WIj zijn Belgen maar woonden tot voor kort in het buitenland. Omdat we voor gezondheidsproblemen van mijn dochter terug moesten keren hebben wij via internet een woning gevonden die ons aanstond.
Omdat het voor ons een eerste keer was dat wij moesten huren in Belgie besloten wij maar gelijk een wat duurdere huurpijs te betalen omdat wij dachten waar voor ons geld te krijgen. 900 euro . Ons oog viel op een nieuwbouwwoning. Wij mailden de eigenaar en spraken af dat er iemand van ons gezin even zou overkomen voor een paar daagjes om de woning nader te bekijken en alles te regelen. U moet weten dat even niet zo makkelijk was want we woonden in Zuid Amerika. We kregen fotos en de woning leek in orde. De eigenaar zette er wel druk achter en zei dat hij andere huurders had en zeker wilde zijn van ons, waardoor wij dus een maand huur de waarborg reeds stortten en ook het huurcontract ondertekend terugfaxten, dom dom dom dus. Maar we waren al blij dat we wat hadden anders stonden we op straat met ons gezin. Bij aankomst in Belgie ging hij eerst met mij langs de bank en dan pas kon ik de woning bekijken. Wat bleek, de woning was niet echt klaar! Geen kachels , er moesten nog verschillende dingen gedaan worden en ook de electriciteit en water moest nog gekeurd. Hij had dus al een maand huur ontvangen voor een woning die hij niet had kunnen verhuren. Vermits wij pas een maand en half later konden komen kon hij wel afwerken. Goed gezien op dat moment van hem dus! Toen ik de woning bekeek zag ik dat er beneden in leefruimte en keuken geen enkel raam openkon. Ik zag de zware allergieproblemen van mijn dochter dus al terugkomen. Maar ja ik had getekend. Wi hebben ondertussen de huurdersbond al ingeschakeld en de eigenaar zou nu roosters in de ramen plaatsen. Maar dan zijn er nog punten die last veroorzaken in de woning: de toiletten spoelen bijna niet door, als de wasmachine draait kolkt het water omhoog in de lavabos boven neemt men een douche idem en spoelt men het toilet beneden door kolkt het boven op in het toilet. Er is een enorm vochtprobleem doordat het een nieuwbouw is de schakelaar van mijn dochter haar kamer staat op de gang geplaatst Ik vraag me nu af of we niet onder dat contract uitkunnen? Het is er eentje voor drie jaar , en niet opzegbaar binnen drie jaar zoals wij dachten. 900 euro is verschrikkelijk veel geld als je in een woning woont waarvoor je constant naar de eigenaar moet bellen omdat er dingen niet in orde zijn. De kookplaat werkt ook niet naar behoren en is te klein om er behoorlijk voor 5 personen te kunnen op koken en hij gaf dan een oplossing/ gebruik een microgolfoven, dus zou ik die ook nog moeten aankopen.
Heeft er iemand raad voor me?