handelshuurconflict!!!

andy
Topic Starter

handelshuurconflict!!!

#1 , 30 sep 2006 22:28

ik heb een casusvraag :

stel, je hebt een huurcontract gesloten om een handelszaak uit te baten. hierbij heeft de verhuurder/eigenaar/ex-uitbater bepaalde essenti?le aspecten verzwegen. aspecten die op circa 1 jaar tijd het beleid van de zaak drastisch in jouw nadeel doen keren. door de nieuwe omstandigheden steven je op een depressie af waardoor je de zaak niet meer naar behoren kunt uitbaten, ergo de huur niet meer kan betalen.
de huurder heeft er dus alle belang bij zo vlug mogelijk uit de handelszaak te raken.

wat juridisch advies hieromtrent gaarne.

btw: kan je hier een kort geding voor aanspannen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fresh

#2 , 01 okt 2006 15:24

je kan de nietigheid van de overeenkomst inroepen o.b.v; wilsgebreken (bedrog of dwaling). De bewijslast hiervan is wel loodzwaar en kans op succes eerder gering.
Welke essenti?le aspecten/nieuwe omstandigheden bedoelt u juist ?(in het kader van de eventuele instelling van een stakingsvordering zoals in kortgeding wegens oneerlijke handelspraktijken)

andy
Topic Starter

#3 , 01 okt 2006 17:19

dank u wel fresh, ikzelf had ook al aan bedrog gedacht.
maar op basis van bedrog kan je toch gewoon het contract nietig laten verklaren? wat houdt deze stakingsvordering in?
n.b. dit bedrog kan bewezen worden.

welnu de nieuwe omstandigheden. vroeger betrof het een horeca-dagzaak die een bepaald vast cli?nteel had, dit cli?nteel is nu weg, waardoor de zaak tot een gat in de nacht open zou moeten zijn om zijn omzet van voordien te halen. iets wat niet doenbaar is.

mvg

Reclame

Lex

#4 , 01 okt 2006 17:47

Uch...???
Verklaar dat eens...U wil de vorige uitbater de schuld geven van het wegblijven van 'vast' cli?nteel?

andy
Topic Starter

#5 , 01 okt 2006 17:58

de vorige uitbater heeft de horecazaak verhuurd aan iemand anders onder het mom van "het is een mooie dagzaak met vast cli?nteel die er rechtover gevestigd zit".
vanaf pakweg een maand of 2 begon het gevestigde cli?nteel (1 of ander overheidsbedrijf met veel werkvolk) te verhuizen naar een andere locatie.
toch een niet onbelangrijk detail, die nieuwe locatie is rechttegenover de nieuwe horecazaak die de verhuurder daar opgestart heeft...

Lex

#6 , 02 okt 2006 08:47

Mijn eerste indruk is: dat U over onvoldoende capaciteiten beschikt om een (horeca)zaak uit te baten.

andy
Topic Starter

#7 , 02 okt 2006 12:16

de zaak zit op een zeer slechte plaats gevestigd om er veel volk over de vloer te kunnen krijgen, daarmee moet u genoeg weten. hopelijk zult u het nu ook eens wat juridischer beginnen bekijken...

Lex

#8 , 02 okt 2006 15:40

Een zelfstandige moet dag en nacht werken: ten eerste om cli?nten over de vloer te krijgen, ten tweede om deze tevreden te stellen en ten derde om ervoor te zorgen dat ze terug komen!

Er vanuit gaan dat een horecazaak uitbaten ?maar? een pinten tappen en een cola schenken is, is geen goed idee!

Vraag U zelf af waarom mensen 1,50-2 euro betalen voor een drankje betalen, dewelke ze op ieder hoek van de straat kunnen kopen voor een paar cent!

Indien U niet beseft dat U een service moet leveren, dan is uw zaak geen lang leven beschoren!

Het is aan U ervoor te zorgen dat uw cli?nten tevreden buiten gaan EN terugkomen
?daar heeft de vorige eigenaar nix mee te maken!
Voor het overige?, een jaaromzet gerealiseerd in het verleden is geen garantie voor een omzet in de toekomst.

Indien U dit niet wil of kan beseffen, stop dan met uw zaak?en ga in fabriek werken!

Wesley

#9 , 02 okt 2006 16:23

Euh Lex...

Het is idd een juridisch forum.

concreet: ga eens langs bij een huis van justitie, alwaar men gratis juridisch advies geeft. Obv van de feitelijke elementen kan met u laten weten wat de mogelijkheden zijn.

Al vrees ik dat u bot gaat vangen, als er geen beding van niet-concurrentie werd afgesloten - en zeker gezien het tijdsverloop van 1 jaar - verhinderd niks dat verhuurder elders een nieuwe zaak begint.

Ga ook eens langs bij Unizo - mochten er praktische problemen zijn bij het uitbaten van uw zaak - zij zijn het best geplaatst u daarop attent te maken - indien nodig !

Lex

#10 , 02 okt 2006 18:05

Juridisch advies geven is ??n, erop wijzen of een zaak vanuit juridisch standpunt 'zinvol' is, is een andere zaak!

Bij deze kreeg vraagsteller alvast de argumenten van de tegenpartij.

Ik HERHAAL dus, vaste klanten bestaan in deze niet! Het is aan de zelfstandige om een relatie op te bouwen met zijn clienten en om die relatie verder te onderhouden.

Daar treft de vorige ondernemer geen enkele schuld in. Het tegenovergestelde zou nogal 'straf' zijn.

Onder voorbehoud dat er gesjoemeld werd met de jaarrekeningen, zie ik niet in waarop een vordering zou kunnen gebaseerd zijn.

Dat men aan de overkant van de straat een andere zaak opstart, is al evenmin een argument.(zie ook de Vestigingswet)

andy
Topic Starter

#11 , 02 okt 2006 20:18

lex jong ik weet het niet zeker maar ik dacht niet dat u de speciefieke omstandigheden wist waarin de horecazaak zich bevindt...een eventueel faillissement komt natuurlijk nooit geroepen, in sommige gevallen gebeuren ze gewoon zonder dat de uitbater er iets aan kan doen. en geloof me ik weet waarover ik spreek. als ik u zeg dat het niet doenbaar is om een deftige omzet te halen, al wordt er dag en nacht gewerkt, dan is dit ook zo. gelieve dit niet verder te betwisten, want u weet toch niet waarover u spreekt.

ik heb overigens ook, samen met mijn advocaat en met een (zittende) magistraat (met naam), mijn twijfels over uw juridische argumenten...

we zullen ons even verdiepen in het verbintenissenrecht;
om te contracteren moet men aan geldigheidsvereisten voldoen,
waaronder de wilsovereenstemming, als hierbij een wilsgebrek is kan men het contract laten nietig verklaren en eventueel een schadevergoeding vorderen voor een precontractuele fout(art. 1382,83 b.w.)
welnu, als het wilsgebrek bedrog inhoudt dat kunstgrepen gehandhaafd worden of dat er dingen verzwegen worden, waardoor de partij anders niet zou gecontracteerd hebben, en als dit kan bewezen worden, door bv. aankoopfacturen bij de brouwer aan de rechter te tonen, dan is er wel degelijk een gegronde zaak. en dat men zou kunnen "foefelen met de facturen" is ook geen argument, want er wordt nog altijd uit gegaan van de goede trouw...

dieke

#12 , 02 okt 2006 20:41

andy: overdrijf je nu ook niet een beetje? Okee, dit forum heeft dan wel de naam een juridisch forum te zijn, en dient misschien niet meteen om over de soep en de patatten te praten, maar... Als je graag alleen maar wil horen wat je graag hoort, kan je misschien best meteen gaan praten met een advocaat/magistraat met naam die leeft van het geld dat jij hem betaalt.

"Juridisch gezien" lijkt het mij toch ook wel aangewezen om je voor te bereiden op de vraag of je niet een beetje naief was een zaak over te nemen die enkel en alleen leeft van de werknemers van 1 bedrijfje aan de overkant van de straat. Wat bijvoorbeeld als dat bedrijfje nu eens niet verhuisd was, maar gewoon failliet was gegaan? Of er zou zich een langdurige staking hebben voorgedaan, of... Hierin zal nu waarschijnlijk ook wel een beetje pure "mening" van mijn kant in doorschemeren, maar puur juridisch gezien, lijkt mij deze vraag een grote kanshebber te zijn om ook uit de mond van de rechter/advocaat tegenpartij te komen.

Ik denk dan ook, puur intuitief, dat als dit tot een procedure zou komen, je misschien wel eens deels in je gelijk zou kunnen gesteld worden, maar er zeker op zijn minst ook sprake zal zijn over jouw eigen verantwoordelijkheid in dit hele verhaal. Ik ben absoluut geen jurist, maar ik voel alleszins genoeg nattigheid om me niet aan een rechtzaak te wagen als ik in jouw schoenen stond. Ik denk maw niet dat de baten de kosten zullen overstijgen.

Wesley

#13 , 02 okt 2006 20:58

@Andy

Het is duidelijk dat dit forum u geen meerwaarde zal bieden/ Mijn escuses hiervoor.

Gelieve u voor verder advies te wenden tot uw advocaat en 'vriend-magistraat'.

Mvg.

Wesley.

Terug naar “Huren”