Even de situatie schetsen:
Een moeder van drie kinderen (zijn ondertussen in de 50) leefde in een woning die nu na haar dood verdeeld werd in drie appartementen (elk kind verhuurt 1 appartement). Elk verdiep is een appartement geworden en elke voordeur van de appartementen komt uit op een gemeenschappelijk trappenhal die kan afgesloten worden dmv een voordeur naar buiten (sleutel is vereist om binnen te geraken).
Het probleem schetsen:
De buren op het gelijkvloers zijn rokers en grote fan van geurkaarsen. Deze geuren zijn ongezond (roken) en niet onze smaak (geurkaarsen). Het probleem is dat deze geur zich via de gemeenschappelijke hal verspreidt naar en tot in ons appartement. Wij hebben dit opgelost door de ramen van de gemeenschappelijke hal op onze verdieping (het 1ste) en die op de 2de verdieping gedeeltelijk open te zetten. Wij hebben daar dus bijna geen last meer van. Echter, 1 van de verhuurders (niet die van ons appartement) vindt dat blijkbaar storend (hoewel zij daar helemaal niet woont!). Zij komt daar wel de trappenhal kuisen en heeft eens laten ontvallen dat ze de ramen dicht wou omdat ze bang had van spinnen. Hoe vreemd deze reden mij ook in de oren klinkt, zij woont daar niet en ik vermoed dat als de bewoners die het pand huren de vensters open willen dat zij daar niet veel kan tegen doen. Gisteren (06/11/06) lag er een stuk karton in de brievenbus met de volgende tekst: "Gelieve alle ramen van de hal dicht te laten. Indien niet zullen de nodige maatregelen genomen worden". Vermoedelijk ondertekent door de echtgenoot van die desbetreffende verhuurder. Dat moet ik nog verifi?ren. Mijn vraag is dus: kan de verhuurder de ramen hier permanent komen dicht maken in de gemeenschappelijke trappenhal? Of kunnen ze nog andere maatregelen nemen?
bedankt