#1 , 02 mar 2020 10:51
Onlangs deden wij de opzeg van de huurwoning.
Daarin waren afspraken gemaakt zodat de overeenkomst vlot kon verbroken worden.
Deze waren als volgt:
Standaard werd de opzeg voorzien zoals de wet het stelt: 3maanden opzeg en omdat wij hier 1j en 2m zouden wonen een opzegvergoeding van 2maanden huur.
Daar de verhuurder zeer tevreden was over onze maandelijkse betalingen alsook de zorg die we voor de woning hadden werd er afgesproken dat alle kosten weg vielen als er een vervangende huurder werd voorzien.
Dit werd dan ook in de opzegbrief geplaatst, dewelke zonder negatief tegenbericht werd bevestigd aan ons.
Nu wij iemand hebben, wil de verhuurder met die mensen niet in zee gaan, het feit dat de man met verblijfsvergunning uit kosovo komt schrikt hem af, ondanks dat de man reeds jaren in belgie woont, getrouwd is met een belgische, hij werkzaam is, alsook de vrouw die nu na haar zwangerschapsverlof opnieuw gaat werken en een arbeidsovereenkomst heeft.
Ik stel dus vast, ook al hebben wij aan alle voorwaarden voldaan, de verhuurder ons aan het lijntje wenst te houden.
Daarom ben ik in eerste instantie van plan een brief aan hem te richten, voordat ik verdere stappen wens te ondernemen.
Doe ik daar goed mee?
Hierbij de opzeg en wat ik wens te sturen, daar het contract op naam van mn vriendin spreekt, gaat alle briefwisseling dus ook in haar naam:
Zoals aan de telefoon afgesproken mocht ik u mijn opzegbrief via mail versturen.
Hierbij in bijlage de opzegbrief.
Alvast bedankt voor de samenwerking gedurende de afgelopen periode en voor de eerlijke manier om onderling een akkoord te vinden het contract vroegtijdig stop te zetten.
Groetjes
XXX
AANGETEKEND
XXXXXXXX, 27 Februari 2020
Aan XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Geachte heer,
Met dit schrijven delen ik u mee dat ik de huurovereenkomst opzeg die ik met u heb gesloten in maart 2019 en die betrekking heeft op de woning gelegen te XXXXXXXXXXXXXXXXXXX
De opzegtermijn bedraagt zoals contractueel vastgelegd 3 maanden. De opzeg gaat in op 1 maart 2020 om te eindigen op 31 mei 2020. De woning zal echter reeds beschikbaar zijn ten laatste op 31 maart 2020, en kan bijgevolg vanaf april 2020 worden verhuurd aan nieuwe huurders die dan ook de huurlast overnemen van de resterende opzegperiode.
Zoals telefonisch afgesproken, zal geen vergoeding geëist worden bij uittreding, op voorwaarde dat de woning voor de daaropvolgende maand onmiddellijk terug verhuurd is en er bijgevolg geen inkomsten verloren gaan voor de verhuurder.
Hoogachtend,
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Ik heb uw mail i.v.m. de opzeg van de huurovereenkomst XXXXXXXXXXXX te XXXXXXXXX goed ontvangen en neem nota van de inhoud.
Ik wens u verder het allerbeste toe.
Mvg,
XXXXXXXXXXX
Naar aanleiding van het verbreken van het huurcontract op donderdag 27 februari 2020 werd me gevraagd om nieuwe huurders te voorzien, zodoende ik geen opzegvergoeding dienden te betalen, alsook dat de huur kon over genomen worden vanaf de woning beschikbaar werd. Tijdelijke financiële overbruggingen zouden me nog ten laste worden gesteld zodoende u geen financieel verlies zou lijden.
Daarop zocht ik voor u nieuwe bewoners die reeds vanaf 1 april 2020 de woning wensen te betrekken, zodat beide partijen onder goede verstandhouding de gemaakte afspraken konden naleven.
Echter stel ik vast dat ondanks het aanbrengen van een nieuwe huurder, jij over gaat tot het discrimineren van de nieuwe huurders.
Een persoon die reeds meerdere jaren een verblijfsvergunning heeft is een volwaardig kandidaat huurder en kan dus onder geen beding worden geweigerd, bovendien is voorgenoemde persoon werkzaam en dus voorzien van een inkomen. Daarnaast heeft zijn vrouw een arbeidscontract en gaat terug aan het werk nu ze haar zwangerschapsverlof beëindigd.
Daar ik aan alle voorwaarden heb voldaan en de nieuwe kandidaat huurders ook aan alle huurvoorwaarden voldoen, ga ik in de veronderstelling dat ik volgens afspraak dan ook de woning kan verlaten tegen 31 maart 2020, en er verder geen financiële nadelen meer zijn ten laste van mezelf.
Met vriendelijke groeten,
XXXXXXXXXXXXXXX