Mbt een ddor mij verhuurd appartement wens ik een woninghuurovereenkomst van 9 jaar (gesloten in maart 2020) op te zeggen om werken uit te voeren (nieuwe keuken, nieuwe badkamer, betegeling/parket vernieuwen, aanleggen van leidingen voor wifi in diverse kamers, alle ruimten terug schilderen, nieuwe CV ketel). Ik begrijp dat deze werken ten minste 3 jaar huur dienen te vertegenwoordigen.
Het is mogelijk deze werken zelf uit te voeren, hetgeen ik technisch perfect zou kunnen (behalve voor een nieuwe CV hetgeen een aannemer zou uitvoeren). Echter, in dat geval: hoe wordt de "waarde" van zelf uitgevoerde werken bepaald (op het eerste zicht is het "kantje-boordje" om aan een budget van 3 jaar huur te geraken obv enkel het materiaal en de nieuwe CV):
- aangekocht materiaal : is dit incl. BTW of excl. BTW?
- waarde van de zelf gepresteerde tijd om de werken uit te voeren? Kan dit in rekening gebracht worden in het budget en indien ja, aan welk "uurtarief"? Of dient men dan een fictieve offerte te vragen aan een aannemer om te bepalen wat het gedeelte fysiek werk zou vertegenwoordigen indien uitbesteding zou plaatsvinden ?
DBV