Hoeveel is de schadevergoeding voor opzeg van kort contract?

oeps
Topic Starter

Hoeveel is de schadevergoeding voor opzeg van kort contract?

#1 , 14 mar 2021 13:51

Huurder tekent een engelstalig ( spreekt enkel engels ) contract van 1 jaar voor het huren van een appartement, hij betaalt 1 maand huurwaarborg op 15 januari.
Na 2 maanden krijg ik een bericht waarin staat dat hij binnen 1 maand gaat vertrekken en dat ik de huurwaarborg van 1 maand moet gebruiken om zijn laatste maand te betalen.
Nu mijn vraag: wat is de schadevergoeding waar ik recht op heb?

In het huurcontract staat niets over een vooropzeg , dit is het enigste dat erin staat :

" This agreement is a lease with a fixed term of 1 year. Beginning on 15 January 2021.
The ending of this contract has to be done by tenant by email 1 month before this period ends.
After this initial rental period the term can be extended month by month. "

Heb ik recht op iets dat ik hem kan afdwingen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 14 mar 2021 14:11

Vragen :
1/ Gelegen in Vlaanderen ?
2/ Hoofdverblijfplaats ( vermeld in contract , OF huurder heeft er zijn/haar domicilie gezet ) ?
3/ Contract geregistreerd ?

Zonder dit alles te weten , kan niets met zekerheid beantwoord worden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

oeps
Topic Starter

#3 , 14 mar 2021 19:23

1/ Gelegen in Antwerpen
2/ Koppel is uit Spanje gekomen en willen zich domicilieren,of dat al gebeurd is weet ik niet want voor buitenlanders duurt dat lang en vragen ze ook bewijs van inkomen en dat hebben ze niet hier
3/ niet geregistreerd

Reclame

freelance

#4 , 14 mar 2021 21:01

Zonder registratie staat u nergens .
Met registratie zou u een vergoeding verschuldigd geweest zijn van anderhalve maand .

Hoe komt u steeds aan die engelstalige contracten , vraag ik mij af .

bosprocureur

#5 , 14 mar 2021 21:15

Met registratie zou u een vergoeding verschuldigd geweest zijn van anderhalve maand .
Klopt helemaal, zeker indien het huurcontract net iets completer is, en het gaat om een (geregistreerd! ) contract voor hoofdverblijfplaats.
Wat gaat een verhuurder concreet doen om die anderhalve maand te vorderen, en er nog iets aan over te houden ook? Voor mijn part ziet die huurder bijvoorbeeld in Hongkong.

Betreft het hier zo'n contract voor expats ?

oeps
Topic Starter

#6 , 15 mar 2021 10:08

Waarom engelstalig? Wel, om het verstaanbaar te maken voor buitenlandse mensen die enkel engels verstaan.
Wat me uitermate stoort is het feit dat mensen iets willen huren voor een jaar en dan na 1 of 2 maanden het al willen afbollen, wat zin heeft een contract dan met een bepaalde termijn erin? De verhuurder heeft 2 maand tijd om te registreren maar het feit dat ze na 1 maand al moeilijk aan het doen waren over de huurprijs is de reden waarom het nog niet geregistreerd is.

Bosprocureur, waar kan ik een fatsoenlijk engelstalig contract downloaden voor expats voor korte termijn ( 3 maanden, 6 maanden, 1 jaar?

oeps
Topic Starter

#7 , 15 mar 2021 10:11

Dus als ik het goed begrijp moet ik voor deze laatste maand geen huur ontvangen en de waarborg 'gebruiken' die ze me gegeven hebben , waarborg was 1 maand huur en kan ik geen schade vergoeding vragen van 1 maand extra voor het vroegtijdig verbreken van een contract van 1 jaar? Lang leve de wetgeving

bosprocureur

#8 , 15 mar 2021 11:34

Hoho, zo werkt het niet echt.

U mag volgens de wetgeving (vlaanderen neem ik aan voor het gemak) drie maand waarborg vragen, de huurder moet de huur betalen tot het einde (op een wettelijke manier) van zijn contract. Om dat contract te beëindigen is er een opzegperiode voorzien.... en dat allemaal mits registreren.
U kon de bui al zien hangen als ze gingen discuteren over de huurprijs, waarom hebt u zich dan niet veilig gesteld, en dus net wel geregistreerd ?

En wat effectief te weinig betaald is, kan u wel degelijk opeisen, en zelfs toegewezen krijgen. De kunst hierbij is wel dat de kosten de baten ruim kunnen overschrijden, tel daarbij de stress e.d.

Wat mezelf betreft, ik raad aan gewoon Nederlandstalige contracten te gebruiken, en daarbij de nodige toelichting te geven, of te verwijzen naar vertalingen op internet.

oeps
Topic Starter

#9 , 15 mar 2021 16:12

Bosprocureur, bedankt voor uw verduidelijking. Tot hiertoe is er 2 maanden huur betaald + 1 maand waarborg.
De maand die ze nu moeten betalen willen ze niet betalen en vragen ze om die maand waarborg te houden zodat die laatste maand dan wel betaald is. Zo is er dan ook geen waarborg meer over om een wederverhuringsvergoeding te vragen.

Wat betreft een deftig kort en bondig contract , waar kan ik dat vinden ? Dus beter dan een contract maken met een clausule in van voortijdige opzeg? Ik heb soms contracten van 1 maand of 2 maanden, is dat dan nodig om een standaard contract te maken?

freelance

#10 , 15 mar 2021 20:41

Om steeds maar teleurstellingen te vermijden , zult u toch best eens de huurwetgeving moeten bestuderen . ( zie vooral Art. 21 korte duur )
https://codex.vlaanderen.be/PrintDocume ... e#H1089111

U mag wat mij betreft best een engelstalig contract opstellen , maar maak het dan ietsje strenger . Daarvoor is er de wetgeving ( die bepaald streng is ) .
Zo staat er in uw contract :
" The ending of this contract has to be done by tenant by email 1 month before this period ends. "
terwijl de wetgeving zegt 3 maand .
En die 3 maand slaan dan nog op de "normale manier " ; ttz. 3 maand voor het verstrijken van de huurperiode . In dat geval hoeft de huurder geen vergoeding te betalen .
Maar indien opgezegd na 2 of 5 maand , is er WEL de vergoeding . ( indien contract geregistreerd )
En laat die email ook maar weg , en zet " per aangetekend schrijven "
En niets houdt u tegen om de wettelijke 3 maand waarborg te vragen . Zelfs voor contracten van één maand .
Voor één of een paar maand past u natuurlijk de opzeg periode aan , anders moet de huurder al opzeggen vooraleer zij er in trekken .
Zet in uw contract ook een link naar : https://www.woninghuur.vlaanderen/sites ... sten_0.pdf
Dit is de vulgariserende brochure van de Vlaamse overheid .
En zet er ook in , dat het gehuurde goed bedoeld is als HOOFVERBLIJFPLAATS .
Of de huurder er dan een domicilie opzet of niet , heeft geen belang , door de simpele vermelding valt het contract automatisch onder het Vlaamse Woning decreet , en zijn alle artikelen van dwingende toepassing . ( let wel dat de verhuurder dan ook extra verplichtingen heeft ) .

Een standaard engelstalig contract zult u wellicht niet vinden om volgende redenen ;
1/ De standaard taal in Vlaanderen is Nederlands
2/ Huurwetgeving kan in diverse landen anders zijn ( en zelfs anders in Brussel en Wallonie)

U schrijft : " lang leve de wetgeving "
De wetgeving geeft u wel degelijk mogelijkheden , maar u moet het ook praktisch bekijken .
Uw huurder is' ( was ) Spanjaard . Waar gaat u die nu te pakken krijgen om een vergoeding van anderhalve maand te eisen ? Is het sop de kool waard ?
Daarom is een huurwaarborg van 3 maand toch een beter idee , denk u niet ?

Terug naar “Huren”