ook mogelijke nadelen voor de huurder , alsdat er bij niet registratie het contract niet tegenstelbaar is tegenover derden .
( bvb. wanneer de eigendom verkocht wordt , hoeft de nieuwe eigenaar geen rekening te houden met opzeg periodes , noch eventuele compensaties ) .

bosprocureur

#7 , 21 mar 2021 19:59

Kleine opmerking : ik ging er altijd van uit dat registratie van een huurcontract moet gebeuren binnen de twee maanden, te beginnen vanaf de ondertekening. Is dat intussen veranderd ?

Ritac
Topic Starter

#8 , 22 mar 2021 06:42

Ik dacht dus idd ook dat het ingaat vanaf ondertekening, vandaar mijn vraag toch wel want dan zou het reeds telaat zijn.

bosprocureur

#9 , 22 mar 2021 06:55

Maak het niet al te ongerust. Ik verwijs naar reactie nr. vijf van Mava105.

In feite heb je gewoon een grotere vrijheid als huurder.

En als je het wenst, kan nu onmiddellijk zelf registreren. De keuze is aan u.

Ritac
Topic Starter

#10 , 22 mar 2021 14:29

Kan ik werkelijk zomaar vertrekken? De borg is op zijn persoonlijke rekening gestort (ging deze op een geblokkeerde zetten) 🤔
De plaatsbeschrijving is ook niet gebeurd dus alle schade die er is (helaas veel) zou hij mss tegen mij kunnen gebruiken.
Helaas is zomaar vertrekken geen optie, geen nieuwe woonst, geen financiële middelen voor te vertrekken en ook niemand die practictisch kan helpen mits zelf geen rijbewijs. Ik zit dus echt vast aan hem voorlopig een paar jaar vrees ik.
Wat doe ik dan nu het beste?
Vandaag huisbaas weer aangesproken ivm papieren inorde brengen en plaatsbeschrijving. Heeft geen tijd (in zijn tuin bezig).
Morgen zegt hij telkens.
Raak zo wanhopig om dit alles nog opgelost te krijgen. Ik heb huurdersbond reeds gemaild maar nog geen reactie, voor je nieuw lid kan worden duurt dit helaas even.
Ik zit ook met dat papier wat hij me liet tekenen, en ik zo dom was om mijn handtekening onder te zetten.
Nu kan hij mij en dochtertje blijkbaar op elk moment buiten zetten 😔

bosprocureur

#11 , 22 mar 2021 14:53

Een paar opmerkingen :
* die plaatsbeschrijving hebt u niet nodig om te kunnen wonen. Herinner hem niet meer aan het opmaken ervan. Daarentegen laat u hem (aangetekend) weten wat er aan het huis mankeert sedert het begin, en u vraagt om herstelling; op die manier vermijdt u evengoed dat de schade aan u toegeschreven kan worden.
*U kan niet zomaar vertrekken, maar u kan wel een opzeg geven, waarvoor er geen duur bepaald is. In feite komt dit ongeveer op hetzelfde neer als direct (min of meer) vertrekken.
* u deelt de huisbaas ook, afzonderlijk en aangetekend mee, dat u vermoedt dat er bij het ondertekenen van de huurovereenkomst een document niet met u meegegeven werd, en dat u daar graag een exemplaar zou van krijgen, plus dat dit zeker niet in de toekomst kan beschouwd worden als een opzeg van uwentwege.
* binnen een paar maand, als hopelijk de herstellingen gebeurd zijn, brengt u het probleem van de huurwaarborg te berde. Desnoods kan u de gestorte gelden gebruiken als huurgeld, maar dan moet u wel een huurwaarborg storten op een geblokkeerde rekening, die uzelf opent.
* als die inboedel in uw weg staat, laat hem weten dat hij die binnen de veertien dagen nog kan ophalen, en dat u anders dit op zijn kosten laat verwijderen.

Ritac
Topic Starter

#12 , 22 mar 2021 16:09

Hoe doe ik die registratie van huurcontract zelf? In het verhuur con tract staat namelijk dat huisbaas dit binnen 3 maand zou moeten doen. Mag ik dit dan zelf nog inorde brengen?

bosprocureur

#13 , 22 mar 2021 16:14

U hoeft dat niet te doen, het brengt u geen onmiddellijke voordelen.

Als de huisbaas het niet doet, heeft hij er alleen nadeel bij, want u kan vertrekken met een zeer korte opzegperiode, en zonder schadevergoeding.

ook met een niet geregistreerd contract kan de verhuurder u niet zomaar buitenzetten.

freelance

#14 , 22 mar 2021 21:39

Mischien eens kijken wat de wetgeving zegt :
Vlaams Huurdecreet / hoofdbewoning / vanaf Januari 2019

A/ Registratie :
Artikel 11. (01/01/2019- ...)

De registratieverplichting en de kosten van huurbemiddeling

De verplichting van de registratie van de huurovereenkomst en de plaatsbeschrijving rust op de verhuurder. De kosten die verbonden zijn aan een eventueel laattijdige registratie, zijn volledig te zijnen laste.

Wanneer een contract NIET geregistreerd is , is het enige nadeel voor de huurder dat een eventuele nieuwe eigenaar geen enkele rekening hoeft te houden met een huurder , qua opzegging of financiele compensaties bij voortijdige opzeg .
Laat zelf uw contract registreren zodat hij u niet zomaar kan buitenzetten.
De verhuurder kan een huurder NIET buiten zetten , vanwege een niet geregistreerd contract .
Vulgariserende brochure :
" Verder heeft een niet­ geregistreerde huurovereen­komst tussen de verhuurder en de huurder precies dezelfde waarde en dezelfde gevolgen als een geregistreerde overeenkomst. "

B/ Opzegging door de huurder / bij niet registratie

Zolang de huurovereenkomst niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden, vermeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten, zijn de opzeggingstermijn, vermeld in het eerste lid, en de vergoeding, vermeld in het tweede lid, niet van toepassing. De huurder brengt de verhuurder op de hoogte van de opzegging, die ingaat op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd gedaan.

( opzeggingstermijn vermeld in het eerste lid zijn :
§ 1. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.

Als de huurovereenkomst door de opzegging van de huurder een einde neemt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende respectievelijk het eerste, het tweede of het derde jaar. )

Dit wordt nogmaals bevestigd in de vulgariserende brochure van het Agentschap WonenVlaanderen :
" Zolang de huurovereenkomst na de termijn van twee maanden niet is geregistreerd, kan de huurder de huurovereenkomst opzeggen zonder opzeggings­termijn of opzeggingsvergoeding. De opzegging zal dan ingaan op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd gedaan "

In praktijk is het dus mogelijk op te zeggen op 31 Maart , met ingang van 1 April .
OPzeg moet wel schriftelijk en aangetekend gebeuren .

C/ Plaatsbeschrijving / gebruik en herstellingen voor de huurder :

Artikel 9. (01/01/2019- ...)

Plaatsbeschrijving

§ 1. De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Die plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand waarin de huurder over het goed kan beschikken. De plaatsbeschrijving wordt bij de huurovereenkomst gevoegd en ze wordt geregistreerd.

Afdeling 3. De staat van de woning tijdens de huurovereenkomst

Artikel 25. (01/01/2019- ...)

Onderhouds- en herstellingsplicht verhuurder

De verhuurder is verplicht het goed zo te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is.

De verhuurder doet gedurende de huurtijd alle herstellingen die nodig zijn, behalve de herstellingen die ten laste van de huurder zijn.

Artikel 26. (01/01/2019- ...)
Onderhouds- en herstellingsplicht huurder

De huurder is verantwoordelijk voor de kleine herstellingen. Daarnaast moet de huurder instaan voor enerzijds de herstellingen die nodig zijn door een gebruik in strijd met de bestemming of met een gebruik als een goede huisvader en anderzijds voor de herstellingen die nodig zijn door een tekortkoming aan zijn meldingsplicht bedoeld in artikel 28, § 2, tenzij hij aantoont dat de verhuurder zonder melding tijdig kennis had van de nodige herstellingen. Herstellingen die alleen nodig zijn door ouderdom of overmacht, zijn echter ten laste van de verhuurder.

Artikel 28. (01/01/2019- ...)

Gebruik van het goed als goed huisvader

§ 1. De huurder is gehouden het gehuurde goed te gebruiken als een goed huisvader en volgens de bestemming die bij de huurovereenkomst daaraan gegeven is, of volgens de bestemming die, bij gebrek aan overeenkomst daarover, naargelang van de omstandigheden vermoed wordt.

Als de huurder het goed niet gebruikt conform de bestemming, vermeld in het eerste lid, of het een bestemming geeft die nadelig is voor de verhuurder, kan de verhuurder, naargelang van de omstandigheden, de huur doen ontbinden.

§ 2. De huurder is ertoe gehouden de verhuurder op de hoogte te brengen van de herstellingen die nodig zijn en ten laste van de verhuurder vallen.

Het is wel zo dat zowel huurder als verhuurder verplicht zijn een ingaande plaatsbeschrijving op te ( laten ) maken .
En ook de huurder kan de verhuurder daartoe verplichten via de vrederechter .
Doch wat zijn de consequenties wanneer dit NIET gebeurt ?

Dan maakt de verhuurder GEEN ENKELE kans om ooit schade door de huurder aan te tonen , aangezien er geen document bestaat die de " plaats beschreef" bij ingang van het contract .
Dan vallen we terug op het Artikel 28 § 1 ( zie hier boven )
Desondanks , stelt § 2 wel dat de huurder ertoe gehouden is de verhuurder op de hoogte te stellen van alle gebreken die ten laste van de verhuurder vallen .
( en TS wordt aangeraden dit zo spoedig mogelijk te doen , per aangetekend schrijven / en zet er gerust maar ALLE gebreken op , ook deze ten laste van de huurder ) .

D/ Waarborg :
Artikel 37. (01/01/2019- ...)
§ 1. De huurder kan om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen, alleen een van de vormen van waarborg, vermeld in het tweede lid, verstrekken. De waarborg mag niet meer bedragen dan het bedrag dat gelijk is aan drie maanden huur.

De waarborg kan naar keuze van de huurder drie vormen aannemen: ofwel een geïndividualiseerde rekening bij een financiële instelling op naam van de huurder, ofwel een zakelijke zekerheidstelling bij een financiële instelling op naam van de huurder, ofwel een bankwaarborg ten gevolge van een standaardcontract tussen een OCMW en een financiële instelling. Met het akkoord van de verhuurder kan de waarborg ook geleverd worden door een borgstelling door een natuurlijke persoon of rechtspersoon.

Als de huurder kiest voor een geïndividualiseerde rekening of een zakelijke zekerheidstelling, wordt de opgebrachte rente gekapitaliseerd ten bate van de huurder. De verhuurder verwerft een voorrecht op de activa van de rekening of op de zakelijke zekerheidstelling voor elke schuldvordering ten gevolge van het volledig of gedeeltelijk niet-nakomen van de verplichtingen van de huurder.

§ 2. De verhuurder die in het bezit van de waarborg is en nalaat die op de geïndividualiseerde rekening op naam van de huurder te plaatsen, is ertoe gehouden aan de huurder rente te betalen tegen de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat de huurder de waarborg overhandigd heeft. De rente wordt gekapitaliseerd.

In het geval, vermeld in het eerste lid, heeft de huurder ook het recht om de verhuurder mee te delen dat deze gelden, met name de waarborg vermeerderd met de gekapitaliseerde rente, door hem als huurgelden zullen worden beschouwd. De huurder is dan verplicht om hetzelfde bedrag op een geïndividualiseerde rekening op zijn naam te plaatsen.

De verhuurder mag dus de waarborg op hun persoonlijke rekening zetten , maar dient in dit geval rente te betalen ( wat momenteel twee keer niets zal zijn , net zoals de waarborg op een geblokkeerde rekening zou staan ) .
Om misbruik van deze waarborg door verhuurder tegen te gaan , voorziet de wet in de mogelijkheid dat de huurder , mits de verhuurder op de hoogte te stellen , deze waarborg kan aanwenden als huur , MITS de huurder terzelfdertijd een waarborg stort op hun EIGEN rekening .
Dit wil in praktijk zeggen dat , zolang de waarborg niet op een geblokkeerde rekening gezet wordt door de verhuurder , de huurder de keuze heeft 3 maand geen huur te betalen ( als de waarborg som 3 maand bedraagt ) , MITS de huurder een identiek bedrag op een eigen rekening geblokkeerd heeft .

E/ Inboedel
Wanneer niets beschreven staat , hebt u een leeg appartement gehuurd ( zonder losse meubelen ) en is de kous daarmee af voor u .

Ritac
Topic Starter

#15 , 23 mar 2021 07:31

Bedankt voor de vele goede informatie. Ik maak vandaag al een aangetekend schrijven op ivm de herstellingen en gebreken. Echter nog een bijkomende vraag, mijn spullen zijn in delen verhuisd vermits ik op 2u rijden van het appartement woonde en ik beroep moest doen op een vriendin voor deze verhuis. Kan de huisbaas bv door mijn spullen die er stonden en eventueel foto's die hij toen nam de schade aan de muren op mij steken? Of kan ik mij indekken ivm aangetekend gebreken en schade mee te delen. Ik heb enkele dagen terug ook al WhatsApp bericht naar hem toe gezonden.

Terug naar “Huren”