Ik verhuur reeds 5 jaar een appartement samen met mijn toenmalige echtgenote. Vorig jaar ben ik gescheiden, huurcontract tussen huurder en mij en mijn ex werd niet aangepast. Huurder betaalde gewoon huur aan mij, nooit geen probleem doch de laatse maanden betaalde hij geen geen huur, dus ik daag hem voor de vrederechter. De vrederechter zegt dat mijn ex schriftelijk moet verklaren dat ze niet mede-eigenaar is en geen beroep doet op huurinkomsten. Mijn Ex weigert deze verklaring te doen omdat ze vindt dat akte van deling van een jaar geleden voldoene bewijsmateriaal is dat ze niet meer mede eigenaar is en dus ook geen beroep doet op de huuropbrengsten. De vrederechter eist echter een schriftelijke verklaring van haar dat ze afziet van huurinkomsten of zegt dat mijn ex wordt opgeroepen door een deurwaarder om ter plaatse te komen verklaren dat ze geen eigenaar meer is. Ik leg haar dit uit en krijg plotseling volgende mail van haar advocaat:
"Ik zie niet in waarom de akte van deling waarbij het appartement op de x straat aan u werd toebedeeld niet voldoende is om in eigen naam de procedure te voeren. Kennelijk heeft u in het inleidend verzoekschrift tevens de naam van mevrouw X opgenomen, hetgeen niet alleen niet vereist was doch ook niet mogelijk was. U heeft ook geen enkel mandaat om namens cliënte een procedure in te leiden. Hierdoor heeft u een partij in het geding betrokken die er niet in hoefde te zijn. Ik maak desbetreffend voorbehoud voor alle mogelijke schade die cliënte hierdoor zou leiden.
Cliënte heeft geen enkel recht meer op het appartement. Het is niet omdat zij nog vermeld is op het huurcontract, dat zulks prevaleert op de delingsakte. Cliënte is van rechtswege uit het contract.
Mag ik u verzoeken mij de oproepingsbrief/stellingsbericht van het Vredegerecht te bezorgen, zodat ik zelf een schrijven zal richten aan de Vrederechter. Ik herhaal dat een notariële akte van deling voorgaat op een onderhandse huurovereenkomst." Ik ben gister verschenen voor de vrederechter, dus ik heb nog geen stellingbrief, ik heb enkel aan mijn ex gemeld wat de vrederechter mondeling tegen me gezegd heeft. Heeft de advocaat van mijn ex gelijk of heeft de vrederechter gelijk?