Verzoekschrift tegen verhuurder

Kellings
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verzoekschrift tegen verhuurder

#1 , 25 apr 2025 21:45

Hi, ik ben me aan het voorbereiden om een verzoekschrift in te dienen tegen mijn ex-verhuurder.

Het komt erop neer dat hij een maand voor einde van mijn contract, kwam met een eindafrekening opgesteld door de syndicus maar geen facturen wilde/kon voorleggen. Ondertussen bleef hij wel aandringen op betaling. Daarvoor heb ik hem in gebreke gesteld en sindsdien bleef het stil. Echter zoals verwacht wilt hij niet meewerken aan het vrijgeven vd borg, hij reageert gewoonweg nergens op. Er is geen uittredende plaatsbeschrijving, er waren geen mankementen aan de woning en hij heeft sinds de sleuteloverdracht niets meer laten weten.

Intussen ook hiervoor een ingebrekestelling verzonden. Nu vraag ik me af of ik in het verzoekschrift iets moet vermelden over de eindafrekening, aangezien dat de aanleiding is voor de verhuurder om niet mee te werken?

Ik zou deze gratis template willen gebruiken voor het verzoekschrift, is deze ok volgens jullie?

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... edGs3QOzjx

Alvast bedankt.

JurecaBE

#2 , 26 apr 2025 18:32

Vrederechter kan een dame zijn.
Is de huurwaarborg bij een bank gevestigd?
Bij Korfine dan moet u zeker uw nummer van de overeenkomst aan de vrederechter kunnen geven anders kan er zeker geen vrijgave opgedragen worden door de VR.
https://www.korfine.be/Public/Faq

Of in handen van de verhuurder gegeven?
Intresten zijn voor u maar in laatste mogelijkheid (die niet mag) moet u ook aan verhuurder de intresten opvragen.

Denk eraan dat alle verhuurders gedagvaard worden... anders hebt u een bijkomend probleem.
(Terug naar af) en tijdverlies .

Uitgaande plaatsbeschrijving door beide ondertekend?
Sleuteloverdracht bewijsbaar ?

enz enz
JurecaBE moderator

mava105

#3 , 26 apr 2025 20:02

De fakturen van de eindafrekening kunnen geraadpleegd worden bij de syndicus op zijn kantoor, tenzij jij zijn werkuren en de lopies wil betalen. Verhuurder heeft die meer dan waarscgijnlijk ook niet gehad, omdat ze principieel enkel raadpleegbaar zijn op kontoor syndicus. Het zou anders een heel pak geld kosten in bvb een blok mert 100 mede-eigenaars, waarbij iedere factuur 100 x zou moeten gekopieerd worden. Maak een afspraak bij de syndicus, en je weet onmiddelijk alles. VR zal u waarschijnlijk hetzelfde zeggen.

Reclame

Kellings
Topic Starter

#4 , 28 apr 2025 11:42

De fakturen van de eindafrekening kunnen geraadpleegd worden bij de syndicus op zijn kantoor, tenzij jij zijn werkuren en de lopies wil betalen. Verhuurder heeft die meer dan waarscgijnlijk ook niet gehad, omdat ze principieel enkel raadpleegbaar zijn op kontoor syndicus. Het zou anders een heel pak geld kosten in bvb een blok mert 100 mede-eigenaars, waarbij iedere factuur 100 x zou moeten gekopieerd worden. Maak een afspraak bij de syndicus, en je weet onmiddelijk alles. VR zal u waarschijnlijk hetzelfde zeggen.
Ze inzien gaat niet, omdat er een overdracht bezig is naar nieuwe syndicus. Maar dan moet de verhuurder ook niet blijven aandringen op betaling en ondertussen mijn HWB vrijgeven. En dat zal ik ook zeker aan de VR kunnen zeggen en bewijzen. :)

Kellings
Topic Starter

#5 , 28 apr 2025 11:48

Vrederechter kan een dame zijn.
Is de huurwaarborg bij een bank gevestigd?
Bij Korfine dan moet u zeker uw nummer van de overeenkomst aan de vrederechter kunnen geven anders kan er zeker geen vrijgave opgedragen worden door de VR.
https://www.korfine.be/Public/Faq

Of in handen van de verhuurder gegeven?
Intresten zijn voor u maar in laatste mogelijkheid (die niet mag) moet u ook aan verhuurder de intresten opvragen.

Denk eraan dat alle verhuurders gedagvaard worden... anders hebt u een bijkomend probleem.
(Terug naar af) en tijdverlies .

Uitgaande plaatsbeschrijving door beide ondertekend?
Sleuteloverdracht bewijsbaar ?

enz enz
De borg staat op een geblokkeerde rek, niet bij korfine.

Bewijs van sleuteloverdracht per email.

Geen uittredende plaatsbeschrijving gemaakt, ondanks meerdere emails van mijn kant met het verzoek die te regelen.

Terug naar “Huren”