Hallo,
Ik ben op 02/05/2022 een huurcontract aangegaan voor 25,5 maanden. (Ik heb het contract van korte duur overgenomen van de vorige huurder). Het contract loopt af op 15/06/2024. Nu zou ik graag verhuizen, maar ben ik wat verward door de opzegvergoedingen en de opzeg zelf.
Het is me niet duidelijk of ik een opzegvergoeding van een halve maand zou moeten betalen als ik nu meteen een opzegbrief opmaak en opstuur of dat deze kost dan zou wegvallen, aangezien de 3 jaar van het contract voorbij zijn?
Stel dat ik niets doe, dan wordt het omgezet naar een 9-jarig contract. En ik zou dan bijvoorbeeld binnen 6 maanden opzeggen, dien ik dan 3 maanden opzegvergoeding te betalen of helemaal niets meer? In het contract staat niet duidelijk of de 9 jaar beginnen te lopen vanaf de einddatum van het huidige contract, of vanaf het begin van het oorspronkelijke contract.
Wat betreft de opzeg. Ik zou deze 3 maanden voorafgaand moeten doen. Maar het contract begint pas in het midden van de maand, en een opzeg is pas geldig op de 1e van volgende maand. Is op dit moment een opzeg doen dan sowieso te laat?
Alvast bedankt aan wie me hier wat concreter advies over kan geven, wat ik het beste kan doen!