Structurele aanpassingen zonder toestemming

JH2912
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Structurele aanpassingen zonder toestemming

#1 , 12 nov 2024 15:15

Beste,

Sta mij even toe de huidige situatie te schetsen. Wij verhuren een ééngezinswoning sinds 03/2019.
Na een periode in het buitenland plannen wij vanaf 07/2025 opnieuw in onze woning in te trekken.
Een familielid was dit weekend in de buurt van onze woning en besliste een kijkje te gaan nemen.
We werden ingelicht dat er toch heel wat zaken in onze tuin zijn aangepast. Onze tuin, ongeveer 28 are en destijds zonder inkijk, is quasi onherkenbaar.

Ten eerste, werden verschillende flanken totaal verwaarloosd en hebben onze buren nu in verschillende richtingen inkijk in onze tuin. Laat dit nu net een van de redenen zijn waarom we destijds verliefd werden op dit pand. Kan ik de huurders verplichten dit recht te trekken?

Ten tweede, blijkt dat de huurder een professionele activiteit, takeldienst en reparaties, uitvoert op onze eigendom. Wij verhuren voor alle duidelijkheid aan een particulier met melding dat professionele activiteiten niet toegestaan zijn op het perceel. Hij heeft hiervoor structurele aanpassingen uitgevoerd. Zo heeft hij ongeveer 160 m² aan gras verwijderd om een kiezelparking aan te leggen. Welke stappen kan ik ondernemen kwestie mijn eigendom volgende zomer in oorspronkelijke staat terug te vinden? Autoreparaties rijmen voor mij met vervuiling. Kan ik dan een grondsanering eisen?

Mvg

mava105

#2 , 12 nov 2024 17:12

Had je veel eerder moeten vasstellen. Heb je een uitgebreide plaatsbeschrijving of foto's van de beplanting van de tuin? Indien niet vrees ik ervoor. Laat de huidige bedrijvingheid vasstellen door een deurwaarde.
Een bodemlattest kan je vragen. Als ze dat niet geven zal je via vrederechter moeten gaan. Daarvoor het je dat bewijs van acctiviteit nodig

Lanox

#3 , 13 nov 2024 14:01

Heb je een uitgebreide plaatsbeschrijving of foto's van de beplanting van de tuin? Indien niet vrees ik ervoor.
Als de veranderingen zo ingrijpend zijn als hier beschreven, zijn die misschien ook te zien op google maps/earth/streetview.

Reclame

JH2912
Topic Starter

#4 , 13 nov 2024 14:31

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

@mava105:

- Hoe had ik dit moeten vaststellen? Verwacht de staat dat ik op regelmatige basis mijn eigendom controleer?
- Goed begrepen i.v.m. de deurwaarder. Riskeer ik geen problemen met de fiscus als dan blijkt dat mijn eigendom voor professionele doeleinden gebruikt wordt?
- Ik heb in elk geval foto's van de beplanting.

@Lanox:

- Ik heb duidelijke voor en na foto's van Google Maps. Kan ik deze dan gebruiken in mijn eisenpakket?

justice speaker

#5 , 13 nov 2024 15:26

U hebt het recht als verhuurder 1 x per jaar mits afspraak met de huurder uw pand te bezoeken.
Dit is een regel speciaal om dergelijke wantoestanden vast te stellen.
U kon indien het niet reeds vermeld was in uw contract beroepsbezigheden verbieden.
Indien u last krijgt met de fiscus zal het vrederechter worden denk ik.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Terug naar “Huren”