syndicuskosten huurder

't appartement
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

syndicuskosten huurder

#1 , 03 mar 2021 14:28

Ik heb een probleem met het afrekenen van de kosten ivm de huur van een appartement.
Mijn huurder die nu vertrekt betaalde een provisie en daarna werd jaarlijks afgerekend.
Maar de syndicus heeft de laatste twee jaar geen eindafrekeningen gemaakt. Die staan nog steeds open.

Hoe los ik dat nu op met mijn vertrekkende huurder? Ik kan hem geen eindafrekeningen voorleggen van de jaren 2019 en 2020. Ik weet dus niet of hij een tegoed heeft of moet bijbetalen. Mag ik zolang de huurwaarborg inhouden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 03 mar 2021 15:52

Hou de huurwaarborg in totdat je een afrekening hebt, of maak zelf een voorlopige, op basis van een gemiddelde van de laatste 2 of 3 afrekeningen + een bedrag als reserve (bvb 10 %) . Leg aan de huurder uit waarom je verplicht bent dat te doen. Eens de eindafrekening dan ontvangen kan je nog altijd terug betalen of bij vragen.

Franciscus

#3 , 03 mar 2021 21:04

Gezien Covid 19 is dat wegens het niet kunnen plaatsvinden van de AV's een quasi standaard regel op dit ogenblik.
Als hij steeds heeft moeten bijbetalen dan zeker aanvoeren.

Reclame

bosprocureur

#4 , 04 mar 2021 09:11

Inderdaad, zoals vermeld in vorige post :

Zij oefenen verder hun bevoegdheden uit, zo veel als mogelijk binnen de geldende voorschriften?

't zijn moeilijke tijden, voor iedereen. Enige redelijkheid moet kunnen toch :)

bosprocureur

#5 , 04 mar 2021 09:30

Mava105 gaf hierboven een goed voorbeeld :D

Hou de huurwaarborg in totdat je een afrekening hebt, of maak zelf een voorlopige, op basis van een gemiddelde van de laatste 2 of 3 afrekeningen + een bedrag als reserve (bvb 10 %) . Leg aan de huurder uit waarom je verplicht bent dat te doen. Eens de eindafrekening dan ontvangen kan je nog altijd terug betalen of bij vragen.

mava105

#6 , 04 mar 2021 10:57

Een syndicus heeft geen uitstaans met de huurschade aan het appartement. Dat is privatief.
Voor alle beslissingen en afrekeningen van de syndicus is een bevestiging nodig op de AV.
Dus zonder AV, geen definitieve afrekening.
En dikwijls is er voor de afrekening een tussenkomst nodig van een derde, zoals het opnemen van de tussenmeters in de appartementen zelf. Die konden mogelijks niet doorgaan omwille van corona.

Thomas Morus

#7 , 04 mar 2021 11:16

"Is het niet zo, dat een syndicus ondanks hij geen av kan organiseren wegen corona maatregelen, de afrekeningen op een normaal tijdstip moet bezorgen aan de eigenaars door een copy te maken en dat ofwel in de brievenbus te deponeren of via de post te laten bezorgen?"

Neen. Grondig foutieve stellingname.
Volgens de wetgeving op de gedwongen mede-eigendom moet de globale kostenafrekening van het gebouw eerst worden goedgekeurd door de AV van de VME en dient er decharge te worden gegeven aan de rekeningcommissaris en de syndicus vooraleer de individuele afrekeningen kunnen/mogen worden aangeboden.
Aangezien er geen AV kan gehouden worden is dat niet mogelijk.

Ik kan mijn huurders ook geen jaarlijkse afrekening bezorgen. Ik heb hen van de redenen schriftelijk op de hoogte gebracht en ze maken daar geen probleem over.

Er zijn dus wel huurders die begrip hebben voor de uitzonderlijke situatie + wettelijk kader en niet systematisch op hun verhuurders zitten te bashen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huren”