Opzegtermijn/vergoeding bij niet of laattijdige registratie

JayTee
Topic Starter

Opzegtermijn/vergoeding bij niet of laattijdige registratie

#1 , 12 feb 2010 12:14

Hallo,

Uit de huurwetgeving begrijp ik dat indien de verhuurder de huurovereenkomst niet of laattijdig registreert de huurder geen opzegvergoeding of termijn heeft. Nu is mijn vraag of dit enkel geldt zolang de overeenkomst niet geregistreerd is of dit altijd blijft gelden eens de overeenkomst later dan 2 maanden geregistreerd is.

Concreet: Op 28 juli 2009 sloot ik een overeenkomst af voor 3-6-9. De verhuurder registreerde deze pas rond 23 december 2009. Kan ik nu verhuizen zonder opzeg/vergoeding?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 feb 2010 12:24

De algemeen aanvaarde interpretatie is dat van zodra de huurovereenkomst wordt geregistreerd de opzegtermijnen dienen gerespecteerd te worden.

Een opzeg gegeven en aangetekend (bewijsbaar) verzonden voor de registratie hoeft geen rekening te houden met deze opzegtermijnen.

Concreet: als u geen opzeg heeft laten geworden voor 23/12/2009 dient u de opzegtermijnen te respecteren, zoals wettelijk vastgelegd.

JayTee
Topic Starter

#3 , 21 feb 2010 15:24

Hm, in de verplichte bijlage (die er ook niet is, ook geen plaatsbeschrijving, energieprestatie certificaat etc etc) staat toch duidelijk:

De registratie van contracten van huur, onderhuur of overdracht van huur van onroerende goederen of gedeelten van onroerende goederen die uitsluitend bestemd zijn tot huisvesting van een gezin of een persoon is kosteloos en moet binnen de twee maand volgend op de sluiting van het contract gebeuren. Indien de huurovereenkomst niet geregistreerd werd binnen deze termijn kan de verhuurder een boete krijgen en geldt – indien het om een huurovereenkomst van 9 jaar gaat – bovendien vanaf 1 juli 2007 de regel dat de huurder een einde kan maken aan deze huurovereenkomst zonder een opzeggingstermijn in acht te nemen en zonder een vergoeding te betalen.

Dus als het niet geregistreerd werd ... niet zolang het niet geregistreerd is.
Is hier zekerheid over?

Reclame

Vandebos

#4 , 21 feb 2010 16:03

Art3 §5 derde lid huurwetgeving voor hoofdbewoning.
Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.
zodra het contract dus is geregistreerd, zelfs buiten de periode van 2 maanden voorzien in artikel 32 °5 gelden de opschortende regels niet meer wat betreft art 3 §5 van de huurwetgeving:
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
De verhuurder kan echter nog steeds veroordeeld worden tot een administratieve boete van maximaal € 250. Dit is, bij mijn weten, nog nooit gebeurd.

Deze artikels kan u nalezen in het Burgerlijk Wetboek en zijn van dwingend recht.

Terug naar “Huren”