Bezichtigen van een huurwoning

Den Huurder
Topic Starter

Bezichtigen van een huurwoning

#1 , 16 feb 2010 22:53

Hallo,

ik heb de infobrochure over de huurwetgeving al eens uitgepluist maar kan er bitter weinig over terug vinden.
Vandaar mijn volgende vraag:

Wat zijn de wettelijke bepalingen betreffende het laten bezichtigen van een huurwoning aan nieuwe toekomstige kandidaat-huurders?

Met andere woorden vanaf wanneer ben ik verplicht de woning
te laten bezichtigen?
Hoeveel dagen of uren per week?

mvg,
Den Huurder

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 feb 2010 23:08

2 * 2uur (soms 3uur) per week is de klassieke periode. Bij voorkeur wordt hier rekening gehouden met de periodes die opportuun zijn om potentiële huurders het pand te laten bezoeken. Om die reden wordt er doorlopend gekozen voor één bezoek periode 's avonds tijdens de werkweek en één bezoekperiode in de namiddag tijdens het weekend.

De meeste contracten leggen deze periodes vast. Indien dit niet in het huurcontract is besproken en u kan niet in gemeenschappelijk overleg met de verhuurder tot een akkoord komen kan u middels een eenvoudig verzoekschrift de vrederechter verzoeken bezoekuren bij vonnis vast te leggen.

Welke afspraken u ook maakt, zorg ervoor dat deze op papier staan!

cdeboeck

#3 , 15 mar 2010 12:08

Mijn huurder heeft zijn huurkontrakt opgezegd per aangetekend schrijven.
Ik heb hemgeantwoord dat ik langs zou komen verleden zaterdag om een een aanplakbiljet aan te brengen en eens te babbelen over de bezichtiging.
Het huurkontrakt voorziet in vaste uren voor de bezichtiging en ik kan begrijpen dat hij eventueel verkiest om op afspraak te handelen.

Evenwel laat de huurder me juist voor ik ter plaatse aankom per sms weten dat hij er niet zal zijn. Ik plaats op de deur een aanplakbiljet met de bezichtigingsuren zoals voorzien in het geregistreerd huurkontrakt en een tweede aanplakbiljet bijgevoegd waarin staat de de bezichtiging op afspraak kan met de nodige plaats om zijn telefoonnummer te vermelden.

Gisteren belt de gebuur me dat mijn huurder de affiche gewoon heeft verwijderd. Als ik heb bel neemt hij de telefoon niet op.

Wat kan ik doen als de huurder gewoon de affiche wegneemt en ook geen bezichtigen toelaat. Gewoon nu naar de vrederechter stappen heeft weinig zin omdat deze zaak wel wat zal duren en de huurder waarschijnlijk wel tegen dan zal weg zijn.

2 * 2uur (soms 3uur) per week is de klassieke periode. Bij voorkeur wordt hier rekening gehouden met de periodes die opportuun zijn om potentiële huurders het pand te laten bezoeken. Om die reden wordt er doorlopend gekozen voor één bezoek periode 's avonds tijdens de werkweek en één bezoekperiode in de namiddag tijdens het weekend.

De meeste contracten leggen deze periodes vast. Indien dit niet in het huurcontract is besproken en u kan niet in gemeenschappelijk overleg met de verhuurder tot een akkoord komen kan u middels een eenvoudig verzoekschrift de vrederechter verzoeken bezoekuren bij vonnis vast te leggen.

Welke afspraken u ook maakt, zorg ervoor dat deze op papier staan!

Reclame

Vandebos

#4 , 15 mar 2010 12:46

U stelt de huurder aangetekend in gebreke dat hij de contractueel overeengekomen affiches niet heeft bevestigd, dat hij weigert kandidaat huurders op de contractueel voorziene uren toelaat om het pand te bezichtigen. U eist in dit schrijven dat hij binnen de 5 dagen na kennisname van dit schrijven de affiches ophangt zoals voorzien en dat hij u schriftelijk bevestigt de bezoekuren te respecteren zoals deze in het contract werden vastgelegd. U waarschuwt hem dat bij gebrek aan schriftelijke bevestiging en het ophangen van de affiches u verplicht zal om op zijn kosten een advocaat in de arm te nemen om de contractuele verplichtingen aangaande affiches en bezoekuren tegen dwangsom middels een verzoekschrift 1344bis/e.v. Ger. W. aan het vredegerecht af te dwingen.

Met vriendelijke groeten enzovoort..

Kort op de bal spelen

Terug naar “Huren”