Huurcontract voor zoon

save
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurcontract voor zoon

#1 , 29 okt 2020 15:08

Hallo.
Ik zou graag mijn app verhuren aan mijn zoon en vriendin aan goedkopere prijs . Geen waarborg.
Nu is mijn vraag .
Ze tekenen beiden het huurcontract (9jaar) en gaan wett samen wonen
Wat als mijn zoon vroegtijdig overlijdt. Dan kan zij verder huren aan gunsttarief (zelfs met andere partner)?
En ik kan de huurprijs niet herzien
Mag ik in het contract vermelden als mijn zoon overlijdt het çontract wordt ontbonden en er een nieuw contract kan worden voorgelegd met herzienbare huurprijs.? Met dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi

#2 , 29 okt 2020 15:35

en wat ga je doen als er kinderen zijn?
Je schoondochter ook dwingen om een hogere prijs te betalen?
Ik vind dit niet kunnen , je zoon heeft voor deze vrouw gekozen waarom moet je dan na -- godhopelijk niet-- een overlijden van je zoon confronteren met een nieuw huurcontract en een hogere prijs??
Omdat het maar een schoondochter is ?

Moest ik uw zoon zijn, je kon je appartement ergens steken.... , ik ging wel een ander appartement zoeken.
Dit is GEEN juridisch advies .
Maar moest ik wel ff kwijt.

Blaatpraat

#3 , 29 okt 2020 16:09

Ook geen juridisch advies, maar maatschappelijk advies:
"Met familie moet je wandelen, niet handelen."

Als er problemen zouden zijn, is de kans groot dat de relatie verzuurd zal worden tussen u en uw zoon (en bij uitbreiding tussen beide gezinnen).

Reclame

basejumper

#4 , 29 okt 2020 20:25

Is een legitieme vraag. Je wil je zoon bevoordelen maar niet per definitie je schoondochter en daar is niets fout mee. Je kan dat oplossen door een normale huur te vragen en maandelijks een terugstorting te doen naar een rekening van je zoon. Dat kan met een doorlopende opdracht bvb.
En die opdracht kan je stoppen wanneer jij wil. En uiteraard ook bij het wegvallen van je zoon.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

freelance

#5 , 30 okt 2020 00:33

Hier eens lezen : https://codex.vlaanderen.be/PrintDocume ... teerd=true
En vooral rekening houden met het feit of het app zal dienen als hoofdverblijfplaats of niet .

Toch enkele addertjes onder het gras ( ingeval uw zoon zou komen te overlijden , en zijn vriendin niet )
Geen waarborg .

§ 1. De huurder kan om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen, alleen een van de vormen van waarborg, vermeld in het tweede lid, verstrekken. De waarborg mag niet meer bedragen dan het bedrag dat gelijk is aan drie maanden huur.

De waarborg kan naar keuze van de huurder drie vormen aannemen: ofwel een geïndividualiseerde rekening bij een financiële instelling op naam van de huurder, ofwel een zakelijke zekerheidstelling bij een financiële instelling op naam van de huurder, ofwel een bankwaarborg ten gevolge van een standaardcontract tussen een OCMW en een financiële instelling. Met het akkoord van de verhuurder kan de waarborg ook geleverd worden door een borgstelling door een natuurlijke persoon of rechtspersoon.

Als de huurder kiest voor een geïndividualiseerde rekening of een zakelijke zekerheidstelling, wordt de opgebrachte rente gekapitaliseerd ten bate van de huurder. De verhuurder verwerft een voorrecht op de activa van de rekening of op de zakelijke zekerheidstelling voor elke schuldvordering ten gevolge van het volledig of gedeeltelijk niet-nakomen van de verplichtingen van de huurder.

Wie de waarborg ook betaald ( hetzij u , als " schenking " , hetzij uw zoon/vriendin ) het BLIJFT HUN geld ( samen met de interest ) ; maar " in geval van eventuele problemen " hebt u de sleutel voor vrijgave , na einde contract .

Als het huurcontract opgesteld word tussen u en de zoon , dan is de zoon de enige huurder .
Naar mijn mening kunt u een clausule inlassen , dat wanneer de huurder komt te overlijden , het contract kan ontbonden worden . ( NIET wanneer beiden als huurder omschreven staan ) .
Let wel , wanneer de overblijvende partner daar een hoofdverblijfplaats heeft , dat uw rechten om het contract te eindigen ( en niet te hernieuwen ) beperkt kunnen worden .
Ook , bij een nieuw contract met de overblijvende partner zult u zich dienen te houden aan de bepalingen van Artikel 35 , betreffende aanpassing huurprijs .

Ook een plaatsbeschrijving is verplicht ( en verplicht te registreren ) : Artikel 9 .
Herziening van de huurprijs Artikel 35 .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Thomas_A

#6 , 30 okt 2020 06:59

Ik vind het goed om met veel scenario’s rekening te houden, maar alles is natuurlijk nooit te voorzien.

Is de kans op een vroegtijdig overlijden van de zoon niet veel kleiner dan de kans dat:

- de ouder eerst overlijdt en de zoon mogelijk het appartement erft?
- de relatie en het samenwonen beëindigd worden voor er iemand sterft?
- de zoon en zijn vriendin trouwen, mogelijk kinderen krijgen, en je het niet meer erg vindt hen ook te bevoordelen?
- de vriendin na een eventueel overlijden (indien dan toch) verkiest om ergens anders te gaan wonen?

En dan in het slechtste geval, kan je nog steeds op de normale voorziene termijnen het contract opzeggen.

Ghentian
Juridisch actief: Ja

#7 , 31 okt 2020 12:45

Sluit de huurovereenkomst enkel af met uw zoon en bepaal dat deze intuitu personae is.

Het overlijden van uw contractspartij beëindigt dan de overeenkomst.

Gewoon een juridisch advies zonder pedante morele vingerwijzingen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

LennieK

#8 , 05 nov 2020 11:15

Sluit de huurovereenkomst enkel af met uw zoon en bepaal dat deze intuitu personae is.

Het overlijden van uw contractspartij beëindigt dan de overeenkomst.

Gewoon een juridisch advies zonder pedante morele vingerwijzingen.
kan dat dan binnen de regelgeving van het woninghuurdecreet? Als partijen (gaan) wettelijk samenwonen of huwen dan wordt de partner toch van rechtswege huurder (met al de bijhorende rechten en plichten) op voorwaarde dat ze de verhuurder op de hoogte stellen van het wettelijk samenwonen of huwen.

Terug naar “Huren”