Ik heb zelf een rechtzaak gewonnen tegen de verhuurder die er ook zelf wilde komen inwonen. Mijn contract was niet geregistreerd. Het registreren van het contract is de taak van de verhuurder (niet van de huurder) en ik mocht nog anderhalf jaar blijven wonen, terwijl de verhuurder mij per aangetekend schrijven een opzeg van 3 maanden heeft opgestuurd. Ik betwijfel dus of ze deze dame zullen laten verhuizenIndien het contract niet werd geregistreerd is het uw recht om binnen de drie maanden na het bekomen van de titel een opzeg van drie maanden te geven. De dochter kan eventueel trachten byzondere omstandigheden in te roepen via het vredegerecht om een langere opzegperiode te bekomen, maar daar eindigt het verhaal.
PS om zeker te zijn laat u alle correspondentie verlopen via AS. Dan heeft u waterdichte bewijzen dat u de regels heeft gevolgd.
Reden voor uitstel?
Nou ik wil hier geen wit voetje halen bij sommigen, ver vandaan, en ikzelf arme huurder zijnde, maar ik vind die 1,5 jaar die je nog hebt gekregen van die vrederechter, een beetje overdreven.Ik heb zelf een rechtzaak gewonnen tegen de verhuurder die er ook zelf wilde komen inwonen. Mijn contract was niet geregistreerd. Het registreren van het contract is de taak van de verhuurder (niet van de huurder) en ik mocht nog anderhalf jaar blijven wonen, terwijl de verhuurder mij per aangetekend schrijven een opzeg van 3 maanden heeft opgestuurd. Ik betwijfel dus of ze deze dame zullen laten verhuizen
Ik heb de nieuwe eigenaar zelf een rondleiding door de woning gegeven. Hij vroeg of ik wilde blijven huren ja of nee en ik heb hem verteld dat ik een contract heb tot die datum en dat ik wil blijven tot die datum. Toen hij het kocht van de vorige eigenaar heeft ook die hem verteld dat ik zou blijven wonen. Met welke reden heeft hij deze woning dan gekocht als hij mij er meteen uit wilde gooien ? 't Is nu niet dat de woning goedkoop of speciaal was, iedereen woont hier ongeveer hetzelfde en er stond meer te koop dan alleen dit. Ik betaal vrij veel huur en altijd op tijd. Het is namelijk het allereerste wat ik betaal. Die man kan echt niet klagen...Nou ik wil hier geen wit voetje halen bij sommigen, ver vandaan, en ikzelf arme huurder zijnde, maar ik vind die 1,5 jaar die je nog hebt gekregen van die vrederechter, een beetje overdreven.Ik heb zelf een rechtzaak gewonnen tegen de verhuurder die er ook zelf wilde komen inwonen. Mijn contract was niet geregistreerd. Het registreren van het contract is de taak van de verhuurder (niet van de huurder) en ik mocht nog anderhalf jaar blijven wonen, terwijl de verhuurder mij per aangetekend schrijven een opzeg van 3 maanden heeft opgestuurd. Ik betwijfel dus of ze deze dame zullen laten verhuizen
Het word hoog tijd dat die mensen hun bevoegdheid wat aan banden gelegd word. Een paar straten verder, bij wijze van spreken, en in een ander juridisch kanton, of hoe dat dan ook heet, zal je maar een vrederechter tegenkomen die je nog exact 3 maanden geeft, en als het vonnis uitvoerbaar bij voorraad is (wat de meesten zijn), sta je wel op straat. Je kan dan in beroep beginnen procederen en dan ben je enkele jaartjes zoet en ettellijke €'s armer.
Art 3 §6 stelt zeer duidelijk:Art. 9. Overdracht van het gehuurde goed.
Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder (op de datum van het verlijden van de authentieke akte), zelfs indien de huurovereenkomst het recht van uitzetting in geval van vervreemding bedingt. <W 1997-04-13/43, art. 11, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Verbreken voor eigen bewoning is art 3§2.§ 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.
Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Aha maar een contract van bepaalde duur heeft een betere bescherming. Als dat is geregistreerd kan de vrederechter niet anders dan beslissen dat het contract dient te worden gerespecteerd. De nieuwe eigenaars wordt hier door art 9 huurwetgeving ook specifiek toe gebonden.
Art 3 §6 stelt zeer duidelijk:Art. 9. Overdracht van het gehuurde goed.
Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder (op de datum van het verlijden van de authentieke akte), zelfs indien de huurovereenkomst het recht van uitzetting in geval van vervreemding bedingt. <W 1997-04-13/43, art. 11, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Verbreken voor eigen bewoning is art 3§2.§ 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.
Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Dit is een geheel andere situatie dan wanneer men het heeft over een negenjarig contract.
Dat is natuurlijk wat anders ....Hij vroeg of ik wilde blijven huren ja of nee en ik heb hem verteld dat ik een contract heb tot die datum en dat ik wil blijven tot die datum. Toen hij het kocht van de vorige eigenaar heeft ook die hem verteld dat ik zou blijven wonen. Met welke reden heeft hij deze woning dan gekocht als hij mij er meteen uit wilde gooien ?