Eerder deze week ging ik een appartement bekijken in Gent, het was mooi en nieuw en besloot het te nemen.
De verhuurder wilde dat ik 1 maand huur + voorschot op verbruik (510 EUR) reeds betaalde om zo alvast de overeenkomst meer kracht te geven. Ik heb geld afgehaald en dit betaald. Ook een papiertje gekregen met het feit dat ik dit betaald heb en zo de nieuwe huurder zal worden.
Dit was dinsdag 21u.
Toen ik thuis kwam begon ik toch heel erg te twijfelen, want het appartement is nogal klein. Na een hele nacht wakker te liggen en te wikken en wegen, besloot ik dat het toch te klein zou zijn om daar met 2 personen te wonen.
Ik heb hem 's morgens onmiddellijk opgebeld om 9u en met veel excuses gezegd dat ik te snel beslist heb. Er waren ook wat andere geïnteresseerden die kwamen kijken, dus vandaar dat ik waarschijnlijk mij wat meer onder druk gezet voelde.
Ik heb de verhuurder gezegd dat ik er alles wou aan doen om een nieuwe huurder te zoeken (de advertentie opnieuw op internet zetten enz)
Natuurlijk zou ik graag het geld terugkrijgen. Ik heb een fout begaan, maar heb wel snel gereageerd. Hij wil enkel de helft teruggeven: 250 EUR. Dit vind ik nogal weinig.
Vandaar nu mijn vraag: is er zoiets als een wettelijke bedenktijd bij het optie nemen op een appartement? (net zoals bij een aankoop) Mocht dit bestaan heb ik in ieder geval een betere poot om op te staan en toch een groter deel van het geld terug te eisen. Ik wil niet alles terug, maar 250 EUR houden voor een avondje "moeite" vind ik toch wat overdreven.
De verhuurder zegt dat ik dat maar had moeten vragen om meer bedenktijd te krijgen...
Hopelijk kan iemand me helpen...
Alvast bedankt