Verhuisdruk sociale woning

Johan_zoekt_raad
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verhuisdruk sociale woning

#1 , 30 mei 2024 17:15

Hoihoi,

Ik sta al ruim 6j op de wachtlijst voor een sociale huurwoning.
2 weken geleden kreeg ik dan eindelijk een aanbod en het was onmiddellijk een match.
Echter verwachtte de verhuurmaatschappij dat ik al op 1 juni zou verhuizen!?

Ik ben recent noodgedwongen moeten verhuizen en woon hier nog geen jaar.
Het is een huurcontract van korte duur. Het lange kort zou ik 3 + 1,5 maand huur moeten betalen bij de huidige verhuurder als ik 1 juni reeds vertrek.
Als ik die centen al had liggen is dat uiteraard niet waar ze kunnen gespendeerd worden, dus ik heb de verhuurmaatschappij hiervan op de hoogte gebracht.
Zij hadden begrip maar konden naar eigen zeggen de aanvang niet naar later zetten wegens de marktschaarste.

Teleurstelling 2 kwam vandaag in een brief die stelt dat mijn 'weigering' ongegrond was en ik dus voorlopig geen nieuwe aanbieding meer zal ontvangen?!
Als ik juist ben wordt dan de huurpremie ook nog eens afgenomen?!

Kan dit zomaar allemaal?
Ik will de woning echt graag maar wil en kan me toch niet in de schulden gaan steken hiervoor?

Alvast bedankt voor het advies

Freec

#2 , 30 mei 2024 17:37

Ja, dat kan. En ergens ook logisch...

Op 6j had je wel een klein beetje kunnen sparen om dit op te vangen.

Johan_zoekt_raad
Topic Starter

#3 , 30 mei 2024 17:49

Zoals ik al zei ben ik geen jaar terug noodgedwongen moeten verhuizen.
Als je er nu niet vanuit zou gaan dat het leven gedurende 6j op een wachtlijst vlekkeloos dient te verlopen, om te kunnen sparen dan nog, ga er dan vanuit dat deze centen in de vorige verhuis zitten.
Mocht je toch een empathisch momentje vinden weet dan dat heel mijn spaarboek (en meer) in behandelingen en hospitalisaties zit. Maar ook zonder die info is dat veralgemenende oordeel geen antwoord op mijn vraag.

Reclame

Freec

#4 , 30 mei 2024 19:23

Het is hier een juridisdh forum

Met empathie ga je geen antwoord krijgen.

Dat wil niet zeggen, dat ik uw probleem niet begrijp. Maar u geeft nu uw probleem aan een ander. Een sociale woning is een gunst... er zijn tekorten van. U begrijpt dan toch ook, dat men die woningen niet kan laten leegstaan. Er slapen ondertussen mensen op straat

Johan_zoekt_raad
Topic Starter

#5 , 30 mei 2024 19:34

Op een juridisch forum verwacht ik ook geen inmenging met mijn spaarrekening maar feiten en wetten.
Wat niet wil zeggen dat ik je standpunt niet begrijp. En ik verwacht zeker niet dat men mij rustig de tijd laat uitzingen tot ik 'zin' heb om te verhuizen.
Mijn vraag is of dit een ongegronde weigering is en of een verhuurmaatschappij mij hievoor kan schorsen en desgevallend de huurpremie ontnemen.
Zoals gezegd weiger ik de woonst zeker niet. Ik kan ze niet betalen.

Freec

#6 , 30 mei 2024 19:38

Heb je al hulp gezocht? Ik denk dan aan ocmw/caw, vrienden of familie

Hun weigering/schorsing is gegrond. Op de huurtoeslag kan ik geen antwoord geven.

Probeer toch te verhuizen. Desnoods lenen ergens....

Franciscus

#7 , 30 mei 2024 23:05

Huurcontract van na 2019
https://www.vlaanderen.be/publicaties/h ... nuari-2019
Hier eens lezen pag 24 art 21 e.v.

Maar blijkbaar is er door sociale woondienst al een beslissing genomen.
Kan u in beroep gaan?

Johan_zoekt_raad
Topic Starter

#8 , 31 mei 2024 01:00

freec: lenen is geen optie, mezelf verder in schulden wentelen staat haaks op de nood aan een sociale woning. Die is noodzakelijk om uit de put te geraken, niet om er verder in te belanden. Ik heb geen familie en de vriendenkring is schaars sinds de ziekte.
Wat me zou helpen is wetgeving waaruit u haalt dat de schorsing gegrond is. Daar moeten toch regels rond bestaan?

Franciscus:
Uw link bevestigt de redenatie van de huidige verhuurder: 1,5 maand schadevergoeding en opzeg van 3 maand. Als ik in juni zou vertrekken had ik 4,5 maand huur aan mijn broek.
Ik kan inderdaad binnen de maand te kennen geven dat ik niet eens ben met de beslissing.
Ik had graag meer inzicht in de wetgeving omtrent sociale verhuur om mijn standpunten kracht bij te zetten.
Ik vind overal wel dat er een borg moet betaald worden en zulke voorwaarden maar nergens dat je van vandaag op morgen moet kunnen vertrekken bij toewijzing. Evenmin dat gebrek aan financiële middelen om dat instant te kunnen een ongegronde weigering zou zijn.

Thomas_A

#9 , 31 mei 2024 06:51

Het is hierboven gezegd, maar heeft u al het OCMW gecontacteerd voor advies? Aangezien ze ook in andere gevallen soms de huurwaarborg voorschieten, is dat mogelijk ook hier een optie.

Dan kan u geld dat u anders voor de huurwaarborg moest betalen, gebruiken als opzegvergoeding.

Wat is de looptijd van uw huidige contract van korte duur? Drie jaar? Als u nu in uw eerste jaar zit, betekent dat de sociale woning meer dan twee jaar zou leegstaan. Dat is inderdaad niet verantwoord ten opzichte van de noden van andere huurders.

Freec

#10 , 31 mei 2024 08:14

Het probleem voor het huisvestingbedrijf is, dat u uw beurt dus afwijst.
Ze kunnen u dus ook niet bovenaan de stapel laten liggen, hoeveel keer moeten ze u dan nog iets toewijzen voor jij ’kan’ verhuizen.

Ze hebben daar wel iets anders te doen, dan altijd dezelfden aan te schrijven.
Dus gooien ze je uit de lijst,

Er is geen wetgeving, hoe sociaal verhuurkantoren moeten mensen zoeken. Er zijn alleen regels, die bepaald worden door het sociaal verhuurkantoor.

Wsl kan je door de lagere huur, wel een lening afbetalen. Kost u dan niks extra. En na de afbetaling pure winst.

lukasi

#11 , 31 mei 2024 08:50

Maar heb je je probleem al eens voorgelegd aan je huidige verhuurder ???
Sommige zijn geen monsters of geldwolven.
En sommige zullen begrip hebben voor je situatie en SAMEN met jou een oplossing zoeken die zowel voor hen als voor jou kan.

Ik denk bv : heb je al iemand die eventueel je huidige huurwoning wil overnemen en bij wijze van spreken de dag na dat jij verhuist?
Soms laat de verhuurder dan een deel of alles vallen van opzeg of schadevergoeding.

Meeboo

#12 , 31 mei 2024 09:03

Ik vermoed dat je bij uw huidige verhuurder een huurwaarborg hebt gestort van 3 maanden? Kan u deze niet aanwenden om de 4,5 maanden deels te betalen?

The Oscars

#13 , 31 mei 2024 09:14

Het verzoek van de kandidaat-huurder om tijdelijk geen aanbod van een
woning te krijgen

Als de kandidaat-huurder daarvoor gegronde redenen kan aanvoeren die geen afbreuk doen aan zijn
woonbehoeftigheid, kan hij de verhuurder verzoeken om hem een bepaalde tijd geen woning aan te
bieden (art. 6.8, §2, vierde lid BVCW). Voorbeelden hiervan zijn detentie, hospitalisatie, pas een private
overeenkomst afgesloten
,….
Dat verzoek kan op ieder moment gedaan worden, ofwel naar aanleiding van een aanbod van een
sociale huurwoning. De kandidaat-huurder kan op ieder moment vragen om terug in aanmerking te
komen voor een sociale huurwoning.

Als blijkt dat de verhuurder ingaat op verzoeken die onvoldoende gemotiveerd zijn, kan de
toezichthouder beslissen dat gedurende maximaal een jaar elk verzoek aan hem wordt voorgelegd. Het
is belangrijk dat deze uitzondering objectief geschiedt. De motivatie is immers van belang omdat een
eerste ongegronde weigering een verlies van recht op huurpremie tot gevolg heeft en een tweede
ongegronde weigering een schrapping uit het inschrijvingsregister (SHM-systeem) of een verlies aan

punten (SVK-systeem) (art. 6.8, §2 vierde lid BVCW).

Bron: https://assets.vlaanderen.be/image/uplo ... dx10nj.pdf
.

KJ86

#14 , 03 jun 2024 14:07

Hetgeen lukasi schrijft lijkt mij ook aangewezen, bovendien moet je de huurprijs uitrekenen. Sommige inkomens zijn zo laag dat de sociale woning gehuurd kan worden voor een paar honderd euro. Het kan dus zijn dat het voordeliger is om de verbrekingsvergoeding te betalen dan het contract van korte duur uit te doen. OCMW's zijn niet dom en hebben budgetbeheerders, een dergelijk krediet zal niet moeilijk te verkrijgen zijn als het eenvoudig terugbetaald kan worden met het verschil in huur.

ongelukbelaagd

#15 , 03 jun 2024 16:20

Als ik het bericht van The Oscars lees, zou de reden van de topicstarter dus gegrond zijn?

Daarnaast zou de topicstarter inderdaad ook wel
- een bankwaarborg kunnen vragen (geen lening)
- OCMW
- renteloze lening Vlaams Woningfonds (https://www.vlaanderen.be/huurwaarborgl ... oningfonds)

Misschien heeft topicstarter ook iets aan een huursubsidie (https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... ale-woning)

Terug naar “Huren”