Huurindexering appartement

Akamai
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurindexering appartement

#1 , 21 okt 2024 17:37

Ik huur sinds 01/10/2001 een appartement van een privé-eigenaar (dus al 23 jaar)
Ik heb op 14/10/2024 via de syndicus de indexering van de huurprijs doorgekregen.
Zij verwijzen naar het nieuwe bedrag als de nieuwe huurprijs vanaf oktober 2023 (niet 2024)
Er zijn volgens mij 2 zaken niet correct, maar de syndicus & de eigenaar verwerpen mijn opmerkingen:

1.
Zij vragen het verschil van de huurprijs voor de afgelopen 3 maanden:
Ik vind op de website van de https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen ... -huurprijs dat dit inderdaad mag, maar dat ze enkel kunnen teruggaan tot de verjaardag van het huurcontract
Aangezien de verjaardag van mijn huurcontract 1 oktober is, heb ik hen gemeld dat ik het verschil voor oktober 2024 wil betalen, maar dat ze geen recht hebben op het verschil van de 2 maanden erop (want dan gaan ze verder terug dan de verjaardag)
Het klopt toch wat ik zeg? Of interpreteer ik de info op de website van de Vlaamse regering verkeerd?
Hun argument is dat het de indexering van het huurbedrag van 2023 is, maar ze hebben dit pas op 14/10/2024 gecommuniceerd (de brief is gedateerd op 10/10/2024) dus waren ze de verjaardag van het huurcontract (zijnde 1 oktober) al gepasseerd

2.
Ik heb nooit een EPC attest ontvangen, dus heb ik hen nu gevraagd om mij dit te bezorgen want anders moeten ze een correctiefactor toepassen op het geïndexeerde huurbedrag. Dit heb ik gevonden op https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen ... iefactoren.
Zij hebben mij geantwoord dat ze een EPC attest (B) hebben van een ander appartement (4 verdiepingen hoger) en dat dat dus ook geldt voor mijn appartement.
Klopt dit? Ik heb hiervan niets teruggevonden online, maar het lijkt mij niet logisch dat de EPC van een ander appartement zou mogen gebruikt worden voor de berekening van de indexering van mijn appartement.

Alvast bedankt voor jullie hulp hiermee

bosprocureur

#2 , 21 okt 2024 18:25

De syndicus zou, om correct te zijn naar de eigenaar toe, u de index van oktober 2024 moeten aangerekend hebben, dus rekening houdend met het indexcjfer van september. Daarbij hebt u nu de opleg van oktober 2024 te betalen aan de nieuwe index, en de verlopen drie maanden juli, augustus en september 2024, aan de index die vanaf oktober 2023 gold.

En ja, u hebt recht op een EPC attest voor uw appartement.

justice speaker

#3 , 21 okt 2024 20:03

Ik denk dat Akamai gelijk heeft. Indien de index met 3 maanden terug word gevraagd mag deze de verjaardag van het contract niet overschrijden.

Voorbeeld....
Het huurcontract is gestart op 1-1-2021.
De verhuurder kan de huurprijs ten vroegste indexeren op 1-1-2022, de verjaardag van het huurcontract.
Als de verhuurder de indexering al meedeelt op 1-11-2021, dan kan hij pas indexeren vanaf 1-1-2022, de verjaardag van het huurcontract.
Als de verhuurder de indexering pas meedeelt op 1-3-2022, dan kan hij met terugwerkende kracht indexeren vanaf 1-1-2022, de verjaardag van het huurcontract.
Als de verhuurder de indexering pas meedeelt aan de huurder op 1-5-2022, dan kan hij maar vanaf 1-2-2022 een indexering toepassen (terugwerkende kracht van max. 3 maanden).
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Reclame

bosprocureur

#4 , 21 okt 2024 22:38

Het huurcontract is gestart op 1-1-2021.
De verhuurder kan de huurprijs ten vroegste indexeren op 1-1-2022, de verjaardag van het huurcontract.
Als de verhuurder de indexering al meedeelt op 1-11-2021, dan kan hij pas indexeren vanaf 1-1-2022, de verjaardag van het huurcontract.
Als de verhuurder de indexering pas meedeelt op 1-3-2022, dan kan hij met terugwerkende kracht indexeren vanaf 1-1-2022, de verjaardag van het huurcontract.
Als de verhuurder de indexering pas meedeelt aan de huurder op 1-5-2022, dan kan hij maar vanaf 1-2-2022 een indexering toepassen (terugwerkende kracht van max. 3 maanden)
.

Dan val ik terug op het voorbeeld dat u vindt op pagina 33 van de brochure, een stuk duidelijker. U vindt er duidelijk in dat de huurder de indexatie wèl mag vragen voor de lopende maand (iin dit geval oktober 2024), en voor de drie voorgaande maanden. zie https://www.woondienst.be/media/1310/br ... sten_0.pdf De drie voorbije maanden vallen voor 1 oktober 2024, en daar kan/kon slechts de indexatie aan het tarief van 203 gevraagd worden.

Akamai
Topic Starter

#5 , 23 okt 2024 23:47

Bedankt voor jullie hulp

LennieK

#6 , 24 okt 2024 16:22

(en houdt er dus best rekening mee dat ze u binnenkort nog een keer een indexering kunnen sturen, want de verjaardatum van het huurcontract is dus al weer voorbij...)

Reken de correcte prijs gerust hier na; https://statbel.fgov.be/nl/themas/consu ... calculator

Terug naar “Huren”