oorspronkelijke verhuurder overleden. Waarborg???

Dust
Topic Starter

oorspronkelijke verhuurder overleden. Waarborg???

#1 , 08 nov 2006 09:24

hoi,
ik ben een huurder, en ben pas verhuisd.
In mijn vorig huurappartement heb ik meer dan 10 jaar gewoond.
Ondertussen is de oorspronkelijke verhuurder gestorven en hebben de kinderen dit geerfd. Recent heeft iemand anders dit appartement gekocht.
Omdat ik verhuisd ben, zou ik graag mijn waarborg terug krijgen. Maar! De bank wil de storting niet uitvoerne, aangezien de oorspronkelijke eigenaar dood is. De erfgenamen hebben het appartement ondertussen doorverkocht. En de huidige eigenaar 'weet van niks'. Merk ook op dat het kontract nooit geregistreerd is (voor zover dat dit hier een consequentie zou hebben). Hoe moet ik mijn waarborg terug krijgen?
Moet ik sowieso naar het vredegerecht stappen?
Dank bij voorbaat!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999

#2 , 08 nov 2006 09:35

staat de waarborg op een waarborgrekening?

Dust
Topic Starter

#3 , 08 nov 2006 09:43

staat de waarborg op een waarborgrekening?
Ja, maar op naam van de eerste verhuurder. Trouwens, het is een woningbureau die de zaken afhandeld. Officieel heb ik zelfs geen documenten gekregen die me melden dat het appartement nu verkocht is.

Reclame

koen999

#4 , 08 nov 2006 09:45

je contacteert best zelf rechtstreeks de bank waar de waarborg staat wie er dient te tekenen voor de vrijgave ervan

Dust
Topic Starter

#5 , 08 nov 2006 09:48

je contacteert best zelf rechtstreeks de bank waar de waarborg staat wie er dient te tekenen voor de vrijgave ervan
Die dode eerste eigenaar. De bank weigert bijgevolg.

koen999

#6 , 08 nov 2006 10:25

wie er moet tekenen weet ik ook niet maar ik veronderstel dat als u en de erfgenamen en de nieuwe eigenaar laat tekenen voor akkoord de waarborg vrij te geven de bank zich daar wel zal bij neerleggen

wanton

#7 , 08 nov 2006 15:14

Eigenaardig , vermits bij een huurwaarborgrekening het geld op naam staat van de huurder, dat de erfgenamen zouden moeten tussenkomen. Het is voor de terugbetaling dat de eigenaar-verhuurder moet tussenkomen. Ik denk , met een beetje soepelheid vanwege de bank , dat U het geld kan terugkrijgen. Anders denk ik , moet U via de vrederechter.

Dust
Topic Starter

#8 , 08 nov 2006 15:22

Eigenaardig , vermits bij een huurwaarborgrekening het geld op naam staat van de huurder, dat de erfgenamen zouden moeten tussenkomen. Het is voor de terugbetaling dat de eigenaar-verhuurder moet tussenkomen. Ik denk , met een beetje soepelheid vanwege de bank , dat U het geld kan terugkrijgen. Anders denk ik , moet U via de vrederechter.
Ja, de bank wil niet moeven. Ik denk inderdaad dat ik via de vrederechter zal moeten gaan.
Bedankt reeds voor jullie reacties.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 nov 2006 18:58

Hebt u de erfgenamen al iets gevraagd?

scorpioen

Dust
Topic Starter

#10 , 08 nov 2006 19:07

Hebt u de erfgenamen al iets gevraagd?

scorpioen
De huidige eigenaar gaat de verschillende verkopen via notariele akte moeten laten opstellen om de bank te laten weten dat alles in orde is. Dan pas kunnen ze de waarborg terugstorten. Hopelijk werkt die eigenaar goed mee.

j.demoor

#11 , 09 nov 2006 10:06

?Art.10...Over de waarborgrekening, zowel wat de hoofdsom als de interesten betreft, mag niet worden beschikt ten bate van de ene of de andere partij, dan op voorlegging of van een schriftelijk akkoord, opgemaakt ten vroegste na be?indiging van de huurovereenkomst, of van een afschrift van een rechterlijke beslissing.?(Woninghuurwet 20 februari 1991).

U dient zich dus te wenden tot de erfgenamen die in de rechten en de plichten van de overleden verhuurder traden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Terug naar “Huren”