Contract van 3jaar/opzeg voorwaarden

Evelien
Topic Starter

Contract van 3jaar/opzeg voorwaarden

#1 , 24 feb 2010 10:20

Mijn huurcontract is niet geregistreed.
Nu zitten wij 1maart in ons 3de jaar.
Wat blijkt, in ons contract staat dat het een contract van 3jaar is.
En indien wij willen weggaan, een opzeg van 3maanden moeten geven, en een nieuwe huurder moeten zoeken, indien wij geen nieuwe huurder vinden moeten wij 3maanden schadevergoeding betalen, kan dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 24 feb 2010 10:34

En indien wij willen weggaan, een opzeg van 3maanden moeten geven, en een nieuwe huurder moeten zoeken, indien wij geen nieuwe huurder vinden moeten wij 3maanden schadevergoeding betalen, kan dit?
Ja

Evelien
Topic Starter

#3 , 24 feb 2010 11:47

Dus we kunnen alleen maar hopen dat we snel een nieuwe huurder vinden, neem nu dat we iemand vinden, kan hij ons dan nog steeds die 3 maanden doen betalen, of vervalt deze regeling dan?

Reclame

Vandebos

#4 , 24 feb 2010 12:12

Het lijkt me het eenvoudigste als u hier eens de volledige opzegclausule overneemt uit het contract.

j.demoor

#5 , 25 feb 2010 11:09

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar...Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

“Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.”(Woninghuurwet) houdt in dat de verhuurder aan art.3,§6 niet bij contract geldig kan toevoegen ‘en een nieuwe huurder moeten zoeken, indien wij geen nieuwe huurder vinden moeten wij 3maanden schadevergoeding betalen‘. U kan m.a.w. die toevoeging onbestaande achten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Evelien
Topic Starter

#6 , 26 feb 2010 10:18

Nieuwe huurder is al gevonden, dus dat is positief, maar nu een ander vraagje, onze huurpijs bedroeg oorspronkelijk 585euro, nu betalen wij 595, door de indexering van vorig jaar. Hoeveel zal hij nu aan de nieuwe huurder vragen, of is dat vrij te kiezen door mijn huisbaas ?

Vandebos

#7 , 26 feb 2010 11:23

Neen, niet vrij te kiezen, hij zal maximaal € 595 kunnen vragen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#8 , 26 feb 2010 11:28

Niet geregistreerd huurkontrakt= u kan op ieder ogenblik zonder vergoeding te betalen vertrekken
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bosprocureur

#9 , 26 feb 2010 11:36

Neen, niet vrij te kiezen, hij zal maximaal € 595 kunnen vragen.
Waarom zou de verhuurder de huurprijs bij een nieuw huurcontract niet kunnen aanpassen ?
In dit geval is het toch de huurder die opgezegd heeft. ik meen me te herinneren dat ingeval van verhuur voor korte termijn de verhuurder de huurprijs niet mag aanpassen indien hijzelf een verlenging zou weigeren.

Vandebos

#10 , 26 feb 2010 12:28

Niet geregistreerd huurkontrakt= u kan op ieder ogenblik zonder vergoeding te betalen vertrekken
Die bepaling is enkel van kracht voor 3-6-9 contracten, niet voor een contract van bepaalde duur. Als de huurders natuurlijk hun 3 jaar uitdoen zonder opzeg van eender welke partij zal hun contract van bepaalde duur overgaan in een ongeregistreerd 3-6-9 contract en dan kunnen ze effectief gebruik maken van het feit dat het niet werd geregistreerd. Nu echter nog niet.

@Bosprocureur, dat moet ik eventjes opnieuw opzoeken. pc heeft echter kuren...

Terug naar “Huren”