Ik heb sinds juli een nieuwe huurder voor mijn appartement en zit ondertussen met het volgende probleem opgeschept.
Korte schets:
In mei sluit de huurder een contract af waarin vermeldt staat dat de huur ingaat vanaf 1 juli.
Er wordt overeengekomen dat hij de huurwaarborg pas geeft op het ogenblik dat hij het apt betrekt.
Aangezien onvoorziene omstandigheden (brand in apt) beletten dat de huurder op 1 juli kan intrekken worden de sleutels hem pas overhandigd op 10 juli. We komen overeen dat hij voor de maand juli slechts de helft van de huur betaalt en dat hij de waarborg op door mij, ten zijne gunste geopende huurwaarborgrekening zal overmaken. Het enige wat hij nog moet doen is langsgaan op het bankkantoor. De huurder belooft me plechtig alles zo vlug mogelijk in orde te brengen.
Eind juli nog steeds geen huur.
Ik neem telefonisch contact op en als uitleg krijg ik dat het de schuld van de bank is maar dat alles in orde is. De huur is gestort en voor de waarborg zal hij op het bankkantoor langsgaan. Maak u absoluut geen zorgen.
Ondertussen zijn we weer 10 dagen verder en nog steeds heb ik geen huur ontvangen voor de maand juli en ondertussen zou ik ook reeds voor de maand augustus moeten ontvangen hebben, maar geen rooie duit te zien. Tevergeefs probeer ik hem gisteren telefonisch te bereiken (ik woon nl. meer dan 130 km van de woning vandaan) en hij schakelt gewoon zijn toestel uit.
Vanochtend neem ik contact op met de bank en blijkbaar is hij nog steeds niet langsgeweest om de huurwaarborg te storten.
Vraag:
Ik wil dit probleem in de kiem smoren alvorens het echt uit de hand begint te lopen.
Hoe pak ik dit probleem het best aan? Over welke middelen beschik ik hier?
Is er een mogelijkheid dat ik via de vrederechter het contract kan laten verbreken of is het hiervoor nog te vroeg? Ik wil de huurder eigenlijk nog juist geteld ??n week de tijd geven om alles in orde te brengen.
Zijn vrederechters wel geneigd om een contract te verbreken of laten ze eerst de zaak nog wat escaleren totdat je zelf in de shit zit. Ik moet namelijk zelf ook nog een lening afbetalen en het is het huurgeld dat hiervoor wordt benut.
Graag advies