Parket antwoordt niet op e-mail betreffende onderzoek

jean.valmont
Topic Starter
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Parket antwoordt niet op e-mail betreffende onderzoek

#1 , 11 mar 2025 15:13

Hallo,

Ik heb een huurder en die zit sinds mei 2024 in voorhechtenis. De politie wist mij mee te delen dat ik geen partij was en dus niets mocht te weten komen.

Nu heb ik het volgende van de politie meegedeeld gekregen:

Als ik niet verkeerd ben, dan is het onderzoek ondertussen meegedeeld en dient u zich nu te richten tot het parket Oost-Vlaanderen. Het dossier heeft het notitienummer GE.27.F1.1xxxxx/2024.

Ik ben zo vriendelijk om uw opzoekingen voor u te doen en het mailadres van het parket is: [email protected]

Hij was wel verkeerd want het onderzoek werd mij niet meegedeeld. Ik heb ondertussen 3 weken geleden een e-mail verstuurd en heb nog steeds geen antwoord ontvangen.

Wat moet/kan ik verder doen? Een klacht indienen etc?

Alvast bedankt!

basejumper

#2 , 11 mar 2025 17:59

Beste

Waarom heeft u info van het parket nodig? Heeft de voorhechtenis iets met u te maken? Als uw enige relatie verhuurder - huurder is bent u geen partij. Gaat uw vraag om een huurgeschil of om een ander feit?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

jean.valmont
Topic Starter

#3 , 11 mar 2025 18:56

Beste

Waarom heeft u info van het parket nodig? Heeft de voorhechtenis iets met u te maken? Als uw enige relatie verhuurder - huurder is bent u geen partij. Gaat uw vraag om een huurgeschil of om een ander feit?
Ze hadden mij al gezegd dat als ik geen partij was, ik niets mocht weten over het onderzoek. Als ik het goed begrepen heb, is het onderzoek afgelopen.

Ze hebben mijn pand dat ik verhuur, verzegeld. Ik heb ook nog altijd geen huur ontvangen. Ik kan dus ook niet over mijn pand beschikken - mocht de huurovereenkomst ontbonden worden.

Het minste wat ze toch kunnen doen is antwoorden op de e-mails die ik heb verstuurd. Die agent heeft toch de info gegeven en waar ik om info kan vragen?

Reclame

basejumper

#4 , 11 mar 2025 23:02

Beste

U kan (best via advocaat) een verzoekschrift tot vrijgave neerleggen bij de onderzoeksrechter.
Tegen diens beslissing kan in voorkomend geval beroep aangetekend worden bij de Kamer voor Inbeschuldigingstelling.

jean.valmont
Topic Starter

#5 , 12 mar 2025 09:35

Beste

U kan (best via advocaat) een verzoekschrift tot vrijgave neerleggen bij de onderzoeksrechter.
Tegen diens beslissing kan in voorkomend geval beroep aangetekend worden bij de Kamer voor Inbeschuldigingstelling.
Dank u. Is er een standaardformulier dat ikzelf kan invullen? (heb geen zin om kosten voor het sterfhuis te maken).

Kan ik dat dossier inkijken? Waarom geeft die agent mij de info betreffende het dossier anders mee? Hij zei dat het onderzoek mij was meegedeeld maar dit was zo niet.

jean.valmont
Topic Starter

#6 , 12 mar 2025 12:43

Beste

Ik heb vandaag ontdekt dat er een faillissement werd uitgesproken. Er staat een curator bij met e-mailadres. Er staat dat men 30 dagen te tijd heeft om schuldvorderingen neer te leggen.

Wat staat er mij nu te gebeuren? Hoe gaat het verlopen?

basejumper

#7 , 12 mar 2025 13:03

Beste

Dat zijn drie verschillende dingen :

1 het strafonderzoek tegen je huurder : daar ben je geen partij in en inzage is niet aan de orde. In se heb je daar even weinig zaken mee als met alle andere strafonderzoeken in België.
2: De verzegeling van je eigendom Hier kan je zoals gezegd vrijgave aan onderzoeksrechter vragen. Het dossiernummer zal je daar mogelijk wel voor nodig hebben. Of daar een template voor bestaat durf ik betwijfelen.
3. Faling van de huurder zal betekenen dat een eventuele schuldvordering van jou (onbetaalde huurgelden) aan de curator dient overgemaakt te worden. Kans is echter klein dat je daar ooit iets van zal zien gezien huurder vermoedelijk weinig solvabel is terwijl andere prioritaire schuldeisers voorgaan in de rangregeling.

Franciscus

#8 , 12 mar 2025 13:40

A) U kan gewoon een brief sturen met alle nuttge info.
Copie van huurcontract - gegevens van niet betaling ..
B) Idem aan curator daar best eerst telefonisch contact mee opnemen . Kan zijn dat OR pand vrij heeft gegeven aan curator.

C) Handelshuur bevoegde rechtbank is vrederechter.
Daar zou ik wegens niet betalen toch ook een procedure opstarten .

Persoonlijk zou ik eerst B bevragen en dan A en C

Maar in het strafdossier bent u geen partij en krijgt u geen inzage wegens niet betrokken.

jean.valmont
Topic Starter

#9 , 12 mar 2025 22:16

Beste

Dat zijn drie verschillende dingen :

1 het strafonderzoek tegen je huurder : daar ben je geen partij in en inzage is niet aan de orde. In se heb je daar even weinig zaken mee als met alle andere strafonderzoeken in België.
2: De verzegeling van je eigendom Hier kan je zoals gezegd vrijgave aan onderzoeksrechter vragen. Het dossiernummer zal je daar mogelijk wel voor nodig hebben. Of daar een template voor bestaat durf ik betwijfelen.
3. Faling van de huurder zal betekenen dat een eventuele schuldvordering van jou (onbetaalde huurgelden) aan de curator dient overgemaakt te worden. Kans is echter klein dat je daar ooit iets van zal zien gezien huurder vermoedelijk weinig solvabel is terwijl andere prioritaire schuldeisers voorgaan in de rangregeling.
Dank u.

Ik zie niet direct dat de huurder een vennootschapsvorm heeft, zijn persoonlijke naam staat erop. Is hij dan niet gehouden tot terugbetaling voor alle schulden?

Ik heb jarengeleden een faillissement gehad van een VOF en deze persoon heeft mij jarenlang betaald totdat alles was vereffend. Is dit hier ook mogelijk?

jean.valmont
Topic Starter

#10 , 12 mar 2025 22:17

A) U kan gewoon een brief sturen met alle nuttge info.
Copie van huurcontract - gegevens van niet betaling ..
B) Idem aan curator daar best eerst telefonisch contact mee opnemen . Kan zijn dat OR pand vrij heeft gegeven aan curator.

C) Handelshuur bevoegde rechtbank is vrederechter.
Daar zou ik wegens niet betalen toch ook een procedure opstarten .

Persoonlijk zou ik eerst B bevragen en dan A en C

Maar in het strafdossier bent u geen partij en krijgt u geen inzage wegens niet betrokken.
Dank u!

Terug naar “Huren”