waarborg

lin
Topic Starter

waarborg

#1 , 19 aug 2006 22:43

Mijn dochter wou het huurcontract van haar appartement voortijdig stopzetten omdat ze een huis gekocht heeft. Dit kon na mondeling akkoord met de eigenares op voorwaarde dat ze zelf een nieuwe huurder zocht. Ze heeft iemand gevonden die de goedkeuring kon wegdragen van de verhuurster.
Op de laatste dag van haar huurperiode is de zoon van de eigenares ( zij was zelf op reis) het appartement komen controleren en die beweert dat ze contractbreuk heeft gepleegd. Ook vond hij dat het appartement niet proper was ( ik ben zelf gaan helpen poetsen en was best tevreden ) en zodoende krijgen ze 2/3 van hun waarborg, zijnde 1200?, niet terug.
Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Troy

#2 , 20 aug 2006 08:12

Mijn dochter wou het huurcontract van haar appartement voortijdig stopzetten omdat ze een huis gekocht heeft. Dit kon na mondeling akkoord met de eigenares op voorwaarde dat ze zelf een nieuwe huurder zocht. Ze heeft iemand gevonden die de goedkeuring kon wegdragen van de verhuurster.
Op de laatste dag van haar huurperiode is de zoon van de eigenares ( zij was zelf op reis) het appartement komen controleren en die beweert dat ze contractbreuk heeft gepleegd. Ook vond hij dat het appartement niet proper was ( ik ben zelf gaan helpen poetsen en was best tevreden ) en zodoende krijgen ze 2/3 van hun waarborg, zijnde 1200?, niet terug.
Kan dit zomaar?
Nee, dat kan niet zomaar. De waarborg is er voor de eventuele schade die de huurster aan zou gebracht hebben. Aangezien de waarborg op een geblokkeerde rekening staat en goedkeuring van zowel de huurster als verhuurder nodig is om daar geld van af te halen, zal ze dus tot een akkoord moeten komen met de verhuurder.

Als de verhuurder beweert dat er schade is, dan moet HIJ dat bewijzen (aan de hand van de plaatsbeschrijving, als die er niet is, dan zal het voor de verhuurder h??l moeilijk worden om z'n gelijk te bewijzen). Als hij dat niet kan, kan hij onmogelijk de waarborg slecht gedeeltelijk teruggeven.

Dus zeker niet toestemmen in de vrijgave van de waarborg, tot er een akkoord is met de verhuurder!

Groet,
Troy

Reclame

Terug naar “Huren”