vraag over een huurwoning

minneken
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

vraag over een huurwoning

#1 , 06 mar 2025 15:08

Beste, een vriend van ons woont ruim 18 jaar in een huurwoning. Deze woning gaat binnenkort door de eigenaar verkocht worden omdat deze financiele problemen heeft. Er is wel nooit een huurcontract opgemaakt, noch een borg gestort, en hij betaald maandelijks 500 euro huurgeld (via bankoverschrijving), waarvan rekeninguittreksels als bewijs. Mijn vraag is, welke rechten heeft onze vriend als huurder. ? Kan de nieuwe eigenaar hem zomaar uit het huis zetten en welke stappen kan hij ondernemen ? Hij heeft ook wel de middelen niet om meer dan 500 euro huurgeld te betalen, waardoor het moeilijk is om voor die prijs een nieuw huurhuis te vinden. Graag raad, dank bij voorbaat.

basejumper

#2 , 06 mar 2025 19:08

Beste

De nieuwe eigenaar stapt in de rechten en plichten van de vorige eigenaar. gezien geen documenten is dit een huurcontract van lange duur. De huurwetgeving is dus gewoon van toepassing. dat betekent dat de nieuwe eigenaar - net als de oude trouwens - inderdaad mits opzeg 6 maanden de woonst zelf kan bewonen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus

#3 , 06 mar 2025 19:40

Gezien overeenkomst van voor 2019 is het de federale huurwet die van toepassing is.
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Reclame

Blaatpraat

#4 , 07 mar 2025 09:31

Indien verkoop heeft de nieuwe eigenaar zelfs maar een opzeg van 3 maanden lijkt mij: federale huurwetgeving, en deze overeenkomst is niet geregistreerd.

KJ86

#5 , 07 mar 2025 09:38

Beter vandaag nog de aanvraag voor een sociale woning indienen.
Dat kan zelfs online.

https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... ale-woning

LennieK

#6 , 11 mar 2025 10:51

Ik ben niet akkoord met voorgangers die stellen dat het federale huurwet zou zijn. Volgens mij is het inderdaad een contract van lange duur, maar dan onder het Vlaams huurdecreet want een mondeling contract wordt altijd verondersteld onder de meest recente set wetgeving te horen.

Terug naar “Huren”