Plafond valt naar beneden

Deftone82
Topic Starter

Plafond valt naar beneden

#1 , 30 jun 2008 15:19

Hallo

Vanaf 1 juli 2008 zullen wij een appartement huren.
het contract en de plaatsbeschrijving zijn al getekend en omdat onze waarborg en eerste maand huur betaald zijn, kregen we een tweetal weken geleden onze sleutels al om de nodige schilderwerken te doen. Normaal zouden we op zondag 6 juli definitief verhuizen.

Even vermelden dat het hier om een nieuwbouwappartement gaat waar NIETS aan is gedaan behalve geplamuurd (en dat zelfs heel slecht). We hebben met de verhuurder (een bouwfirma) kunnen regelen dat zij onze grondverf zouden betalen (voor houten balken en OSB platen in keuken en eetkamer, muren en plafonds van 2 slaapkamers, toilet en woonkamer) indien we zelf zouden verven.

Nu komt het probleem. Tijdens de plaatsbeschrijving wou ik laten opnemen dat het plamuursel op het plafond van de gang en slaapkamers los zat. De vertegenwoordiger van de firma wuifde dat weg met de opmerking: "als je gaat verven, klop je er maar eens goed op en als het los komt vraag je de mannen van buiten maar om het te maken".
De dag dat we begonnen met schuren, kwam een plek los van het plafond. Mijn vader heeft dat stuk provisoir geplakt maar het was duidelijk dat de plafonds van twee slaapkamers er heel erg aan toe waren. Na dat weekend hebben we contact opgenomen met de firma om te kijken wat er aan gedaan kan worden. Eerst wou diezelfde vertegenwoordiger ons een rol glasvezel aansmeren zodat we dit zelf 'konden oplossen'. Hier waren we echter niet tevreden mee omdat we hun werk aan het doen waren.
Na veel over en weer en een kijkje van de ploegbaas werd beslist om de plafonds door een nieuwe firma te laten plamuren. Dit is ondertussen zeer goed gedaan. We hebben de plaatsbeschrijving ook laten aanpassen.

Dit weekend echter, ben ik met een stelling (plafond in woonkamer is 4m hoog) de muren en plafond van woonkamer beginnen verven en...jawel hoor, ook daar bleek het plamuursel los te zitten.

Op dit moment is het echt niet fijn meer. We hebben al veel tijd in het appartement gestoken en zijn hun afwerking aan het doen.
Mijn vraag is nu wat wij redelijkerwijs mogen eisen van de verhuurder? Een maand gratis huur, 2 weken gratis huur, dat de geplamuurde delen geverfd worden door schilder...?

We zijn op de slaapkamers al 2 weken achteruit gezet (plafond en stukken muur moeten drogen) en nu moet de living ook herbezet worden. Ook daar moeten we 2 weken wachten eer het droog is. Als we dan nog moeten gaan verven met een stelling, terwijl onze meubels er staan...dan wordt het wel heel vervelend.

Met andere woorden, het appartement is niet "klaar voor gebruik" op 1 juli.
Iemand raad? We kregen al de raad om een ingebrekingsstelling brief te sturen en te vragen voor een maand gratis huur....

groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 02 jul 2008 10:25

“Art.1720...Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.Art.1721.Vrijwaring is verschuldigd aan de huurder voor alle gebreken van het verhuurde goed, die het gebruik daarvan verhinderen, ook al mocht de verhuurder die bij het aangaan van de huur niet hebben gekend.Indien door die gebreken enig verlies voor de huurder ontstaat, is de verhuurder verplicht hem daarvoor schadeloos te stellen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘ook daar bleek het plamuursel los te zitten’ is zeker geen herstelling ten laste van de huurder.

Toon in een aangetekende aanmaning uw verlies aan en eis vergoeding voor dit verlies.

‘In de wederkerige contracten geldt de exceptio non adimpleti contractus van rechtswege.Zij laat aan ieder van de partijen toe de uitvoering van haar verbintenis op te schorten en de nakoming van haar eigen verplichtingen uit te stellen tot zolang de tegenpartij in gebreke blijft de hare te volbrengen‘(Cass. 24 april 1947,Arr.Cass. 1947,133).

Deel uw verhuurder in uw aangetekende aanmaning mee dat u de betaling van de huur uitstelt voor het bedrag van uw verlies tot hij dit verlies vergoed heeft.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Deftone82
Topic Starter

#3 , 03 jul 2008 11:54

Ivm de vergoeding die we waarschijnlijk gaan vragen: kan je op een of andere manier ook financieël vergoed worden voor de vakantie die mijn vriendin genomen heeft maar waarmee ze niets kan doen aangezien het werk wat we kunnen doen ongeveer klaar is.

En we gaan nu waarschijnlijk een verhuiswagen moeten huren, mogen we die kost meerekenen alhoewel we die op dit moment nog niet gehuurd hebben?

Gisteren is een van de mensen die is komen plamuren, komen zeggen dat de plafonds nu toch wel al droog genoeg zijn. Volgens mij zijn ze dat komen zeggen zodat we nooit kunnen zeggen dat we twee weken verliezen (want de plafonds zijn nu al zgz droog).

En wanneer zouden we die aangetekende brief moeten sturen? Ik vrees dat dat nogal dreigend overkomt en we willen de komende drie jaar toch nog ietwat op goede voet staan met de verhuurders.

Reclame

Terug naar “Huren”