verhuur problemen

nick 48
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verhuur problemen

#1 , 03 apr 2025 12:01

Beste,

De laatste tijd is mijn huurder redelijk agressief alhoewel en ik citeer, "wij mannen elkaar beter verstaan, een vrouw verstaat ons niet". Ik ben dat aan het beu worden dus onderzoek enkele opties..
Ik verhuur een 2 slaapkamer appartement (op een 5de verdieping van een 10verdieping gebouw). Dat appartement is volledig gerenoveerd met nieuwe badkamer, keuken, vloeren elektriciteit en ramen met 3dubbel glas.
Hij betaalt 650 euro huur + 50 euro voor de garage en 220e provisie voor verwarming, warm water, koud water, huisvuil (is zeer kostelijk in het gebouw +/- 18% vd 330€ provisie die ik betaal), onderhoud liften en dergelijke, de huur heb ik sinds 2019 nog nooit geindexeerd behalve de provisie die is opgetrokken met 70€ en die is nog eigenlijk te laag volgens de afrekening maar dat leg ik dan bij...
De laatste 5 jaar is geinvesteerd in dakisolatie (veel te laat weet ik maar ik heb het appartement maar 7 jaar en heb er dat op de AV doorgeduwd), nieuwe CV ketels, nieuwe parlofonie, brandbeveiliging, cameradetectie en dit jaar in watermeters per appartement zodat de provisie beter kan bepaald worden.. Alles bij elkaar vlot 5000€, dingen die ik vanuit de raad mee heb gepushed, als verhuurder
EPC voor de investering van de cv ketel en dak was 209 (begrijpe wie begrijpe kan met 3 dubbel glas)
Die agressiviteit maakt dat ik van die huurder vanaf wil.Ik heb al is een brief moeten opstellen voor goede samenwerking enkele jaren geleden (verstandhouding was toen nog goed) toen zijn advocaat dat vroeg omdat hij zijn partner stevig aangepakt had... Hij huurt al vanaf 2019, eerste 2j met jaarcontract, daarna een 3/6/9...

Laat me beginnen met aan te geven waar hij gelijk in heeft..
Het gebouw is een gebouw van de jaren 70 vorige eeuw en moet dringend een gevelrenovatie /hydrofuge ondergaan.
Ik zit mee in de RME en heb de syndicus daar al verschillende keren over aangesproken, vorig jaar op de AV gezet toen zei de av ja we moeten iets doen maar niets mee gedaan, dit jaar opnieuw, er gaat een bav komen in het najaar maar is een investering van vlot 600K maw 10000€ tot 12000€inclusief de terassen per appartement en met wat nieuwe jonge mensen in het gebouw zie ik dat niet goedkomen...
Het probleem is dat doordat die gevel niet meer dicht is ik op 2 plaatsen vochtinfiltratie heb met schimmel tot gevolg... Hij heeft dus gelijk dat hij dat probleem stelt, anderzijds is zijn huur daardoor zeer laag en neen ik weet dat het ene het andere niet goed praat...
Dat is ook de reden waarom ik al die jaren de huur nooit geindexeerd heb, hij is maar alleen het moet behapbaar blijven voor hem ook (ja ik heb teveel empathie zegt mijn vrouw)
Uiteindelijk ben ik nu met de syndicus overeen gekomen dat die vochtinfiltratie moet aangepakt worden omdat een mogelijke oplossing zich niet stelt voor 2027 (BAV in het najaar, dan financiering rond krijgen en aannemer aanstellen dat duurt wel even)...
Dat betekent dat ik in februari (start contract 2019) volgend jaar de achterstallige indexering ga doorvoeren alsook de provisie ga verhogen omdat hij dan geen excuses meer heeft als die vochtinfiltratie deftig is aangepakt (bezetting verwijderen, waterkeringsdoek er tegen, nieuwe bezetting).
Ik heb hem dat al is laten horen dat die indexering er wel gaat aankomen en hij heeft gereageerd dat hij niets meer gaat betalen...
Onlangs was er een lek in de cv buis van het algemene systeem thv mijn appartement, dan heb ik daar een overkapping moeten weghalen, uiteraard bij dat weghalen netjes terug gepoetst maar mr was niet tevreden dus ook daar weer vlammende whatsapp berichten en ja, ik ga dat in de originele staat zetten en opnieuw schilderen als die lek deze week gemaakt is...
Toegang krijgen tot het appartement om die herstellingen te doen is ook al een hel, als mr met de late (1400-2200) staat mag ik vanaf 1400h binnen (uiteraard nadat ik dat met hem afgesproken heb) omdat mr tot 1300 in zijn bed ligt, je moet maar is een loodgieter zoeken die zo wilt afspreken voor werken die een 5u duren ... Met de vroege eist hij dat ik tegen 1400 buiten ben omdat hij dan thuis komt en uiteraard alles spic en span opgekuist...
Ik heb gemerkt dat het deurtablet van de badkamer uit elkaar hangt, dat was in goede staat bij start huur, dergelijke oude gelakte deuren zijn niet meer te krijgen dus betekent dat ik alle deuren ga dienen te vervangen, in de keuken heeft hij een dergelijk hete pot op het aanrecht gezet dat dit aanrecht beschadigd is dus daar moet een nieuw tablet op komen.. daar heb ik het zelfs nog niet over gehad met hem..

Kortom de situatie is stevig aan het verzuren...

Ik zou in weze opzeg kunnen doen zonder reden maar dan betaal ik 6 maanden huur als compensatie, dat gun ik hem eigenlijk niet.

Nu de vragen:

1 hij heeft onlangs op whatsapp in kolere gezegd dat hij iets anders gaat zoeken, mag ik dat beschouwen als opzeg en hoe lang is die dan maximaal?
2 er is nooit een conformiteitsattest aangevraagd, stel dat ik dat doe, dan verwacht ik eigenlijk een goed attest, dan heeft hij geen enkel argument meer om die indexering te weigeren, zie ik dat goed ?
3 als het attest niet goed zou zijn is dat dan een reden om de huur te verbreken zonder die 6 maanden uit te betalen... ?
4 die opzeg die ik zou verschuldigd zijn, wordt die bekeken tov de start van het eerste huurcontract of tov de start van het 3/6/9 huur contract wat 2j later is

Zijn er andere oplossingen om van dat contract vanaf te geraken zonder dat het een bak geld kost...
Verkopen is zeker een optie maar anderzijds wil ik niemand anders met deze huurder opzadelen en denk ook dat een dergek appartement met deze huur niet echt interessant is voor een investeerder, iemand die er wilt inwonen zal dan weer afgeschrikt zijn door de huurder...

Nick

bosprocureur

#2 , 03 apr 2025 14:25

Indexering mag zonder meer vanaf de eerste datum. Wacht daar niet mee.

Die indexering mag u ook nu uitvoeren, waarbij u de index van de lopende maand en de maanden jan, febr, mrt opvraagt. Tussen haakjes, die "achterstel" kan u eventueel als wisselgeld gebruiken bij discussie.

U kan ook een tussentijds nazicht doen van de staat van het appartement. Is er trouwens een intredende staat van bevinding gebeurd?

Reclame

Terug naar “Huren”