Kan hij nadien verbrekingsvergoeding eisen?

evgoeth
Topic Starter

Kan hij nadien verbrekingsvergoeding eisen?

#1 , 26 okt 2006 11:21

Hypothetisch : ik trek uit mijn appartement en ik heb een beetje schade, waarvoor we een overeenkomst bereiken.

Ik ontvang een aangetekend schrijven waarin staat dat we de schade overeen zijn gekomen, dat die mag afgetrokken worden van de huurwaarborg en dat het resterende bedrag integraal mag gestort worden op mijn zichtrekening.

Er wordt nergens melding gemaakt van de maand verbrekingsvergoeding die ik eigenlijk nog dien te betalen.

Wat als ik dit nu teken? Kunnen zij dan die maand achteraf nog eisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 okt 2006 13:39

Ja,

tenzij uit de overeenkomst duidelijk zou blijken dat de eigenaar afstand gedaan heeft van het vorderen van de verbrekingsvergoeding.

Het feit de huurwaarborg vrij te geven en een overeenkomst af te sluiten over de huurschade houdt geen afstand van recht op de verbrekeningsvergoeding in.

Ik meen mij te herinneren ooit een vonnis in die zin gelezen te hebben.

scorpioen

TAS

#3 , 27 okt 2006 20:36

?Art.10.Deze waarborg moet...en de verhuurder verkrijgt een voorrecht op het actief van de rekening voor ELKE schuldvordering voortvloeiend uit de gehele of gedeeltelijke niet-nakoming door de huurder van zijn verplichtingen...?(Woninghuurwet 20 februari 1991).

De maand ?verbrekingsvergoeding? KAN beschouwd worden als het gevolg van de niet-nakoming van een verplichting.

Men zou hieruit dus KUNNEN afleiden dat het vrijgeven van het resterende bedrag de erkenning inhoudt dat er geen andere niet-nakomingen zijn dan het ?beetje schade?.

Reclame

evgoeth
Topic Starter

#4 , 30 okt 2006 16:31

Ik ben met die brief naar de huurdersbond gestapt en ze hebben zichzelf wel degelijk de das omgedaan.

Helemaal onderaan de overeenkomst, die zij reeds hadden getekend, hadden ze gezegd : deze overeenkomst gaat in met onmiddellijke ingang en vervangt alle eerdere overeenkomsten.

De mevrouw van de huurdersbond raadde ons dan ook om met die brief naar de bank te stappen, hem te ondertekenen en te vragen om de waarborg op die manier vrij te geven.
Er bestaat nu tussen ons nog maar 1 overeenkomst en dat is die van de schade, en verder niks, dus hebben ze ook geen recht om die maand meer te vragen, aldus de mevrouw van de huurdersbond.

Spijtig dat het eigenlijk zo is moeten eindigen, veel meer dingen zouden veel beter en vriendelijker verlopen als de mensen wisten wat hun rechten en plichten zijn ...

Terug naar “Huren”