huuder betaald niet

vtec

Re: huuder betaald niet

#16 , 28 jul 2011 00:04

Bedankt voor uw reply, maar euh…
(1)Als niet- advocaat lijkt me dit behoorlijk kromme logica. Waarom moet de verhuurder dit voorschieten, waarom wordt dit niet gevorderd aan de huurder?
(2) In de rekenoefening van Vandebos maak je volgens mij een fout; je stelt het inhouden van de waarborg (wettelijk 2 maanden, geen 3 maanden en dient voor het dekken van schade) gelijk aan de wederverhuringsvergoeding (in realiteit vaak 3 maanden)
(3) Inderdaad, maar ik snap de logica die je in (1) en (2) aanhaalt blijkbaar nog niet helemaal :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#17 , 28 jul 2011 00:23

Bedankt voor uw reply, maar euh…
(1)Als niet- advocaat lijkt me dit behoorlijk kromme logica. Waarom moet de verhuurder dit voorschieten, waarom wordt dit niet gevorderd aan de huurder?
(2) In de rekenoefening van Vandebos maak je volgens mij een fout; je stelt het inhouden van de waarborg (wettelijk 2 maanden, geen 3 maanden en dient voor het dekken van schade) gelijk aan de wederverhuringsvergoeding (in realiteit vaak 3 maanden)
(3) Inderdaad, maar ik snap de logica die je in (1) en (2) aanhaalt blijkbaar nog niet helemaal :(
lees hier:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100308_114" onclick="window.open(this.href);return false;

quote:

"Kan de verhuurder de kosten recupereren die gepaard gaan met de procedure voor de vrederechter (de kosten om de zaak voor de rechtbank te brengen en een wettelijke forfaitaire tussenkomst in de erelonen van de advocaat als de verhuurder een beroep doet op een advocaat) en de kosten die de gerechtsdeurwaarder maakt in het kader van de uitvoering van het vonnis (kosten betekening en uitvoering vonnis zoals daar zijn: kosten van uitdrijving, kosten van beslag op meubels)?

Als de ex-huurder over voldoende roerende en/of onroerende middelen beschikt, zal de verhuurder in principe die kosten eveneens kunnen recupereren. Uiteraard zal de uitvoering van het vonnis (voor het bedrag van de veroordeling en de kosten) problematisch zijn, zo mogelijk kansloos als de ex-huurder insolvabel is."

De reden is dat de Belgische staat (belastingsbetaler) de procedurekosten van een burgerlijke geding niet voor zijn rekening gaat nemen indien de veroordeelde partij insolvabel is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

gvm

#18 , 28 jul 2011 08:08

in de praktijk zijn er nog vrij veel huurwaarborgen van 3 maanden. het is niet omdat de huidige regelgeving 2 maanden voorschrijft bij volstorting dat de oude waarborgen deels moesten terugbetaald worden. een waarborg op afbetaling mag trouwens 3 maanden huur vertegenwoordigen.

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... rwaarborg/" onclick="window.open(this.href);return false;

"De huurwaarborg beschermt de verhuurder wanneer de huurder zijn verplichtingen geheel of gedeeltelijk niet nakomt (door schade aan de woning …). "

die drie puntjes staan daar niet zomaar. een van de verplichtingen is ook het betalen van de huur, de rechter kan de waarborg dus ook toekennen om de achterstallige huur deels te betalen.
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Reclame

Vandebos

#19 , 28 jul 2011 08:28

Enige kleine correcties:

Je kan in je verzoeken de vrederechter vragen de gerechtskosten te verhalen op de verliezende partij aangezien deze door zijn gedrag de oorzaak is van het geding. Dan zal je als aanzetter van het geding enkel met de gerechtskosten die het initiëren van de zaak met zich meebrengt, rolrecht en mogelijke kostprijs bewijs van woonst, geconfronteerd worden. Deze kan je via een punt in je verzoekschrift eveneens proberen te recupereren van de tegenpartij.

Waarom geen wederverhuringvergoeding? Volgens artikel 3 huurwetgeving is een wederverhuringsvergoeding enkel schuldig als de huurder het contract opzegt (kort samengevat), in een geding is het de verhuurder die het contract tracht te laten annuleren vanwege niet naleving door de huurder. Je dient dus als verhuurder te spreken van een schadeloosstelling. Persoonlijk vraag ik steeds een equivalent van drie maand opzeg én drie, twee of één maand wederverhuring. Maar dat wordt niet altijd toegekend en regelmatig gereduceerd tot drie maanden.

De waarborg.

Het is een algemene misconceptie dat de waarborg slechts twee of drie maanden mag bedragen. Mensen moeten leren het wetsartikel in kwestie te lezen. Dat zegt immers zeer eenvoudig gesteld "Indien men voor het vastleggen van een waarborg gebruik maakt van één van de volgende vier methodes dan moet men deze weg volgen, indien men de waarborg op een andere wijze regelt moet men art 1752 BW volgen" en dat artikel legt geen beperkingen op. Een verzekeringsbon is een andere methode, hier kan men dus de onmiddellijke storting van drie maand eisen zonder de wet op de waarbrog te overtreden, in theorie kan je zelfs vier, vijf, vijftig maanden vragen, of je het pand nog verhuurd zal krijgen, dat is een andere kwestie....

De waarborg in het geding is weer een andere zaak: aangezien het vaak de enige som is die je kan recupereren verzoek je de vrederechter deze som vrij te geven in je handen om de reeds bestaande schulden aan te zuiveren zonder dat dit de huurder vrijstelt van de verplichting de door hem aangebrachte schade, die nog vastgesteld moet worden, te vergoeden. Het is binnen de bevoegdheid van de vrederechter om dit verzoek toe te kennen en ondertussen verworden tot een routine verzoek dat haast automatisch wordt toegekend.

muisje70
Topic Starter

#20 , 28 jul 2011 16:50

ik heb hun kunnen contacteren, ze wonen er nu juist 2 maanden (contract is nog niet geregistreerd, maar ga dit morgen doen... laatste dag), ik heb wel 2 maanden borg, niet meer dan dat gekregen.
nu doen ze hun opzeg....? via telefoon... en denken dat ze geen huur moeten betalen blijkbaar...
de plaatsbeschrijving is ook nog niet ondertekend... enkel door ons.
wat kan ik nu best doen?
volgens mij proberen hun zo snel mogelijk eruit te krijgen, en nog wat huur ontvangen indien mogelijk?
eerst een AS sturen, of hun een opzeg laten doen op papier?
met AS krijg ik hun er misschien helemaal niet meer uit als ze dwars gaan liggen...
pfff
bedankt allemaal

Vandebos

#21 , 28 jul 2011 19:47

Contract registreren met plaatsbeschrijving.

Lossnijden die huurders, hoe sneller ze eruit zijn hoe beter. Zelfs als met een schadevergoeding bij vonnis is de kans semi-onbestaande dat je een cent te zien zal krijgen.
Hoeveel opzeg hebben ze telefonisch gegeven?

muisje70
Topic Starter

#22 , 28 jul 2011 20:13

ik ging vanavond langs gaan om te praten, je kan langs voor (voordeur) en langs achter (achterdeur en auto)
ik langs voor, aanbellen (hun naamkaartje wat ik in de brievenbus had voorzien was de eerste week al we, maar nu zag ik dat de bel waar hun naam stond ook heel bekrast was... hebben hun namen eruit willen halen)
niemand deed open, rap langs achter en ze zaten al in de auto, moesten dringend naar de dokter... moest morgen maar terug gaan...
(zijn geen belgen)
wat nu gedaan, ik weet liever waaraan ik ben...

muisje70
Topic Starter

#23 , 28 jul 2011 20:16

en als ze morgen een opzeg willen doen, is dan een ondertekend papier genoeg, wat moet erin staan, en waar moet ik op letten, en wat als ze er nog zitten als de opzeg daar is?
of beter aangetekend laten verzenden? en als ze (in het beste geval) de 15 de jullie eruit zouden willen, wat moet ik op papier laten zetten?
ik denk dat ze hun domeciel daar niet hebben...

Vandebos

#24 , 28 jul 2011 20:26

U kan met hen een overeenkomst sluiten dat als ze bijvoorbeeld het pand verlaten hebben tegen de 15de augustus (juli zal moeilijk worden...) en ze tekenen voor de vrijgave van de huurwaarborg je afziet van verdere schadevergoedingen maar dat als ze tegen 15/08 het pand niet verlaten hebben deze overeenkomst vervalt en u hen op alle mogelijke punten zal laten vervolgen bij het vredegerecht.

muisje70
Topic Starter

#25 , 28 jul 2011 21:08

beetje de kluts kwijt... :(
zo verhuren daar moet je toch een sterke maag voor hebben....

gvm

#26 , 28 jul 2011 21:16

U kan met hen een overeenkomst sluiten dat als ze bijvoorbeeld het pand verlaten hebben tegen de 15de augustus (juli zal moeilijk worden...) en ze tekenen voor de vrijgave van de huurwaarborg je afziet van verdere schadevergoedingen maar dat als ze tegen 15/08 het pand niet verlaten hebben deze overeenkomst vervalt en u hen op alle mogelijke punten zal laten vervolgen bij het vredegerecht.
even heel eerlijk, zou jij dat doen in zo'n situatie? ik eerlijk gezegd niet...

muisje70
Topic Starter

#27 , 28 jul 2011 21:25

ik wel, want ze zullen wel niet in belgie blijven... en dan heb ik nog de leegstand erbij, voor het verhuurd gaat zijn, maar ik zal blij zijn als ik ze kwijt ben... ik heb er nog 2 die deze maand niet betaald hebben (alé, eentje 150 euro voorschot...) daar ga ik nog 2 weken mee wachten... ik rol van het een in het ander... kan mss beter langs een bureau verhuren, ben zelf een beetje zacht... en al veel geld misgelopen...

gvm

#28 , 28 jul 2011 21:35

ik wel, want ze zullen wel niet in belgie blijven... en dan heb ik nog de leegstand erbij, voor het verhuurd gaat zijn, maar ik zal blij zijn als ik ze kwijt ben... ik heb er nog 2 die deze maand niet betaald hebben (alé, eentje 150 euro voorschot...) daar ga ik nog 2 weken mee wachten... ik rol van het een in het ander... kan mss beter langs een bureau verhuren, ben zelf een beetje zacht... en al veel geld misgelopen...
ik verhuur langs een bureau, en dat loopt behoorlijk goed.

2 die deze maand nog niet betaald hebben? heb je er al contact mee gehad? ik bel de 11de even, omdat ik ze 10 dagen de tijd geef om te betalen, de 20ste een aangetekende brief. en de maand nadien nog eentje, en dan verzoekschrift binnen de week na afhalen aangetekend schrijven. een beetje kort zijn kan echt geen kwaad, een nieuwe gsm is belangrijker dan huur betalen tegenwoordig...

Vandebos

#29 , 28 jul 2011 21:41

Pas twee maanden verhuurd en met de vrijgave van de huurwaarborg een huurachterstand van 14 dagen? Ik zou ze verdomme helpen verhuizen.

gvm

#30 , 28 jul 2011 21:44

Pas twee maanden verhuurd en met de vrijgave van de huurwaarborg een huurachterstand van 14 dagen? Ik zou ze verdomme helpen verhuizen.
ja, maar in hoeverre denk je dat ze die afspraken gaan nakomen?

Terug naar “Huren”