Stallen vol afval

tienne
Topic Starter

Stallen vol afval

#1 , 14 feb 2021 18:25

Beste,

We hadden een boerderij waarvan de stallen gebruikt werden door een overbuur.
Er is niemand die nog in de stallen ging kijken.
Echter is mijn vader nu overleden die het huis bij de boerderij nog bewoonde en vinden wij daar een puinhoop in de stallen tot in de nokken.
De overbuur die het gebruikte zei eerst 'ik ga het leegmaken', maar een week later zei hij 'dit is niet allemaal van mij, dat is van iemand die rommelmarkten deed en met de noorderzon is verdwenen.
Echter hebben wij dit weekend containers gehuurd voor het leegmaken van de stallen en vinden wij in de dozen waarvan hij beweerde dat die van iemand anders waren trouwalbum, foto's, facturen ect. van die overbuur. Hij kan dus niet meer ontkennen.
Ik heb foto's genomen van alle 'bewijs'.
Kunnen wij nu de factuur van de container van hem eisen?

Alvast bedankt voor de info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 14 feb 2021 19:37

heeft u de moeite gedaan om de overbuur aangetekend in gebreke te stellen en hem een redelijk termijn te geven om de "rommel" op te kuisen?

freelance

#3 , 15 feb 2021 14:04

Zal vijgen na pasen zijn .
Redelijke termijn om alles op te ruimen, voorbij . Alles ligt al in de container .
Bewijzen zijn zeer magertjes , en hadden moeten gebruikt worden VOORALEER container kwam .
Geen schriftelijke overeenkomst voor gebruik van stallen ?
Geen ingebrekestellingen ?

Boerderij gebruiken / kan onder de pachtwet vallen . Zowel schriftelijk als mondeling mogelijk .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

tienne
Topic Starter

#4 , 16 feb 2021 22:10

Eerst stelde hij spontaan voor om de stallen leeg te maken, dus hebben wij uiteraard niets gedaan.
Een 10 dagen later beweerde hij dat het niet van hem was wat er nog stond, wij geloofden hem (deels) dus ook niets gedaan.
Pas toen we zelf begonnen opruimen en de dozen opdeden kwamen allerlei persoonlijke spullen zichtbaar van de heer in kwestie. Bewijzen magertjes? Een trouwalbum, oude facturen (van eigen zaak geweest) met zijn naam, enveloppes met zijn adres, kaders met zijn naam op? Lijkt me logisch dat het niet van de kabouters is... maar dat alles wel degelijk van hem was...?

Drone

#5 , 16 feb 2021 23:05

dan had u langs de vrederechter moeten gaan (eerst verzoeningspoging en later eventueel dagvaarding) en de nodige vaststellingen laten doen door een deurwaarder(?)

in theorie en afhankelijk wat de afspraken waren tussen uw vader en de overbuur kan het verwijderen (en vernietigen) van deze "persoonlijke" spullen u zuur opbreken, immers de overbuur kan claimen dat hij bepaalde mondelinge afspraak had met u vader (waarvan mogelijks niks op papier staat, wat vroeger de gewoonte was) en dan zou u in theorie ook nog eens huisvredebreuk(?) en braak met valse sleutel aangewreven kunnen worden, zeker als het zo duidelijk is dat er spullen lagen van een ander persoon dan uw vader.

als de overbuur niet aangetekend in gebreke is gesteld geweest door u voor u de stallen leeg haalde staat u qua bewijslast niet erg sterk, immers u kan zeggen wat u wilt maar u moet de overbuur wel de kans geven en een redelijke termijn geven om de stallen leeg te halen.

zelfs tussen het betekenen van een vonnis voor een uithuiszetting en de daadwerkelijke uithuiszetting zit vaak een maand of meer tussen.

tienne
Topic Starter

#6 , 22 feb 2021 21:17

Beste,

Hij heeft ruim 2 maanden de tijd gehad.
Ik herhaal nog even: Na een week zei hij dat het niet van hem was en wij geloofden hem, want wij weten het niet. Hij zei dat het van iemand was die rommelmarkten deed en die persoon verdwenen was met de noorderzon.

Dus moesten wij toch niet meer wachten of hem de kans geven of hem dagvaardigen want het was niet van hem? Dan zouden we hem pas vals beschuldigen want 'Meneer' beweerde dat het zijn spullen niet waren.

Pas toen de containers al gehuurd waren, en we begonnen met laden zagen we dat het wel van hem was.
Het was ook niet zomaar 'gestapeld' maar echt boer Charles in het kwadraat hé...
Eén grote vuile boel, met dozen vol duivenpluimen van duiven die hij slachtte, bloedsporen van het slachten, 3 diepvriezers waar hij zijn illegale? slachterijen in bewaarde... en geen 'spullen' maar gerief voor het stort hé...Matras met vuile plekken, echt brol, anders was hij het heus wel komen halen... net omdat het stortafval was moest hij niet meer hebben hé...
Soit, we zullen wij de factuur van 1600€ dan maar betalen en niet spreken over het feit dat we 6 uur werk hebben gehad met 5 personen om het weer deftig te krijgen... Het nieuwe 'normaal'.

Toch bedankt voor info.

Drone

#7 , 23 feb 2021 00:25

feit blijft dat u niet kan bewijzen dat u contact hebt gehad met de "huurder" van de stallen (voor zover ik het uit u verhaal kan afleiden) en dat er ook geen correcte opzeg is gegeven via aangetekend schrijven.

om u juridisch correct in te dekken had u de zaak via de vrederechter aanhangig moeten maken en het "huurcontract" op die manier laten ontbinden.

dat vraagt tijd en kan paar maand duren, maar dan was u voor de volle 100% ingedekt geweest tegen enige claim later van de overbuur.

als de overbuur nu de zaak aanhangig maakt bij het gerecht bent u er aan voor de moeite vrees ik want u kan op geen enkele manier bewijzen (tenzij u de gesprekken heeft opgenomen) dat u de "huur" heeft opgezegd en dat u de "huurder" verzocht heeft via aangetekend schrijven om de stallen vrij te maken tegen datum X.

tienne
Topic Starter

#8 , 24 feb 2021 17:05

Hij kan ook niets bewijzen, zelfs niet dat hij de stallen gebruikte... er was geen huurcontract, geen info, geen geld gestort op de rekening... niets...volgens mij wat het louter een 'vriendendienst' van mijn vader en was dit zijn 'drankvriend'...
Er is ook geen bewijs dat hij dat daar mét toestemming van mijn zieke vader die niet meer kon gaan kijken... dropte... ik zie het eerder als sluikstorten...maar goed...

Drone

#9 , 24 feb 2021 18:03

probleem is dat mondelinge overeenkomsten even rechtsgeldig zijn als geschreven, alleen soms moeilijk te bewijzen.

als de overbuur voor de rechtbank zou beweren dat hij dit mondeling had afgesproken met uw vader X aantal jaar geleden dan zit gij zonder enige rechtsgeldige opzeg langs uwe kant in de "problemen".

wat in het voordeel van de overbuur dan speelt is dat klaarblijkelijk zijn persoonlijk materiaal daar staat (stond) wat voor de rechtbank immers zal overkomen dat er inderdaad een soort van overeenkomst was, immers, hoe geraakt die overbuur daar in die stallen anders en waarom heeft uw vader dan nooit op gereageerd als dat niet zou gemogen hebben (of iets gezegd tegen de familie)?

zelfs als het sluikstort zou zijn geweest door de overbuur (dan echt met afval en geen persoonlijk gerief) dan had ge dat eveneens moeten laten vaststellen door de bevoegde instanties en/of een deurwaarder.

op dat gebied is er geen rappe oplossing in Belgie als men de correcte juridische weg volgt

Terug naar “Huren”