Wanneer begint de opzegperiode eigenlijk te lopen? Normaal is dit de eerste van de maand volgend op de kennisgeving. Maar stel bvb dat ik maandag, dus 31/7 een aangetekend schrijven verstuur naar mijn huisbaas. Begint mijn opzegperiode dan op 1/8 of op 1/9?
Geachte,
De termijn van drie maanden bij opzegging door de huurder van een huurcontract voor 9 jaar, begint te lopen de
eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd betekend.
In theorie is het antwoord op Uw vraag dat, als U de opzeg op 31/7 betekent, de termijn al begint te lopen op 1/8 (de eerste dag van de volgende kalendermaand).
In de praktijk moet U evenwel rekening houden met wat "vertraging" door de Postdiensten. Immers, bij kennisgeving via aangetekend schrijven is de dag van de kennisgeving de dag van de aanbieding van de brief door De Post aan de woning van de bestemmeling (de huisbaas). Ik vrees dat Uw op 31/7 te
versturen aangetekend schrijven niet tijdig zal toekomen om de opzegtermijn reeds op 1/8 te laten aanvangen (daartoe zou de huisbaas op 31/7 de kennisgeving al moeten
ontvangen). Waarschijnlijk zal Uw brief hem pas, bij verzending op 31/7, op 2/8 bereiken. Dan gaat de opzegtermijn slechts in op 1/9 (opnieuw de eerste dag van de volgende kalendermaand).
Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.
"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]