Huur appartement opgezegd maar mag geen huurder zoeken

Gert64
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huur appartement opgezegd maar mag geen huurder zoeken

#1 , 02 mar 2022 22:11

Ik heb vorige week de huur van mijn appartement opgezegd. Er is sprake van een opzegtermijn van 3 maanden. In 1e instantie met verhuurder overeengekomen dat in een nieuwe huurder mocht zoeken, wat geen enkel probleem is. Nu komen ze er op terug en zeggen dat ze appartement willen verkopen en ik dus gewoon de komende 3 maanden huur moet betalen. Klopt dit juridisch wel? Zo wordt mij toch de mogelijkheid ontzegd een andere huurder voor te dragen etc?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A

#2 , 03 mar 2022 04:33

Er bestaat dan ook geen wettelijk recht om een andere huurder te zoeken om je contract over te nemen.

Afhankelijk van je contract heb je een opzegtermijn en eventueel een opzegvergoeding. Al dan niet een nieuwe huurder zoeken is in principe de taak van de verhuurder.

Je kan daar van afwijken en afspreken dat je opzeg stopt wanneer je een nieuwe huurder vindt, waarmee de verhuurder dan ook akkoord is. Dit is niet iets waar de verhuurder op moet ingaan.

eylis

#3 , 03 mar 2022 09:12

Ga best na of uw huurcontract wel geregistreerd is. Zoniet vertrekt u zonder vooropzeg en zonder verschuldigde huur wanneer u wenst.

Reclame

Gert64
Topic Starter

#4 , 03 mar 2022 09:57

Het huurcontract is NIET geregistreerd. Er is ook niet aan plaatsbeschrijving gedaan.

eylis

#5 , 03 mar 2022 11:06

Dan eindigt de huur zonder vooropzeg of huurvergoeding op de 1e dag nadat u de huuropzeg heeft gemeld aan de verhuurder. De verhuurder is ook verplicht de huurgarantie integraal terug te betalen gezien het feit er géén gezamenlijke plaatsbeschrijving is opgemaakt. Als de verhuurder nà de huurverbreking zou weigeren dit te doen, verwijst u naar de huurwetgeving en dat hij dus bij aanvatten bij de vrederechter alsnog verplicht zal worden dit te doen. Maar vertel dat pas als er problemen zouden zijn. Misschien kent hij de wetgeving wel en probeert hij nu druk uit te oefenen, denkende dat u de huurwetgeving niet kent :-)

bosprocureur

#6 , 03 mar 2022 11:22

U hebt dus zelf de huur opgezegd; zoals bij kleine kinderen al geldt, "gezegd is gezegd" . Met andere woorden, tenzij anders overeengekomen, is en blijft uw opzeg geldig.

Hebt u bij uw opzeg een termijn van drie maand opgegeven?

Sirkii

#7 , 03 mar 2022 11:22

En als hij dan weigert om de tellerovernameformulieren te tekenen dan zeg je alle nutsvoorzieningen op zodat jij je afrekening krijgt (en hij kosten om te tellers te heropenen. Dit om te vermijden dat je blijft betalen.

Franciscus

#8 , 03 mar 2022 20:56

Maar u kan wel perfect alleen document opstellen en doorgeven met enkel de gegevens van eigenaar als andere partij.
(Ik heb wel foto's genomen toen). Was in feite geen probleem maar onze huur verliep net toen eigenaar in buitenland zat.

Thomas_A

#9 , 04 mar 2022 00:10

Bij een niet geregistreerd contract hoef je geen opzegtermijn in acht te nemen.
U hoeft ook geen opzegvergoeding te betalen.

De huurder heeft al opgezegd. Je kan niet zomaar opnieuw opzeggen met een andere opzegtermijn.

Terug naar “Huren”