Huurders gaan uit elkaar

josy
Topic Starter

Huurders gaan uit elkaar

#1 , 12 mar 2010 11:40

Ik verhuur een woning aan een samenwonend koppel, het contract staat op beider naam, en is geregistreerd. Eén van beide is weggegaan, de andere blijft huren en de huur betalen.

Degene die weggegaan is, verlangt nu van mij dat ik het huurkontrakt wijzig, en de naam verwijder. Kàn en mag dat zomaar? Wat is de beste oplossing?

Graag raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 12 mar 2010 11:51

Ik heb dat ooit opgelost door een bijlage van het contract op te stellen waarbij de vertrekkende huurder uit het contract geschrapt wordt. De overblijvende huurder moet dan wel akkoord gaan om dat (samen met de vertrekkende) te tekenen.

Hoe zit het met de waarborg? Staat die op een geblokkeerde rekening die door beiden getekend is?

roharro

#3 , 12 mar 2010 11:52

Ik verhuur een woning aan een samenwonend koppel, het contract staat op beider naam, en is geregistreerd. Eén van beide is weggegaan, de andere blijft huren en de huur betalen.

Degene die weggegaan is, verlangt nu van mij dat ik het huurkontrakt wijzig, en de naam verwijder. Kàn en mag dat zomaar? Wat is de beste oplossing?

Graag raad.
Dat mag en kan indien u er mee akkoord gaat. Verklaring laten tekenen door de vertrekker en vervolgens nieuw kontrakt opstellen met de blijver (en terug laten registreren).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

artemis

#4 , 12 mar 2010 11:56

Dat mag en kan indien u er mee akkoord gaat. Verklaring laten tekenen door de vertrekker en vervolgens nieuw kontrakt opstellen met de blijver (en terug laten registreren).
Volgens mij hoeft er geen 'nieuw' contract opgesteld te worden.

roharro

#5 , 12 mar 2010 12:22

Volgens mij hoeft er geen 'nieuw' contract opgesteld te worden.
Nen hoeft niet. Maar er werd nar een beste oplosing gevraagd. Volledig nieuw kontrakt sluit met grootste zekerheid toekomstige discusies uit.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#6 , 12 mar 2010 12:56

Het is aan te raden een nieuw contract op te stellen. Een verklaring van alle partijen dat één van de huurders vanaf datum x niet meer het pand zal bewonen en zich met akkoord van iedereen terugtrekt uit het contract is als deze overeenkomst wordt geregistreerd eveneens aanvaardbaar, maar bij latere eventuele gedingen is reeds gebleken dat de vrederechter dit document niet altijd aanvaardt.

josy
Topic Starter

#7 , 13 mar 2010 08:30

Ik dank jullie voor de antwoorden.

Ik heb echter nog de volgende bedenking : ik heb méér zekerheid met 2 namen op het kontrakt, dan met 1, indien er wanbetalingen zouden volgen.

De vertrekkende huurder heeft mij slechts per mail op de hoogte gesteld. Officieel weet ik dus van niets.

Ik denk daarom dat ik zélf beter niets onderneem, en afwacht of de huishuur vlot betaald blijft.

Ik weet ondertussen ook, dat een bijlage bij een huurcontract laten registreren €25 kost, dus niet gratis zoals het originele contract.

Indien de huurder(s) erop staan dat er een nieuw contract wordt opgesteld, zal ik mijn eis er tegenover stellen : de huishuur verhogen.

Tope

#8 , 13 mar 2010 08:57

Indien de huurder(s) erop staan dat er een nieuw contract wordt opgesteld, zal ik mijn eis er tegenover stellen : de huishuur verhogen.
Is er een wettelijke basis om de huur te verhogen wanneer er een nieuw contract wordt opgesteld op één persoon ipv twee?

Terug naar “Huren”