het einde is in zicht....

davidbowie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

het einde is in zicht....

#1 , 16 feb 2021 14:40

Mijn huurder is eindelijk uit mijn appartement. Hij heeft de laatste 2 maanden geen huur hoeven te betalen omdat er een vochtplek op de muur was van de huurder erboven (die had een lek in haar douche) en omdat er vocht-insijpeling via de ramen was. Overdreven minnelijke schikking, maar ik ben akkoord gegaan want ik wou zo snel mogelijk verlost zijn van de huurder. Zonet samen papieren elektriciteit en gas ingevuld, en sleutels terug gekregen. Nu blijkt er echter niet overschilderd te zijn door hem. Mag ik nu de "huurwaarborg" achter houden totdat hij mij t bedrag van de offerte van schilderwerken betaald heeft? Moet ik hem op de hoogte stellen dat ik deze huurwaarborg niet wenst te betalen vooraleer dit in orde is of wat is de juiste procedure?
Dank voor advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 16 feb 2021 15:12

Van wanneer is dat contract ingegaan/ondertekend ?

Staat er in het contract iets over herschilderen e.d. ?

mava105

#3 , 16 feb 2021 15:49

Herschilderen kan enkel en alleen maar gevraagd worden als er effectieve schade is aan het oude schilderwerk.
Blijkbaar werd alles al ondertekend en de sleutels terug gegeven. Dus noppes.

Reclame

Sirkii

#4 , 16 feb 2021 17:59

Ben niet goed mee: de vochtbeschadiging door t lek bij de buren is gevolgschade die de blokpolis moet vergoeden. Is de blokpolis ingeschakeld geweest?

Vochtinsijpeling via ramen wordt idd niet gedekt door door de blokpolis. Als t een versleten raam is is t voor de verhuurder. Als t raam openstond voor de huurder.

Clausule “verplicht herschikderen” mag volgens mij niet door de huurwetgeving en de wet staat boven een contract bij particuliere verhuur. Tenzij natuurlijk de huurder t geelgerookt heeft of in pimpelpaarsgroen verfde

Zie voorts hierboven: na sleuteloverdracht zonder uittredende plaatsbeschrijving (of zonder intredende) is t game-over

Om vrederechter te vermijden zou k de niet betaalde huur afhouden, tranen drogen, verven (en raam herstellen) en een goede nieuwe huurder zoeken.

davidbowie
Topic Starter

#5 , 16 feb 2021 19:45

Huurcontract dateert van 2017, hij heeft opzeg gedaan, alles afgehandeld.
In de plaatsbeschrijving bij t huurcontract staat: de muren in de living zijn geschilderd en in nieuwe staat, slaapkamers in zeer nette staat, muren geschilderd en in perfecte staat, de wanden in de nachthal zijn geschilderd en zijn in een zeer nette staat. als er dan 4 jaar later overal kleurverschil is van opgehangen schilderijen, moet hij dat dan niet opnieuw schilderen? Er is niets ondertekend en geen uittredende plaatsbeschrijving gedaan bij overhandiging sleutels.

Terug naar “Huren”