vreemd huurprobleem

Fog
Topic Starter

vreemd huurprobleem

#1 , 07 nov 2006 14:50

Even de situatie schetsen:
Een moeder van drie kinderen (zijn ondertussen in de 50) leefde in een woning die nu na haar dood verdeeld werd in drie appartementen (elk kind verhuurt 1 appartement). Elk verdiep is een appartement geworden en elke voordeur van de appartementen komt uit op een gemeenschappelijk trappenhal die kan afgesloten worden dmv een voordeur naar buiten (sleutel is vereist om binnen te geraken).

Het probleem schetsen:
De buren op het gelijkvloers zijn rokers en grote fan van geurkaarsen. Deze geuren zijn ongezond (roken) en niet onze smaak (geurkaarsen). Het probleem is dat deze geur zich via de gemeenschappelijke hal verspreidt naar en tot in ons appartement. Wij hebben dit opgelost door de ramen van de gemeenschappelijke hal op onze verdieping (het 1ste) en die op de 2de verdieping gedeeltelijk open te zetten. Wij hebben daar dus bijna geen last meer van. Echter, 1 van de verhuurders (niet die van ons appartement) vindt dat blijkbaar storend (hoewel zij daar helemaal niet woont!). Zij komt daar wel de trappenhal kuisen en heeft eens laten ontvallen dat ze de ramen dicht wou omdat ze bang had van spinnen. Hoe vreemd deze reden mij ook in de oren klinkt, zij woont daar niet en ik vermoed dat als de bewoners die het pand huren de vensters open willen dat zij daar niet veel kan tegen doen. Gisteren (06/11/06) lag er een stuk karton in de brievenbus met de volgende tekst: "Gelieve alle ramen van de hal dicht te laten. Indien niet zullen de nodige maatregelen genomen worden". Vermoedelijk ondertekent door de echtgenoot van die desbetreffende verhuurder. Dat moet ik nog verifi?ren. Mijn vraag is dus: kan de verhuurder de ramen hier permanent komen dicht maken in de gemeenschappelijke trappenhal? Of kunnen ze nog andere maatregelen nemen?

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999

#2 , 07 nov 2006 15:35

mi huren u en de andere huurders een appartement met gemeenschappelijke traphal en gang waarvan de ramen open en dicht kunnen,

en heeft de verhuurder dus geen zeggenschap over of de ramen van die traphal open of dicht moeten zijn en geen recht de ramen dicht te maken

tenzij bvb de kosten voor het verwarmen vande traphal en gangen ten laste van de verhuurders zou zijn

Jelle

#3 , 07 nov 2006 16:21

volgens mij heeft ze zelfs geen recht om zonder toestemming het pand te betreden;

als jullie voortaan zelf de gemeenschappelijke delen willen kuisen of daar iemand anders voor aanstellen is dat jullie goed recht.

tenzij er daaromtrent natuurlijk specifieke bepalingen voorzien zouden zijn in het huurcontract

Reclame

Fog
Topic Starter

#4 , 07 nov 2006 17:02

Bedankt voor de antwoorden. Zo dacht ik er ook over. Ik ga alleszins vanavond nog foto's nemen van de huidige toestand.

koen999

#5 , 07 nov 2006 18:21

wees voorzichtig in die zin dat,
als u in onmin zou vallen met de verhuurder en hij heeft opzegmogelijkheden, hij die ook kan gebruiken

eens vriendelijk vragen lijkt me een beter idee dan meteen in de aanval te gaan

Fog
Topic Starter

#6 , 08 nov 2006 08:28

Ik ben geenszins van plan om in de aanval te gaan. Ik wacht eigenlijk gewoon af. Het is gewoon een kwestie van te kunnen aantonen dat de originele toestand gewijzigd is. In het contract staat inderdaad ook iets over een forfetaire vergoeding voor het poetsen, verzekering van de poetsvrouw, onderhoud lift,... Nu is het zo dat de 1 van de verhuurders de hal komt poetsen. Zij moet daar dus inkunnen. Maar volgens mij rechtvaardigt dit nog altijd niet dat de ramen pemanent onbruik zouden gemaakt worden. Ge kunt u de vraag stellen wat er primeert: gezondheidsproblemen tgv de buitenlucht, gezondheidsproblemen tgv sigarettenrook of arachnafobie van de poetsvrouw (ze heeft mij verteld dat ze de ramen liever dicht heeft omdat ze misschien wel eens een spin zou kunnen tegenkomen tijdens het poetsen). Ik kan natuurlijk altijd eens naar de verzekeringspolis van de poetsvrouw vragen.

P.S. Deze morgen bij het opstaan ruik ik een bepaalde geur en ik zeg bij mezelf: "Ik denk dat iemand de venster in de gang heeft dicht gedaan". En inderdaad dat was het geval. Ik vind het nogal bijzonder jammer dat ik op basis van een vervelende geur vanuit mijn eigen appartement kan voorspellen of het venster in de gang open of dicht is.

koen999

#7 , 08 nov 2006 09:02

Het is gewoon een kwestie van te kunnen aantonen dat de originele toestand gewijzigd is
U heeft gelijk, ongetwijfeld, en als de verhuurder er u tegen vervaldag zou uitzetten omdat u eist dat het raam openblijft zou dat onredelijk zijn van hem, maar wel volkomen wettig.

Enige voorzichtigheid lijkt me toch aangewezen

Fog
Topic Starter

#8 , 08 nov 2006 12:31

Het is gewoon een kwestie van te kunnen aantonen dat de originele toestand gewijzigd is
U heeft gelijk, ongetwijfeld, en als de verhuurder er u tegen vervaldag zou uitzetten omdat u eist dat het raam openblijft zou dat onredelijk zijn van hem, maar wel volkomen wettig.

Enige voorzichtigheid lijkt me toch aangewezen
Dat is zeker juist, ware het niet dat wij reeds op zoek zijn naar iets anders om te huren (waarschijnlijk een huis). We hopen tegen eind december onze bouwvergunning in te dienen en binnen de 2 jaar in ons nieuwe huis te wonen. Die twee jaar zullen we dus elders proberen door te brengen.

bedankt

Terug naar “Huren”