Huisje met huurder gekocht

float
Juridisch actief: Ja

Re: Huisje met huurder gekocht

#16 , 12 jun 2010 04:52

Is het dan nog mogelijk een contract van korte duur af te sluiten gelet op het feit dat de huurder praktisch zeker reeds meer dan drie jaar in het pand woont?
Hoe zou je het anders moeten doen als je omwille van die bijzondere omstandigheden eenmaal een verlenging toestaat? :-)

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#17 , 12 jun 2010 11:58

Zou het niet handig zijn om op voorhand te weten wat voor huurder er in een woning woont vooraleer men tot de verkoop overgaat? Dat zou zowel de nieuwe eigenaar als de huurder niet voor dergelijke verrassingen zorgen.
Absoluut, maar zo werkt het in de praktijk in de ogen van de koper van een woning niet. Hij ziet iets wat hem bevalt en moet het kost wat kost hebben. Hij neemt er eventueel de ongemakken soms bij, en als de wetgever hem een handje helpt om die ongemakken kwijt te geraken of althans te minimaliseren is dat meegenomen. De verhuurder denkt enkel aan zichzelf op dat ogenblik. Zoals ik schreef is het zoals de overheid die onteigent.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#18 , 12 jun 2010 13:30

Is het dan nog mogelijk een contract van korte duur af te sluiten gelet op het feit dat de huurder praktisch zeker reeds meer dan drie jaar in het pand woont?
Hoe zou je het anders moeten doen als je omwille van die bijzondere omstandigheden eenmaal een verlenging toestaat? :-)
Maar die verlenging en de regels eromtrent zijn specifiek opgenomen in artikel 11. Akkoord dat in essentie de aldus toegelaten verlenging een vorm van een contract van bepaalde duur is. Kwestie is echter dat art 11 deze vorm specifiek toelaat. Een dergelijke verlenging valt dan ook niet onder de regels van art 3 §6. Als je daarentegen wel een contract van bepaalde duur conform art 3 §6 opstelt lijkt het me in deze situatie riskant om de reden dat diezelfde huurder het pand reeds meer dan drie jaar bewoont en hierdoor kan claimen dat dit contract van bepaalde duur van rechtswege onmiddellijk wordt omgezet in eentje van 9 jaar.

Het zou inderdaad veel eenvoudiger zijn voor de verhuurder om een gewone opzegbrief conform art 3§2 en art 9 van de huurwetgeving te schrijven en dan af te wachten wat de reactie gaat zijn. Aan de andere kant begrijp ik zijn reactie zeer goed (iemand buitenzetten, zelfs gerechtigd, is nooit makkelijk) en kan het eventueel bijkomend opnemen van art 11 in zijn brief nuttig zijn voor beide partijen.

Verder zou ik echter, net zoals door float aangehaald geen rekening houden met claims van huurdersbond, advocaat of gerecht erbij halen, dat zijn nu éénmaal ofwel loze dreigementen in de hitte van een discussie of acties die de huurder effectief kan ondernemen doch waarop men niet dient te anticiperen voordat deze plaatsvinden.

Kort als nieuwe eigenaar heeft u het recht op de huur op te zeggen voor eigen bewoning, een opzeg van zes maanden indien het contract werd geregistreerd, een opzeg van drie maanden indien dit niet werd geregistreerd en u de opzeg laat betekenen binnen de drie maanden na het verlijden van de definitieve akte van aankoop. De huurder kan zich hiertegen verweren met art 11 doch dat is het enige en betekent in extremis slechts een uitstel, zeker geen annulering van de opzeg. Het initiatief berust vanaf het ogenblik van de opzegging bij de huurder, u als nieuwe eigenaar moet dan wachten op hun reactie.

Reclame

Vandebos

#19 , 12 jun 2010 13:50

Zou het niet handig zijn om op voorhand te weten wat voor huurder er in een woning woont vooraleer men tot de verkoop overgaat? Dat zou zowel de nieuwe eigenaar als de huurder niet voor dergelijke verrassingen zorgen.
Absoluut, maar zo werkt het in de praktijk in de ogen van de koper van een woning niet. Hij ziet iets wat hem bevalt en moet het kost wat kost hebben. Hij neemt er eventueel de ongemakken soms bij, en als de wetgever hem een handje helpt om die ongemakken kwijt te geraken of althans te minimaliseren is dat meegenomen. De verhuurder denkt enkel aan zichzelf op dat ogenblik. Zoals ik schreef is het zoals de overheid die onteigent.
Dit is een discussie die reeds lang aan de gang is maar laten we er alsjeblieft de realiteit niet bij uit het oog verliezen:

Als huurder weet je dat je een gebruiksrecht verkrijgt voor een maandelijkse bijdrage aan diegene die het recht heeft dat verbruiksrecht uit te besteden. Er zijn dwingende en onvervreemdbare wettelijke procedures opgesteld die bepalen hoe beide partijen in een dergelijke overeenkomst deze kunnen opzeggen. Het doel van deze opzegmogelijkheden is juist een objectieve en zo allesomvattend mogelijke middengrond te scheppen in deze extreem subjectieve en emotioneel geladen materie. Bij een opzeg zijn er nooit winnaars.
Als huurder dien je echter ook te beseffen dat je enkel en alleen het gebruiksrecht verwerft, niet het eigendomsrecht, zelfs geen recht vergelijkbaar met vruchtgebruik (dat trouwens zelf het recht om het gebruiksrecht uit te besteden aan derden omvat).

Een koper ziet iets wat hem bevalt en zal effectief trachten onder de voor hem zo gunstigst mogelijke voorwaarden dat ding te verwerven, dat is zo voor een doosje zakdoeken, een fles wijn, een gsm, een paar schoenen, een tv, een wagen, een lap grond, een huis of zelfs een eiland (en laten we de miljarden andere gebruiksartikelen ertussen in niet vergeten). Als daartoe rechten behoren die het eigen gebruik maximaliseren dan maken die deel uit van het pakket dat je koopt. De dochter had net als de huidige koper van het pand in kwestie kunnen overgaan tot de aankoop en daarvoor alle stappen doorlopen, inclusief de kruistocht langs de banken voor een lening...

Het is nadien natuurlijk wel makkelijker eventjes te trachten de nieuwe eigenaar af te dreigen...

Huren is ... huren ... Trouwens beseft een huurder doorgaans wel dat het versterken van zijn rechten in feite neerkomt op een verhoging van investeringrisico voor een eigenaar? Dat verhoogde investeringsrisico's zich in een vrije markt economie vertalen in een verhoogde return ---> hogere huurgelden?

roharro

#20 , 12 jun 2010 14:01

Huren is ... huren ... Trouwens beseft een huurder doorgaans wel dat het versterken van zijn rechten in feite neerkomt op een verhoging van investeringrisico voor een eigenaar? Dat verhoogde investeringsrisico's zich in een vrije markt economie vertalen in een verhoogde return ---> hogere huurgelden?

Alle goedbedoelde maatregelen hebben in het verleden alleszins een stijging van de huurprijzen veroorzaakt. Indien men verbiedt oudere mensen hun huur op te zeggen zal dat het aantal verkoopbare woningen plots doen dalen. Dus zullen de verkoopprijzen sterker stijgen wegens kleiner aanbod. Het gevaar is dat men met een teveel aan maatregelen wel perfecte woningen zal kriigen maar waarvan niemand de huurprijs nog kan betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

float

#21 , 12 jun 2010 14:35

Maar die verlenging en de regels eromtrent zijn specifiek opgenomen in artikel 11. Akkoord dat in essentie de aldus toegelaten verlenging een vorm van een contract van bepaalde duur is. Kwestie is echter dat art 11 deze vorm specifiek toelaat. Een dergelijke verlenging valt dan ook niet onder de regels van art 3 §6. Als je daarentegen wel een contract van bepaalde duur conform art 3 §6 opstelt lijkt het me in deze situatie riskant om de reden dat diezelfde huurder het pand reeds meer dan drie jaar bewoont en hierdoor kan claimen dat dit contract van bepaalde duur van rechtswege onmiddellijk wordt omgezet in eentje van 9 jaar.

Het zou inderdaad veel eenvoudiger zijn voor de verhuurder om een gewone opzegbrief conform art 3§2 en art 9 van de huurwetgeving te schrijven en dan af te wachten wat de reactie gaat zijn. Aan de andere kant begrijp ik zijn reactie zeer goed (iemand buitenzetten, zelfs gerechtigd, is nooit makkelijk) en kan het eventueel bijkomend opnemen van art 11 in zijn brief nuttig zijn voor beide partijen.

Verder zou ik echter, net zoals door float aangehaald geen rekening houden met claims van huurdersbond, advocaat of gerecht erbij halen, dat zijn nu éénmaal ofwel loze dreigementen in de hitte van een discussie of acties die de huurder effectief kan ondernemen doch waarop men niet dient te anticiperen voordat deze plaatsvinden.

Kort als nieuwe eigenaar heeft u het recht op de huur op te zeggen voor eigen bewoning, een opzeg van zes maanden indien het contract werd geregistreerd, een opzeg van drie maanden indien dit niet werd geregistreerd en u de opzeg laat betekenen binnen de drie maanden na het verlijden van de definitieve akte van aankoop. De huurder kan zich hiertegen verweren met art 11 doch dat is het enige en betekent in extremis slechts een uitstel, zeker geen annulering van de opzeg. Het initiatief berust vanaf het ogenblik van de opzegging bij de huurder, u als nieuwe eigenaar moet dan wachten op hun reactie.
Je zou in de contractsvoorwaarden kunnen zetten dat het om een huur gaat van bepaalde duur omwille van de omstandigheden in art 11 :-) M.i. zou dat wel kunnen rechtvaardigen, niet?

Vandebos

#22 , 12 jun 2010 14:58

Denk het niet aangezien het ene een verlenging van een bestaand contract is en het andere een nieuw contract.

float

#23 , 12 jun 2010 15:21

Dus wanneer de andere partij een art. 11 vraagt en je gaat akkoord. Gevolg is dat je een verlenging van de opzeggingstermijn toestaat.

"De rechter oordeelt dat enerzijds rekening houdend met de grote kinderlast en de aanwezigheid van de bejaarde vader en anderzijds met het feit dat de verhuurders hun huidige woning dienen te verlaten op een welbepaalde datum, maar dat de werken die zij aan de woning wensen uit te voeren ook kunnen gebeuren terwijl ze reeds in de woning wonen, een verlenging van de opzegtermijn van zes maanden naar negen maanden gerechtvaardigd is." (Vred. Halle nr. 07A292, 11 april 2007)

Er zou dus geen nieuwe huurovereenkomst nodig zijn, alleen de opzegtermijn wordt verlengd.

Vandebos

#24 , 12 jun 2010 15:24

Alle goedbedoelde maatregelen hebben in het verleden alleszins een stijging van de huurprijzen veroorzaakt. Indien men verbiedt oudere mensen hun huur op te zeggen zal dat het aantal verkoopbare woningen plots doen dalen. Dus zullen de verkoopprijzen sterker stijgen wegens kleiner aanbod. Het gevaar is dat men met een teveel aan maatregelen wel perfecte woningen zal kriigen maar waarvan niemand de huurprijs nog kan betalen.
Klopt, het beste voorbeeld daarvan vind ik nog steeds de verplichting om de huurprijs op te nemen in advertenties en affiches. Opeens wist iedereen hoeveel de andere vroeg voor zijn huis of appartement; en iedereen is ervan overtuigd dat hij minstens € 25 meer dan zijn buur kan vragen. Naar de lagere huurprijzen wordt niet gekeken als men zelf zijn prijs vastlegt enkel naar de hogere... Persoonlijk wijt ik een belangrijk deel van de prijsstijgingen van de laatste 4 jaar enkel en alleen aan dit fenomeen.

In zekere zin heeft het kb zijn doel niet gemist, in een bepaalde wijk of in een gebouw vindt men nu geen extreem grote verschillen in huurprijs meer terug, ze zijn nu allemaal gemaximaliseerd. (alhoewel ik me niet van de indruk kan ontdoen dat dit niet het doel van van het kb was...)

Vandebos

#25 , 12 jun 2010 15:26

Dus wanneer de andere partij een art. 11 vraagt en je gaat akkoord. Gevolg is dat je een verlenging van de opzeggingstermijn toestaat.

"De rechter oordeelt dat enerzijds rekening houdend met de grote kinderlast en de aanwezigheid van de bejaarde vader en anderzijds met het feit dat de verhuurders hun huidige woning dienen te verlaten op een welbepaalde datum, maar dat de werken die zij aan de woning wensen uit te voeren ook kunnen gebeuren terwijl ze reeds in de woning wonen, een verlenging van de opzegtermijn van zes maanden naar negen maanden gerechtvaardigd is." (Vred. Halle nr. 07A292, 11 april 2007)

Er zou dus geen nieuwe huurovereenkomst nodig zijn, alleen de opzegtermijn wordt verlengd.

Voila.

Stu
Topic Starter

#26 , 12 jun 2010 17:08

Nogmaals bedankt aan iedereen die bijgedragen heeft aan deze thread, het was zeer leerzaam.

Vandebos

#27 , 13 jun 2010 14:09

Tussen haakjes nog het volgende herlezen.

art 1759 bis BW
Art. 1759bis. <Ingevoegd bij W 29-12-1983, art. 7> Wanneer een huurovereenkomst met betrekking tot een woning welke de huurder tot hoofdverblijfplaats dient, vervalt of eindigt tengevolge van een opzegging, kan de huurder om een verlenging verzoeken.
(Deze verlenging wordt, op straffe van nietigheid, uiterlijk een maand voor de vervaldag van de huur aan de verhuurder gevraagd bij ter post aangetekende brief.) <W 01-03-1991>
De verlenging kan slechts worden toegestaan rekening houdend met de belangen van de twee partijen en op voorwaarde dat de huurder het bewijs levert van buitengewone omstandigheden. Behoudens uitdrukkelijk akkoord van de partijen, bepaalt de rechter de duur van de verlenging zonder dat deze evenwel één jaar mag overschrijden. In dit geval kan de rechter, indien hij dit billijk acht, op verzoek van de verhuurder een verhoging van de huurprijs toestaan.
(De verlenging kan niet worden gevraagd aan de nieuwe eigenaar in geval van vervreemding van het goed, noch aan de rechtverkrijgenden in geval van overlijden. Wanneer er evenwel geen bepaalde tijd is overeengekomen voor de huur, kan de verlenging aan de nieuwe eigenaar worden gevraagd indien een opzegging meer dan twee jaren na de vervreemding van het goed is gedaan.) <W 01-03-1991>
Dient men dit te interpreteren als dat de huurster zelfs geen buitengewone omstandigheden kan inroepen?

float

#28 , 13 jun 2010 14:20

Dat artikel is niet meer van toepassing.
20 FEBRUARI 1991. - Wet houdende wijziging van de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek inzake huishuur:
Opgeheven bij Art. 13. § 1.
In het Burgerlijk Wetboek worden opgeheven: 8° artikel 1759bis, ingevoegd bij de wet van 29 december 1983 en gewijzigd bij de wet van 22 januari 1985;

Overgangsbepaling in Art. 14. §2, derde lid
In afwijking van artikel 13, § 1, 8°, blijft artikel 1759bis van het Burgerlijk Wetboek van toepassing op de huurovereenkomsten bedoeld in het eerste lid, tot op het ogenblik van de vernieuwing of verlenging ervan.

Stu
Topic Starter

#29 , 06 jul 2010 17:02

Zoals verwacht blijven er problemen komen...

Na een volledig reglementaire opzegbrief verstuurd te hebben (AS + normaal op 09/06/2010) kreeg ik een brief terug met het volgende erin :
In uw brief zegt u de huurovereenkomst op tegen uiterlijk 1/10/2010 om reden van persoonlijk betrekken van de woning.

Deze opzeg beantwoordt echter niet aan de wettelijke regels voor een correcte opzeg,zoals van toepassing in art. 3 § 2 van de woninghuurwet.
Wij zullen de woning dan ook verder blijven bewonen tot aan de eerstvolgende vervaldag, zijnde 31/12/2010.
Mijn opzegbrief had het over een periode van 3 maanden vanaf de eerste dag van de volgende maand want ik ben van plan om er zelf te wonen.
Mijn brief zou incorrect kunnen zijn moest het huurcontract geregistreerd zijn door de huurder voor het tekenen van mijn koopakte, wat niet het geval is want ik ben vandaag naar de registratie geweest en daar konden ze niets terugvinden. = in dit geval hebben ze recht op 6 maanden opzegperiode.

Daarbij komt nog dat de huurder mijn AS opzegbrief nooit opgehaald heeft dus die brief is na 14 dagen teruggekomen.
Ze hebben wel op mijn gewoon verstuurde brief gereageerd.

Ik weet niet wat de fout is en betwijfel of er wel iets verkeerd aan is.

Kan dit geen truuk zijn om de opzegperiode alsmaar uit te stellen?
Is het een belangrijk feit dat het AS niet afgehaald wordt?

Ik ben bereid de huurder er nog tot 1 februari te laten wonen als deze later geen verlenging van de opzegperiode eist, hoe giet ik dit in een waterdichte brief?
Kan er iemand ergens een voorbeeld linken?

Alvast bedankt!

float

#30 , 06 jul 2010 19:02

Zij gaan een beetje kort door de bocht en vergeten dat er een nieuwe eigenaar is en dat de overeenkomst niet geregistreerd is. (art. 9, tweede lid Woninghuurwet)
Er is dus niets verkeerd aan je brief als je verwezen hebt naar het correcte artikel :-)
Neen, het is niet belangrijk dat de aangetekende brief niet is afgehaald want je hebt al een bewijs dat ze de brief ontvangen hebben.
Persoonlijk zou ik vanuit het standpunt van de verhuurder zo'n manoeuvre niet doen. Het is aan de huurder om een verlenging te vragen omwille van bijzondere omstandigheden.

Terug naar “Huren”