Beste forumgangers,
Eerst en vooral al bedankt voor jullie tijd en advies, juridisch advies vinden is niet zo eenvoudig en ik heb de indruk dat mijn probleem niet serieus genoeg is om naar een advocaat te stappen.
De situatie is de volgende:
Ik heb een huisje gevonden dat ik van plan ben om te huren, samen met 2 vrienden (2 studenten, ikzelf ben reeds 1 jaar werkende).
De eigenaar van het pand is een ouder koppel dat meerdere (om niet te zeggen veel) panden heeft in de binnenstad. Zij verhuren dus zowel aan studenten, alleenstaanden als gezinnen.
Afgelopen vrijdagmiddag heb ik aan de eigenares laten weten dat ik graag het pand zou huren. Zij stuurt me het huurcontract door, en zegt er telefonisch bij dat het contract ingaat vanaf 1 augustus (haar man had 3 keer herhaald tijdens het bezichtigen vanaf 1 september, maar ok, het is een leuk huisje, dus zeg ik er voorlopig niets van).
In de begeleidende mail vraagt de eigenares om de huurwaarborg op haar rekeningnr te storten (2 maanden) en het contract opgetekend terug te sturen (per post).
Ik heb haar zaterdag hierover gebeld om haar te vragen/zeggen dat ik toch liever had dat de waarborg op een geblokkeerde rekening stond, de eigenares gaat hier mee akkoord, mits ik al het loopwerk doe (geen probleem voor mij).
Tot zover de situatieschets.
Nu heb ik het contract laten nalezen door een bevriende advocaat (die echter niet gespecialiseerd is in huren, en dus geen sterke uitspraken durfde doen) en die vond het contract op zen minst gezegd 'opmerkelijk'.
Ik heb het contract even online geplaatst op:
http://rapidshare.com/files/385368955/huurcontract.doc (persoonlijke data eruit gehaald).
Zoals de bevriende advocaat me op wees, kan de eigenaar mij ten allen tijden buiten zetten voor:
- Het in de gang of kamer plaatsen van fietsen (art 14)
- Het
bezit van vochtige doekjes (art 9)
- Het te laat betalen van de huur (ook al zou dit maar 1 dag zijn, en ook al zou dit door een technisch probleem bij de bank zijn) zou leiden tot: 10€ administratieve kost + 12% op 1 maand huur + reden om mij eruit te zetten naar aanleiding van artikel 5 + 3 maand wederopzeggingsvergoeding omdat ik eruit wordt gezet + (de resterende maanden huur? (zie art 5: In elk geval blijft de lopende termijn volledig schuldig. )
Verder zegt artikel 1 dat ik het huis in goede staat ontvang, terwijl artikel 15 spreekt over het in voortreffelijke staat ontvangen te hebben, en het ook in die staat terug te geven (ik zou hier mits normale gebruiksslijtage aan toevoegen, en ook in artikel 2).
Artikel 2 zegt: "Het niet tijdig verlaten of afleveren van het gehuurde goed zal aanleiding geven tot betaling van de volgende periode." Hier is niet duidelijk welke periode dit is (maand, jaar, 3 jaar?).
In artikel 7 staat dat het huis na 1 jaar verlaten mag worden indien er een nieuwe huurder gevonden wordt mits goedkeuring van de nieuwe huurder door de eigenaar. Wat indien de eigenaar deze niet goedkeurt?
Artikel 9 zegt dat we jaarlijks voor de winterperiode het huis moeten laten nakijken door een bevoegd vakman, hoort dit niet bij de slijtage van het huis en moet de eigenaar hier dus niet voor opdraaien?
Een paar regels verder staat dat de eigenaar het huis ten alle tijde mag bezichtigen... Is dit geen huisvredebreuk?
Artikel 9 zegt ook dat eventuele schade ontstaan door kortsluiting voor mijn rekening is, terwijl ik denk dat kortsluiting evengoed (of zelfs vaker) door slijtage kan komen.
Artikel 10: Muren mogen enkel in dezelfde kleur herschilderd worden: is dit normaal?
Wat moet ik nu doen? Volgens mij is het grote probleem artikel 5, dat zeer streng is.
Moet ik suggesties voor verbeteringen van het contract naar de eigenaar doorsturen (en zoja, welke?). Moet ik zelf een modelcontract nemen en hiervan vertrekken? (Maar dan moet de eigenaar zelf dat modelcontract nog aanpassen etc).
Ik wil helemaal niet een slechte start maken met deze eigenaars, vooral omdat ze mij helemaal niet van slechte wil lijken. Ik denk dat het een combinatie is van een oud contract, een aantal slechte verwoordingen, en het feit dat ze zoveel huizen en koten hebben dat ze slechte ervaringen hebben gehad.
Hoe pak ik dit aan?