13 februari heb ik mondeling een huurovereenkomst gesloten met iemand (huur appartement voor seizoen dus zonder domiciliëring). Ik heb hem een geschreven bericht via Whatsapp gestuurd met de prijs, waarborg en termijn (1 maart 2022 - 28 februari 2023). Ik heb hem gezegd: stort 250€ naar mijn rekening zodat we allebei zeker zijn + zodat ik de advertentie kan verwijderen.
Hij heeft het geld overgemaakt + gezegd dat hij enkele weken naar het buitenland moet. Hij heeft niet nagelaten mij te zeggen: verf dit zo, bel naar enkele garages en koop een bed terwijl ik weg ben. Het leek alsof hij de regels dicteerde. Ik wilde niet slecht starten dus heb ik maar geverfd, gebeld en een bed gekocht (achteraf gezien heb ik er spijt van).
24 februari stuur ik hem een door mij getekend huurcontract. Alle prijzen zoals afspraak. Hier wordt melding gemaakt dat de prijs all inclusive is maar met een eindafrekening. De persoon in kwestie maakt dan aanstalten en zegt dat hij niet akkoord kan gaan met een eindafrekening. Ik heb gezegd dat ik eerder huurders heb gehad die de vensters openlieten met de verwarming op dus ik zou een huurovereenkomst zonder eindafrekening niet kunnen accepteren.
28 februari zegt hij het huurcontract op zeggende dat de verstandhouding al verzuurd is. Ik ga akkoord en hou de 250€ in ter compensatie van de inkomstenderfing + de verlorn moeite en de gemaakte kosten.
Ik zoek daarna iemand anders om het te huren dus ik zet het appartement opnieuw op de markt.
Nu: op datum van 6 maart zegt hij dat ik zijn 250€ gestolen heb en wil zijn geld terug.
Mijn betoog:
- overeenkomst bereikt 13/2
- overeenkomst verbroken door huurder 28/2
- onmiddellijke verbreking door mij aanvaard 28/2
=> Mondelinge huurovereenkomst verbroken door huurder zonder opzegtermijn => schadevergoeding van 1,5 mnd huur
=> Opzegtermijn niet in acht genomen => schadevergoeding van 3 mnd huur
VRAAG:
Klopt mijn redenering of mis ik iets?