Dubieuze huurders

Kitty
Topic Starter

Dubieuze huurders

#1 , 03 sep 2008 14:21

Hoi,

Mijn partner en ik huren een paar maanden een appartement op het gelijkvloers.

Vorig weekend hebben we kennis gemaakt met de nieuwe huurders van het tweede verdiep. De moeder wou bij ons komen bellen omdat zij nog geen vaste telefoon hadden. Ok, ze mocht gsm gebruiken aan voordeur. Plots liepen haar 2 kinderen in onze woonkamer . Zij namen onze gsm’s, digitaal fototoestel e.d. in hun handen en wezen aan waar de tv, pc, laptop enz… stonden. Uiteraard heb ik alles snel afgenomen. Maar ik vrees dat het kwaad al geschied is. De moeder sprak een Oost-Europese taal aan gsm, naar we vermoeden. We vrezen dat we door onze naïviteit onze woonkamer hebben laten screenen door die kinderen en dat er elk moment ingebroken kan worden.

Ze hebben 2 auto’s met nummerplaten van 2 verschillende landen. Ze huren 1 staanplaats maar zetten hun tweede auto doodleuk op de staanplaats van buren. Na tussenkomst van de huisbaas, is dat probleem voorlopig opgelost.

Maar we hebben gisteren moeten vaststellen dat ze hun naam van brievenbus en deurbel verwijderd hebben (huisbaas maakt speciaal deze naamkaartjes) en plots loopt er heel wat ander volk binnen dan het gezin waarmee we al kennis hebben mogen maken.

Voor zover we weten bestond het gezin uit een koppel en drie kinderen. Nu mogen we er al minstens 3 mannen, 1 vrouw en 7 kinderen van maken en deze gebruiken allemaal de twee auto’s waarmee het gezin rijdt. En dit voor een appartement met 2 slaapkamers (er is wel een grote zolder…). Aangezien we op het gelijkvloers wonen, horen we de bel nogal goed en we durven stellen dat het daar vooral een komen dan een gaan is. Natuurlijk kunnen we hiervan niet 100% zeker zijn, maar aangezien de nieuwe gezinsleden (?) met dezelfde auto als het eerste gezin rijden, en alle kindjes boekentassen dragen, durven we te stellen dat ze ook in het appartement op het tweede verdiep wonen. Dat brengt de nodige (geluids)overlast met zich mee.

Ben ik nu paranoia of vinden jullie ook dat er aan dit plaatje iets niet klopt?

Indien onze vermoedens juist zijn, wat kunnen we hiertegen beginnen? (De huisbaas werd op de hoogte gesteld, maar zolang die elke maand huur krijgt, kan die niets beginnen)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dropke

#2 , 04 sep 2008 06:46

kan je geen contact opnemen met de preventiedienst van de politie om er voor te zorgen dat ze je tips kunnen komen geven om je plek inbraakveiliger te maken?
hen kan je uitleggen wat er zich voorgedaan heeft en dat je wil weten wat er nog verbeterd kan worden.

Kitty
Topic Starter

#3 , 04 sep 2008 17:08

mjah, heb ik al aangevraagd en ook extra voorzorgen genomen.

maar plezant is anders

tis allemaal op z'n zachts gezegd nogal vreemd

Reclame

Lex

#4 , 05 sep 2008 10:41

Ga eens tenrade bij de wijkagent.

Casalangdre

#5 , 08 sep 2008 08:40

Het is zeer goed mogelijk dat hier sprake is van "overbewoning". Dit is een juridisch begrip (ondermeer opgenomen in de Vlaamse wooncode), waarbij er meer mensen in een wooneenheid wonen - zij hoeven er niet gedomicileerd te zijn - dan waarvoor deze wooneenheid bedoeld is. Deze overbewoning kan vastgesteld worden door de politie of door een deurwaarder. Na het vaststellen van de overbewoning kan de burgermeester overgaan tot actie. Deze actie zal er meestal in bestaan de woning onbewoonbaar te verklaren tot op het ogenblik dat de overbewoning opgelost is. Dit houdt dan ook in dat de huurovereenkomst ontbonden wordt.

Kitty
Topic Starter

#6 , 10 sep 2008 10:47

Bedankt voor de reacties.

Ook de andere buren en buurtbewoners zijn ervan overtuigd dat er meer dan 10 personen wonen. De school, onthaalmoeder, mensen van schoolbus, winkeliers, buren en buurtbewoners kennen niets anders dan miserie. Overal wordt er gestolen en vechten ze. De meeste buren denken alweer aan verhuizen.

We zullen dan ook verdere stappen ondernemen en de wijkagent informeren + huisbaas wijzen op haar verplichtingen. Volgens huisbaas zijn het zo'n "twee" vriendelijke mensen. :roll:

Kitty
Topic Starter

#7 , 15 sep 2008 13:41

Hoi,

De huisbaas wijt alle klachten van buren en buurtbewoners aan vooroordelen t.o.v. zigeuners.

Ik zou zgz de naamkaart aan bel en brievenbus verwijderd hebben. (Ja hoor, ik vind dat echt plezant dat er midden in de nacht zigeuners bij ons aanbellen... :cry: )

"Wij hebben het overal gedaan" zeggen die van het tweede verdiep.

Ondertussen leggen zij wel steentjes tussen de voordeur, zodat iedereen zomaar het appartementsgebouw kan betreden.

De huisbaas heeft gezegd dat de klachten van ons komen en nu volgen er pesterijen, maar ja, we mogen niets meer zeggen, want wij hebben 'vooroordelen'.

Hoe nu verder?

Terug naar “Huren”