Indexatie huur, geen epc, lagere huurprijs?

Kellings
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Indexatie huur, geen epc, lagere huurprijs?

#1 , 01 mei 2025 00:29

Hallo, in mijn contract staat een alinea dat er ieder jaar wordt geïndexeerd en dat de belanghebbende dit schriftelijk dient mee te delen.

Het epc attest is vorig jaar echter vervallen, dus als alles in de tool wordt ingegeven dien ik a.d.h.v de indexering een lagere huurprijs te betalen. Verhuurder erkent dit, wou eerst wel indexeren maar nadat ik hem wees op het vervallen attest wilt hij niet indexeren.

Ik ben in dit geval de belanghebbende en wil dus wél indexeren. Mijn huisbaas zal uiteraard het nodige doen binnenkort om een nieuw EPC te laten vaststellen.

Maar tot die tijd wens ik wel het geïndexeerde bedrag te betalen. Mijn contract verjaarde 2 maand geleden, dus ik kan op dit moment nog met terugwerkende kracht een aanpassing vragen.

Mijn vraag is heel simpel: ben ik juridisch in orde?

Ik baseer me hiervoor volledig op mijn contract en op het feit dat de huurindexatie een wettelijk beschermmiddel is – niet alleen van de verhuurder maar ook v.d. huurder i.g.v. deflatie.

Ookal weet ik dat er onder de reageerders van dit forum veel verhuurders zitten. Hoop ik op een objectieve kijk.

Thomas_AA

#2 , 01 mei 2025 06:15

Op welke wetgeving baseert u zich eigenlijk en welke tool gebruikte u voor de berekening? Originele huurprijs en huurprijs nu? Wat is de startdatum van het contract en in welk gewest is de woning gelegen?

Indexering was tijdelijk niet toegelaten in Vlaanderen tussen oktober 2022 en 2023. Daarna moeten er correctiefactoren worden toegepast, maar dat is enkel voor contracten die al van voor oktober 2022 liepen. Dit om te vermijden dat er ineens een heel sterke stijging was.

Als er een geldig EPC was bij de start van het contract, is er geen verplichting om een nieuw te laten opmaken als dit vervalt terwijl u huurt. Enkel bij afsluiten van een nieuw huurcontract moet de verhuurder dit voorzien.

Kellings
Topic Starter

#3 , 01 mei 2025 06:31

Op welke wetgeving baseert u zich eigenlijk en welke tool gebruikte u voor de berekening? Originele huurprijs en huurprijs nu? Wat is de startdatum van het contract en in welk gewest is de woning gelegen?

Indexering was tijdelijk niet toegelaten in Vlaanderen tussen oktober 2022 en 2023. Daarna moeten er correctiefactoren worden toegepast, maar dat is enkel voor contracten die al van voor oktober 2022 liepen. Dit om te vermijden dat er ineens een heel sterke stijging was.

Als er een geldig EPC was bij de start van het contract, is er geen verplichting om een nieuw te laten opmaken als dit vervalt terwijl u huurt. Enkel bij afsluiten van een nieuw huurcontract moet de verhuurder dit voorzien.
Ik baseer mij puur op mijn huurcontract waarin de jaarlijkse indexering werd opgenomen, ongeacht de belanghebbende en ongeacht in wiens voordeel deze indexatie dus is. Mijn huisbaas indexeert ieder jaar. In dit geval is de indexering echter 'toevallig' dus in mijn voordeel, de huurder, dus wil ik als belanghebbende de indexering toepassen. Contract dateert van 1/03/22, Vlaams gewest, originele HP 870 euro. Inmiddels betaal ik 959,46 euro.

Gebruikte tool is de tool op de site vd overheid.

Link: https://statbel.fgov.be/nl/themas/consu ... calculator

Een nieuw EPC is in voordeel van de eigenaar uiteraard, hij wilt deze nu zelf laten vernieuwen (begrijpelijk) - zodat er weer geïndexeerd kan worden en de huurprijs omhoog gaat.

Reclame

Thomas_AA

#4 , 01 mei 2025 08:34

Iemand zou het eens helemaal manueel moeten narekenen. Door de tijdelijke indexeringsstop bij ontbreken EPC en de gecorrigeerde formule nadien, heeft de overheid er een rommel van gemaakt.

Intuïtief kan uw redenering volgens mij niet kloppen. Indexcijfer maart 2025 is hoger dan dan van maart 2024, dus ook met correctie kan dat nooit negatief zijn. Los van het hebben van een momenteel geldig EPC, wat hierop geen impact heeft.

Lanox

#5 , 01 mei 2025 11:41

Ik vind het op zich een interessante vraag. Heel de wetgeving rond huur en EPC is opgesteld rond de dag dat het huurcontract start. Alleen bij indexatie wordt dit niet expliciet herhaalt en is het voor mij dubbelzinnig of het gaat over een vervallen EPC aan het begin van het huurcontract of op de verjaardag van het huurcontract.

Als huurder zou ik me afvragen of het ook de moeite is om de daling aan te vragen. De verhuurder zal zich immers verplicht voelen om een nieuw EPC te laten opmaken, waarvoor de huurder zich weer beschikbaar moet houden.

Kellings
Topic Starter

#6 , 01 mei 2025 12:22

Ik vind het op zich een interessante vraag. Heel de wetgeving rond huur en EPC is opgesteld rond de dag dat het huurcontract start. Alleen bij indexatie wordt dit niet expliciet herhaalt en is het voor mij dubbelzinnig of het gaat over een vervallen EPC aan het begin van het huurcontract of op de verjaardag van het huurcontract.

Als huurder zou ik me afvragen of het ook de moeite is om de daling aan te vragen. De verhuurder zal zich immers verplicht voelen om een nieuw EPC te laten opmaken, waarvoor de huurder zich weer beschikbaar moet houden.
Dank voor je reactie. De wetgeving maakt het mogelijk voor de verhuurder om ook na de verjaardatum alsnog te indexeren, op voorwaarde dat er intussen een geldig (of verbeterd) EPC beschikbaar is.

Volgens mijn begrip impliceert dit dat het EPC geen eenmalige momentopname is (bij start huurcontract), maar een element dat ook tijdens de looptijd van het contract een rol blijft spelen. De geldigheidsduur van het attest en de mogelijkheid tot herindexatie op basis van een nieuw EPC bevestigen dat de status van het EPC ook bij latere indexaties relevant is.

Het is wel jammer dat de regelgeving hier niet heel duidelijk over is.

Terug naar “Huren”