De verborgen gebreken, uit art. 1721 B.W., zijn van toepassing op de VERHUURDER, niet op de huurder!Zaken zoals verouderde electriciteit, een slecht werkende gasbrander .... zijn dit verborgen gebreken?
So what ? Bij de pakken blijven zitten ? Om even de advocaat van de duivel te spelen: ziehier de stappen die een huurder in dat geval kan nemen:Verouderde electriciteit en verouderde verwarming is duidelijk zichtbaar. Slecht werkende verwarming kan verborgen zijn.
Niet noodzakelijk wat betreft de term van normale bewoning als criteria. Een installatie die niet aan de normen voldoet moet vroeg of laat door de eigenaar vervangen of in orde gebracht worden. Zelfs als de woning nog bewoonbaar is. Nu om op de vraag te beantwoorden van jouw en de TS: word de huurder verondersteld een expert te zijn op het gebied van wat mag en niet mag volgens de wettellijke normen ? Ik dacht van niet. Hij oordeelt bvb. "verouderde installatie". Maar ze kan nog perfekt a/d normen beantwoorden. Hij oordeelt "nieuwe installatie", maar ze beantwoord in het geheel niet aan de normen (bvb geinstalleerd door iemand die er zijn kas aan veegt wat mag en niet mag > bvb gasleidingen met lood gesoldeerd wat verboden is, om maar een voorbeeld te geven). Het antwoord van verborgen gebrek of niet is daarom niet simpel.JohnD: je geeft een perfect antwoord op de vraag: hoe doe ik mijn verhuurder de duivel aan? Maar de vraag was: is dit een verborgen gebrek en kan ik de meerkost van de slechte installaties recupereren van de verhuurder?
Enkel indien de installaties zodanig verouderd en versleten zijn dat een normale bewoning uitgesloten is zal je de vervanging kunnen eisen.
.. daar zal mijn kennis van de huurwetgeving dan wel schromelijk in te kort komen. Het is in elk geval de eerste keer dat ik van zulk een "bedenkingstermijn" hoor.1)De huurder heeft steeds 14 dagen de tijd om deze plaatsbeschrijving aan te vullen met eventuele gebreken.
.. wat ik ook nooit beweerd heb.2) Het is dus niet zo dat men de kosten van een veroudere gasbrander (binnen de wettelijke normen weliswaar) kan verhalen op de verhuurder.
.. wat bedoel je met "zonder dat de eigenaar er zelf in woont"... dat die regel van om de 5 jaar gekeurd worden, dan niet geldt ?3) Ten tweede moet een huis dat verhuurd wordt (zonder dat de eigenaar er zelf woont) om de vijf jaar gekeurd geworden.
Nee inderdaad, als de eigenaar zelf in het pand woont, dan is een periodieke keuring maar om de 20 jaar verplicht. Maar let dan wel op. Stel dat een eigenaar eerst zelf in een huis woont, en het daarna verhuurt, is het niet verplicht om vanaf de huurperiode een nieuwe keuring te laten uitvoeren, maar slechts ten vroegste na 5 jaar. Dus huurders kunnen een electrische huishoudelijke installatie hebben die eventueel 15-20 jaar oud is, zonder dat er een keuring gebeurt is. Indien zij in die vijf jaar zelf een keuring aanvragen (zonder dat er structurele dingen verandert zijn), zullen zij zelf die keuring moeten betalen... daar zal mijn kennis van de huurwetgeving dan wel schromelijk in te kort komen. Het is in elk geval de eerste keer dat ik van zulk een "bedenkingstermijn" hoor.1)De huurder heeft steeds 14 dagen de tijd om deze plaatsbeschrijving aan te vullen met eventuele gebreken.
Sorry, ik ben iets te snel geweest. Het is 14 dagen voor een contract tot 1 jaar en een maand voor contracten langer dan een jaar. Dit is een periode die nochtans letterlijk in de wetgeving ingeschreven is (art. 1730 of 1731 denk ik). Dit is geen "bedenkingstermijn", maar een periode waarin beide partijen de plaatsbeschrijving opstellen.
.. wat ik ook nooit beweerd heb.2) Het is dus niet zo dat men de kosten van een veroudere gasbrander (binnen de wettelijke normen weliswaar) kan verhalen op de verhuurder.
ok
.. wat bedoel je met "zonder dat de eigenaar er zelf in woont"... dat die regel van om de 5 jaar gekeurd worden, dan niet geldt ?3) Ten tweede moet een huis dat verhuurd wordt (zonder dat de eigenaar er zelf woont) om de vijf jaar gekeurd geworden.