Dag iedereen. Alvast bedankt voor het lezen (respect als je tot het einde geraakt ) en eventuele tips, info of hulp.
Ik huur een appartement in een gebouw met 5 appartementen. Mijn appartement telt bij Techem voor 6 van de 28 'quotiteiten' van het gebouw.
Verwarming gebeurt hier via mazout. De huisbaas laat dit jaarlijks leveren, vermoedelijk in augustus.
Techem stelt onze afrekeningen op op basis van info van huisbaas, en hun eigen metertjes die hier op alle verwarmingstoestellen hangen en die ze jaarlijks op 30 juni uitlezen. Afrekeningen gaan dus over periode 1 juli - 30 juni het jaar erop.
Jaar 21-22: afrekening gekregen in september 2022. Weinig bijzonders aan.
Mijn verbruik in EENHEDEN: 5156 (som van de jaarwaarde van de 6 metertjes op mijn 6 verwarmingstoestellen - kan ik nu ook nog zo aflezen op die metertjes - dit is een soort warmte-eenheid?)
Dat is 30,6% van verbruikte eenheden volledig gebouw: 16815.
Prijs per eenheid: 0,0431.
Mazoutkost/liter: 0,6€. Geen idee hoeveel getankt. Geen idee hoeveel liter er nog in de tank zat voor het tanken.
Jaar 22-23: afrekening in sept 2023. Verwarmingskosten voor mij zijn maal 7,6 gegaan... (verwarmingskosten zonder vaste kosten; deze 40% vaste kosten laat ik even achterwege maar deze zijn maal 5,5 gegaan)
(Dit in de 2de versie, in de eerste versie was het maal 15, maar daar zat een fout in waarvan huisbaas en Techem elkaar beschuldigden. Door dit en nog andere redenen lijkt het mij niet uit de lucht gegrepen dat er nog per ongeluk fouten in de afrekening geslopen zijn).
Mijn verbruik in EENHEDEN: 5437 (mijn verbruik is dus maal 1,05 gegaan).
Dat is 44,5% van volledig gebouw: 12221.
Waarom dit jaar slechts 12221 voor gebouw? Wellicht omdat afgelopen jaar 3 appartementen gerenoveerd werden en zo'n 5 maanden niet bewoond werden. Verwarmingstoestellen in deze appartementen werden ook vernieuwd, samen met de metertjes dus vermoedelijk.
Prijs per eenheid: 0,3272. Die prijs is dus maal 7,6 gegaan.
Mazoutkost/liter: 1,5€. Geen idee hoeveel liter getankt of hoeveel er nog in de tank zat voor het tanken. Prijs wel maal 2,5 dus.
Heeft iemand hier inzicht in deze materie of de werk-/rekenwijze van Techem?
Kan iemand de stijging *7,6 verklaren? Terwijl mazout maar *2,5 is gegaan en mijn verbruik in eenheden maar licht gestegen is?
Eventuele extra, relevante, info wil ik gerust geven als dat nodig is.
Volgende week spreek ik met de huisbaas af en mag ik de mazoutfacturen (hopelijk van augustus 2021, 2022 en 2023) inkijken.
Zijn er zaken die ik dan zeker best ook nog vraag of nakijk?